ساعد نیک ذات عنوان کرد؛
معیارهای داوری «برگریزان تهران»
برای عکاسی نیاز به مجوز نیست
تهران (پانا)- دبیر اولین مسابقه عکس «برگریزان تهران» درباره برخی معیارهای داوری برای انتخاب عکس مناسب در این مسابقه توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی مسابقه عکس «برگریزان تهران»،ساعد نیک ذات دبیر اولین مسابقه عکس «برگریزان تهران» درتوضیح این مسابقه عکاسی گفت: مسابقه عکس «برگریزان تهران» همان طور که از عنوانش پیداست قرار است به سوژهجلوههای پاییزی در مکانهای عمومی، فضاهای شهری، زندگیروزمره، طبیعتشهری و مبلمان شهری بپردازد که در شهر تهرانبا آنها مواجه هستیم. در واقع آثار ارسالی باید عکسهایی درمحدوده شهر تهران باشند که جلوههای پاییزی طبیعت در پاییزشهر تهران را نمایش دهند و رویکردی عکاسانه به زیبایی ها وویژگی های فصل پاییز در شهر تهران داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه پائیز رو به پایان است اما آثارارسالی میتواند در چهار سال اخیر تولید شده باشند که این،یک حُسن به حساب میآید؛ به این معنی که اگر طی این چهارسال تغییری در منطقهای از تهران رخ داده باشد و عکسی ازقبل تغییر برای ما ارسال شود، این خود نوعی ماندگاریتاریخی به حساب میآید.
دبیر اولین مسابقه عکس «برگریزان تهران» در مورد اینکه آیاعکاسی جلوههای پاییز صرفا در شهر تهران، یک مزیت بهحساب میآید یا محدودیت، بیان کرد: این مورد مربوط به حوزهشهری تهران است و بودجهای که در ارتباط با شهر در نظرگرفته میشود؛ وقتی شهرداری برای یک فستیوال هزینه می کندباید موضوع آن، مرتبط با شهر باشد و طرح توجیهی داشتهباشد و برگزاری ملی یا بین المللی بحث دیگری را میطلبد. ازطرف دیگر ما در فراخوان اعلام کردیم که حتی گردشگران ومسافران ایرانی و خارجی نیز می توانند برای ما عکس از جلوههای پاییزی شهر تهران بفرستند و از این نظر محدودیتینداریم.
وی با تاکید بر اینکه در دورانی که هر روز چندین میلیارد عکستولید و به اشتراک گذاشته میشود انتخاب عکس مناسب کاربسیار دشواری است، درباره معیارهای داوری این مسابقهتوضیح داد: در عکاسی دو مورد فرم و محتوا داریم؛ فرم شاملمجموعه تکنیکها و دانش عکاسی است یعنی ترکیب بندی،کادربندی، رنگ، نور، زاویه و ... که به مهارت استفاده عکاس ازآنها بر میگردد. محتوا در واقع دانش نظری و شناخت عکاسنسبت به محیطش و موضوعی است که آن را عکاسی کردهاست. به همین دلیل در عکاسی، فرم و محتوا توأمان با هم درنظر گرفته میشود و داوران نیز در کنار میزان عدالتی که دارند،از دانش فنی نیز بهرهمند هستند و مجموعه اینها سبب میشودعکسهایی را انتخاب کنند که هر دو معیار و فرم و محتوا رارعایت کرده باشند.
نیک ذات درباره برخی محدودیتهای عکاسی در فضاهایشهری و نیاز یا عدم نیاز به مجوز برای عکاسی برای اینمسابقه بیان کرد: شیوههای عکاسی در زمان معاصر تغییرکرده و باید بپذیریم عکاسی جزئی از شرایط رفتاری و فرهنگیجامعه ما شده است به ویژه با تلفن های همراه فکر نمیکنممحدودیتی برای عکاسی با دوربین و تلفن همراه در فضاهایشهری وجود داشته باشد، قاعدتاً نه تنها عکاسان حرفه ای بلکهمردم هم مطلع هستند که در برخی مکان ها که تابلوی عکاسیممنوع نصب باشد، نمی توان عکاسی کرد.
وی تاکید کرد: شاید یکی از مهمترین اصولی که انجمنعکاسان ایران پیگیر آن بود به عنوان یک سازمان مردم نهاد، اینبود که برای عکاسی نیازی به ارائه مجوزهای اینچنین وجودنداشته باشد و در واقع نوعی هویت بخشی به عکاسی صورتبگیرد.
این عکاس پیشکسوت درباره نحوه اعتماد به آنچه که به عنوانمحل ثبت عکس توسط عکاسان شرکت کننده قید شده نیز گفت: ما اصل را بر اعتماد میگذاریم. البته واقعیت امر این است کهعکسهای بسته برای مثال از یک برگ، هویتی نخواهد داشتاما ما اصل را بر این میگذاریم که فضای عکاسی شده، درفضاهای شهری تهران باشد و بیانگر جلوههای پاییزی شهرتهران باشد. ما قصد داریم اتمسفر شهر تهران را در عکسهاپیدا کنیم؛ ممکن است افرادی نیز خلاف اخلاق رفتار کنند وعکس از شهر دیگری بفرستند که نتیجه به تشخیص هیاتداوران بر میگردد.
نیک ذات در پایان تاکید کرد: در هر حال ما موضوع را محدودنکردیم اما یکی از چالشهای من این بود که چگونه میخواهیمهویت شهر تهران را مشخص کنیم؛ برای مثال وقتی در جشنوارهعکس تهران که با موضوع بازار شهر تهران برگزار شد دبیربودم، آقای محیط طباطبایی یکی از اعضای هیات داوران بودکه اشراف کاملی بر ویژگی های بازار تهران داشت و به سرعتعکس هایی را که مربوط به بازارهای دیگر ایران بود را حذفمیکرد. اما در مسابقه «برگریزان تهران» انتخاب عکسهایپاییز شهر تهران شاید کمی مشکلتر باشد، ولی ما فضا را براساس اطمینان به عکاس قرار دادهایم.
نخستین مسابقه عکس «برگریزان تهران» توسط انجمنعکاسان ایران با همکاری سازمان زیبا سازی شهرداری تهرانبه دبیری ساعد نیک ذات برگزار میشود.
ارسال دیدگاه