راهآهن خواف - هرات پیوند دو کشور، یک تاریخ یک فرهنگ
تهران (پانا) - توسعه همهجانبه شبکه راهآهن و تلاش حداکثری برای برقراری شبکههای ریلی در مرزهای مشترک با همسایگان برای ترانزیت کالا و مسافر همواره از اولویتهای کشور بوده است و تلاشها و اقدامات دولت ایران برای احداث ۵ خط ریلی مشترک با همسایگان در سالهای گذشته نشانگر این نکته مهم و حیاتی است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، احداث راهآهن خواف - هرات به عنوان ششمین خط آهن مرزی ایران با همسایگان منطقه، یکی از پروژههای مهم زیربنایی است که نقش بسیار بزرگی در اقتصاد و توسعه ایران و افغانستان خواهد داشت و نه تنها زمینهساز رونق اقتصادی و توسعه تجارت میان دو کشور و گسترشدهنده پیوندهای دو ملت است، بلکه به لحاظ منطقهای و بینالمللی از رهگذر تسهیل مسیرهای ترانزیتی و حمل و نقلی دارای اهمیت غیر قابل اغماض است.
مشخصات عمومی پروژه
*طول مسیر قابل افتتاح حدود ۱۴۰ کیلومتر، اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۴۳۰ میلیارد تومان و ارزش روز آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان است. عملیات احداث راهآهن خواف - هرات بطول ۲۲۵ کیلومتر شامل چهار قطعه است که قطعات ۱ و ۲ واقع در ایران بطول ۷۸ کیلومتر - از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی - قطعه سوم نیز از شمتیغ تا ایستگاه روزنک در کشور افغانستان بطول ۶۲ کیلومتر به همراه ساختمان ایستگاه روزنک به هزینه ایران و با هدف کمک به توسعه کشور افغانستان احداث شده است.
ابعاد اقتصادی
* توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافرت بین دو کشور
*دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بینالمللی اعم از آبهای آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا
*پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود ۱ میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات
*جابجایی و ترانزیت بیش از ۶ میلیون تن بار در سال افق طرح
*شکوفایی فعالیتهای عمرانی و اقتصادی منطقه شمالغرب افغانستان
*امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزارشریف در شمال شرق افغانستان
*خروج از انزوای جغرافیایی منطقه سنگان در خاک ایران و شهر هرات افغانستان
*کاهش هزینه نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از حمل و نقل جادهای.
*افزایش ایمنی در ترابری منطقه
*کاهش مصرف سوخت در مقایسه با حمل و نقل جادهای
مطابق آمار سازمان تجارت جهانی ایران یکی از بزرگترین مبادی واردات کشور افغانستان در چند سال گذشته بوده است. بطوریکه در سال ۱۳۹۷ حجم تجارت بین دو کشور حدود ۳ میلیارد دلار بوده که به باور کارشناسان تجارت کشور افغانستان تا یک دهه آینده این میزان از تبادلات بین دو کشور میتواند به حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار در سال برسد. احداث این خطآهن میتواند نقش بسزایی در افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان ایفا کند.
ابعاد بینالمللی
*اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران (از طریق راه آهن مشهد-بافق)
*اتصال کشور افغانستان از طریق راهآهن ایران به کریدور بینالمللی شمال - جنوب (حوزه خزر، روسیه و شمال اروپا)
*اتصال کشور افغانستان از طریق راهآهن ایران به کریدور بینالمللی شرقی - غربی اکو و تراسیکا (کشور ترکیه و جنوب اروپا)
*اتصال کشور افغانستان از طریق راهآهن ایران به آبهای آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران)
*کمک به رشد و توسعه سواحل مکران و افزایش مبادلات از طریق بندر جابهار به عنوان قطب حمل و نقل بینالمللی
علاوه بر این، بهرهبرداری از این مسیر مهم ریلی ضمن فراهم نمودن زمینه انتقال سریعتر کالا و مسافر به مقاصد متعدد، موجب تامین منافع اقتصادی و تقویت همکاری و همگرایی و نیز تحکیم امنیت و ثبات منطقه ای و رفاه عمومی ملتها خواهد بود.
ابعاد سیاسی و فرهنگی
راهآهن خواف - هرات نقش بزرگی در تسهیل صادرات و واردات و ترانزیت کالا از ایران به افغانستان و بالعکس دارد و زیربنای مناسبی برای رونق معادن و صنایع معدنی این کشور بخصوص معادن سنگ آهن فراهم میکند. همچنین این پروژه باعث مسافرت آسان اتباع دو کشور میگردد. در بعد روابط سیاسی بین دو کشور، همکاری در ایجاد و بهرهبرداری از این مسیر به عنوان یکی از تعهدات ایران جهت برنامه توسعه یافتگی کشور همسایه افغانستان بوده است و با افزایش مبادلات تجاری و افزایش مسافرتها روابط دو کشور ارتقاء مییابد.
ایران و افغانستان به عنوان دو کشور با یک تاریخ و یک فرهنگ مشترک همواره از بهترین و بالاترین سطح روابط برخوردار بودهاند که این روابط طی سالهای اخیر نیز به عنوان دو شریک راهبردی روندی فزاینده و روبه رشد را طی کرده است.
ارسال دیدگاه