رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران:
نقش معلم در هزاره سوم نقش مشاور و تسهیل کننده است
تهران (پانا) - رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، در پنجمین همایش ملی تربیت معلم، با اشاره به ویژگیهای معلم در هزاره سوم گفت که معلم زمانی میتواند متفکر و نقش مشاور و تسهیلگری ایفا کند که خود معلمی خلاق نوآور و خود هدایتگر باشد و خود را بخشی از محیط دانشجویی بداند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، الهه حجازی رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، در پنجمین همایش ملی تربیت معلم که به همت دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تهران چهارشنبه ۱۹ آذر۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به نقش ویژه معلم در کلاس های درس در هزاره سوم به تغییرات جدید در رویکردهای آموزشی و یادگیری اشاره کرد و گفت: نقش معلم از انتقال دهنده و کنترل کننده کلاس درس به مشاور و تسهیل کننده تبدیل شده است، معلم زمانی می تواند متفکر و نقش مشاور و تسهیل کننده ایفا کند که خود معلمی خلاق نوآور و خود هدایتگر باشد و خود را بخشی از محیط دانشجویی بداند.
وی با اشاره به تغییر در دنیای زندگی و رویکرد های آموزش و یادگیری اظهار کرد: با تغییر رویکرد ها به آموزش و یادگیری، رسالت معلم و تربیت معلم در حال تغییر است و این نکته بسیار مهمی است که امیدوارم در این همایش مورد توجه قرار بگیرد.
رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، با اشاره به دغدغه دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان حرفه ای، مدیر کلاس قوی و تاکید بر بحث حرفه ای و کاربردی بودن آموزش ها، و نیز دغدغه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بر بروز رسانی دانش در زمینه معلم و تقویت شایستگی های نظری، و گفت: همایش ملی تربیت معلم برای این همفکری و همکاری است، تا در این همکاری بن نظری و بن عملی را همراه و معلمان هزاره سوم را تربیت کنند.
وی، با بیان تعریف معلم هزاره سوم در متون جدید خاطر نشان کرد : در این تعریف معلم فردی است متفکر، معلمی متفکر است که می تواند در یادگیرندگان خود مهارت تفکر و گفتگو، کشف راه حل خلاق برای مسائل روزانه و مهارت کار گروهی را تقویت کند. حال چگونه می شود معلم، فردی متفکر شود؟
حجازی، با بیان اینکه رویکرد آموزش و یادگیری تغییر یافته و نقش معلم حال حاضر با معلم در سال های پیشین تغییر کرده است، اظهار کرد: نمی توان انتظار داشت معلم تنها منتقل کننده اطلاعات باشد، اگر چنین باشد دیگر نمی تواند مهارت ها را در یادگیرندگان ایجاد کند.
وی معلم امروزه را معلم تسهیل کننده دانست و افزود: ما اکنون حرکت از پداگوژی و آموزش سنتی، را به آموزشی می بینیم که در آن نقش معلم از انتقال دهنده و کنترل کننده کلاس درس تبدیل شده به مشاور و تسهیل گر شده است و می داند که دانش آموزان او می توانند خود تنظیم باشند ولبه عنوان تسهیلگر سعی می کند این ویژگی ها را در آنها تقویت کند و توانمندی های دانش آموزان خود را توسعه دهد.
رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ادامه داد: معلم زمانی می تواند متفکر و نقش مشاور و تسهیل کننده ایفا کند که خود معلمی خلاق نوآور و خود هدایتگر باشد و خود را بخشی از محیط دانشجویی بداند.
وی با بیان اینکه امروز معلمان می دانند که به عنوان یک عضو در محیط یادگیری هستند و این نقش بسیار مهمی است که به معلم می دهیم، اظهار کرد: معلمان برای داشتن این ویژگی ها تا به نوعی توسعه دهنده عاملیت یادگیرندگان خود باشد، باید باور های خود در مورد یادگیرندگان را بررسی کنند. معلمِ بر این باور، که یادگیرنده می تواند خود تنظیم شود در کلاس به آنها خود مختاری می دهد، سعی می کند شایستگی ها را افزایش داد و بازخورد بدهد بنابراین تعامل مثبت با یادگیرنگان خود دارد.
حجازی، با اشاره بر لزوم داشتن رابطه حمایتگری همراه با احترام و پذیرش معلم با دانش آموزان افزود: اگر چنین رابطه ای معلم برقرار کند، کلاس معنوی می شود و معلم می تواند اعتقادات و باورهای دانش آموزان را مثبت کند و بچه ها در کلاس با آرامش کار می کنند، با ایجاد جو مثبت در کلاس، نشانه های رفتاری مثبت بروز می کند و به یکباره ویژگی های مثبت هم در دانش آموزانشان شکل می گیرد.
وی با بیان اینکه شاید یکی از گلایه ها در آموزش فضای مجازی، برقرار نشدن این رابطه و ارتباط چشمی است که کلاس را از حالت شاداب خارج می کند، گفت: اگر بخواهیم تمام ویژگی های یک معلم هزار سوم در معلم ما ایجاد شود در مرحله اول نظام آموزشی باید این انتظار را از معلمان داشته باشد و امکان را به معلم بدهد که خلاقیت و نوآوری های خود را در کلاس متناسب با شرایط ابراز کنند.
رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ادامه داد: اگر نظام آموزشی بر این باور باشد و از این تغییرات حمایت می کند، برنامه های تربیت معلم را نیز در این فضا قرار می دهد.
ارسال دیدگاه