محمدی: باید از انحصار در نوشتن و تمرکز بر نویسندگان حاضر در تهران پرهیز کنیم
تهران (پانا) - اولین جلسه شورای سیاستگذاری مجلات تخصصی رشد با حضور مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، معاونان، کارشناسان و جمعی از سردبیران این مجلات و مدیران کل آموزشوپرورش استان اصفهان و شهرستانهای استان تهران که به صورت وبینار جلسه را همراهی میکردند، در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فریبا کیا، دبیر این جلسه و مشاور دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت: ارتقای مهارتهای حرفهای، کمک به ارتقای دانش معلمان، زمینهسازی برای هماندیشی معلمان و کارشناسان برنامهریزی درسی به منظور بهبود و رفع تنگناهای آموزشی و آشنا کردن معلمان با مهمترین مسائل حوزهی آموزش و در اختیار گذاشتن راهکارهای عملی مؤثر برای اجرای فرآیند یاددهی - یادگیری، شناسایی و اصلاح بدفهمی دانشآموزان و تلاش برای رفع آن، تبیین و اشاعهی اسناد بالادستی و ملموس کردن آنها برای اجرایی شدن از مهمترین اهداف انتشار مجلات تخصصی رشد است.
وی نحوهی انتشار مجلات رشد، گسترهی وسیع آن، سابقهی طولانی انتشار، سرعت تطبیق با برنامهی درسی، ساز و کار اندیشهای شبیه با تولیدات کتابهای درسی را از مهمترین نکات و وجوه مثبت مجلات رشد دانست و گفت: مجلات رشد با وجود داشتن چنین تمایزاتی میتوانند در جهت تطبیق و اصلاحات برنامهی درسی به سرعت اقدام کنند.
محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز گفت: در انتشار مجلات رشد، اساسیترین سؤالی که باید بپرسیم این است که این مجلات چقدر خدمات فکری و علمی به معلمان ارائه میکنند، چقدر در ارائهی دانش روز به آنها سهم دارند، چقدر میتوانند آنها را به لحاظ دانش حرفهای اقناع کنند.
وی ادامه داد: معلمان در این مجلات باید به یافتهها و تازههای حوزهی تخصصی خود دست پیدا کنند، اگر مجلات با دانش شغل معلمی و کسوت معلمی بیگانه باشد اصلاً مناسبتی برای انتشار نخواهد داشت. ضمن اینکه ما باید در مجلات به این سؤال مهم پاسخ دهیم که مجلات چه نسبتی با اسناد تحولی مانند سند گام دوم انقلاب برقرار کرده است، آیا ما توانستهایم به شکل هوشیارانهای مفاهیم مورد نظر این اسناد را به مخاطب ارائه کنیم، ما چقدر توانستهایم پشتیبان برنامهی درسی و معلمان باشیم، نسبت مجلات تخصصی با کتابهای درسی و برنامه درسی چیست؟
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تأکید کرد: به باور من باید سردبیران مجلات رشد در تمامی مراحل طراحی، صفحهبندی و ارائهی نهایی مجله نقش داشته باشند، باید از انحصار در نوشتن پرهیز کنیم، تمرکز بر نویسندگان در تهران و نداشتن چتر وسیع در سراسر کشور اصلاً پذیرفتنی نیست. ما باید شورای سردبیری کشوری داشته باشیم که در آن تمامی سرگروههای دروس در همهی استانها عضو باشند. این اتفاق موجب میشود با فقر مطلب و فقر نویسنده مواجه نباشیم.
وی بر افزایش گستره نویسندگان و استفاده از تجربههای زیسته معلمان و انعکاس آنها در مجلات، تاکید کرد.
مدیر مسوول مجلات رشد، فعال شدن اپلیکیشن مجلات رشد و رونمایی از وبسایت هر یک از مجلات تخصصی در آیندهای نزدیک را از مهمترین اقداماتی ذکر کرد که برای ارتقای مجلات انجام شده است.
محمد اعتدادی، مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان، محمد رضا سنگری، سردبیر مجله ادب و زبان فارسی اکبر شیرزادی، نماینده معاونت آموزش متوسطه، محمد کرامالدینی از مؤلفان کتابهای درسی زیستشناسی، فریبرز بیات از پژوهشگران و تحلیلگران مطالعات اجتماعی و سردبیر مجله رشد علوم اجتماعی، بیتا جعفری، سرگروه آموزشی استان اصفهان، رضا حیدری، سردبیر مجلهی رشد ریاضی، حمید رضا امیری از مؤلفان کتابهای درسی ریاضی و سردبیر مجلهی برهان نیز نظرات خود را بیان کردند.
ارسال دیدگاه