وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با ماهنامه بهره‌وری؛

اولویت‌های آموزش محتوا برای معلم در وضعیت‌های مختلف پیشنهاد شده است

شیوه‌نامه‌های تدریس محتوای آموزشی متناسب با شرایط تلفیقی و باهدف پوشش حداکثری تنظیم می‌شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش از تنظیم شیوه‌نامه‌های تدریس محتوای آموزشی متناسب با شرایط تلفیقی و باهدف پوشش حداکثری در دوران کرونایی خبر داد و گفت که در شرایط کرونایی علیرغم همه مشکلات، امکان اشتراک‌گذاری محتوای باکیفیت آموزشی فراهم‌شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۴۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
اولویت‌های آموزش محتوا برای معلم در وضعیت‌های مختلف پیشنهاد شده است

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در گفت‌وگوی اختصاصی با ماهنامه بهره‌وری، با اشاره به تولید محتوای الکترونیکی در دوره کرونا اظهار کرد: در بازه زمانی انتهای سال تحصیلی گذشته تا ابتدای سال تحصیلی جاری، نهضتی برای تولید محتوای الکترونیکی تمام دروس در آموزش‌وپرورش ایجاد شد.

وی افزود: با مشارکت دسته‌جمعی معلمان و تولیدکنندگان محتوا، هم‌اکنون برای تمامی متون آموزشی و کتب درسی، محتوای الکترونیکی و چندرسانه‌ای تولیدشده است و از طریق شاد در اختیار عموم قرارگرفته است.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: علیرغم ارائه آموزش مجازی کم‌هزینه، هنوز بخشی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف ازجمله دارا نبودن دستگاه تلفن هوشمند یا عدم پوشش شبکه، امکان دسترسی به آموزش مجازی ندارند بنابراین آموزش‌وپرورش در این شرایط خود را موظف به پوشش حداکثری آموزش می‌داند و در این راستا اولین راهکار برای این پوشش، فراهم کردن امکان آموزش حضوری مطابق با شیوه‌نامه‌های بهداشتی بود، همچنین ارائه آموزش تلویزیونی برای افرادی که دسترسی به ابزار مناسب و امکان دریافت آموزش حضوری را ندارند.

وی ادامه داد: مدیر مدرسه موظف است از انتقال آموزش به دانش‌آموز اطمینان حاصل کند، بنابراین در مواردی که آموزش‌های غیرحضوری و همچنین بسته آموزشی، رافع نیاز نیست، مدیر موظف است با تهیه و ارسال بسته‌های آموزشی و هدایت حضوری و تلفنی آموزگار، پوشش حداکثری را ایجاد کند.

حاجی میرزایی با تأکید بر این موضوع که هیچ دانش‌آموزی نباید از دایره آموزش رایگان خارج بماند، اظهار کرد:

هرچند محتوای آموزشی موجود، با پیش‌فرض حضوری بودن آموزش ایجادشده است اما با استمرار شرایط کرونا و کاهش حضور دانش‌آموزان در مدرسه، باید محتواهایی که صرفاً باید در آموزش حضوری تدریس شوند یا می‌توان به‌صورت غیرحضوری هم به دانش‌آموز منتقل کرد، تعیین شوند بنابراین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به همین منظور، شیوه‌نامه‌ای را برای معلمان آماده کرده است.

وی اضافه کرد: این شیوه‌نامه به تقسیم‌بندی تمامی محتواهای آموزشی می‌پردازد به‌نحوی‌که اولویت‌های آموزش محتوا برای معلم در وضعیت‌های مختلف آموزش حضوری، نیمه‌حضوری و مجازی پیشنهادشده است.

عضو کابینه تدبیر و امید با تأکید پرحرکت به سمت افزایش کیفیت و کاهش نابرابری آموزشی خاطرنشان کرد: علیرغم اختلالاتی که کرونا در ارائه آموزش ایجاد کرد، زمینه به اشتراک‌گذاری محتوای باکیفیت آموزشی برای استفاده تمام دانش‌آموزان فراهم‌شده است بنابراین دانش‌آموزانی که تا پیش‌ازاین تنها به محتوای تولیدی آموزگار خود دسترسی داشتند، اکنون به انبوهی از محتواهای متنوع و باکیفیت دسترسی دارند.

وی ادامه داد: با ایجاد امکان امتیازدهی دسته‌جمعی به محتوا، زمینه رتبه‌بندی کیفی محتواهای تولیدی بر اساس نظر کاربران هم در آینده نزدیک فراهم خواهد شد، همچنین آموزش نحوه استفاده از امکانات شاد ازجمله آموزش‌هایی بود که در قالب دوره‌های ضمن خدمت به معلمان ارائه شد.

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در شبکه شاد، علاوه بر ارائه محتواهای آموزشی، محتواهای تربیتی نیز ارائه می‌شود و کانال‌های اختصاصی متنوع در حوزه‌های مختلفی پرورشی، سلامت، تربیت‎بدنی، انجمن اولیا و مربیان در شاد ایجادشده است.

وی عدم تعطیلی رویدادهای مختلف تربیتی، برنامه‌ریزی برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی را جزو اقدامات تربیتی در دوران کرونا دانست و عنوان کرد: همان‌طور که آموزش تعطیل نشد، رویدادهای مختلف تربیتی چه در ایام سال تحصیلی چه در ایام تابستان تعطیل نشد. خدمات تربیتی به‌صورت مجازی در قالب تشکیل پایگاه‌های تابستانی و اوقات فراغت در شاد و برگزاری غیرحضوری مسابقات فرهنگی و تربیتی ادامه یافت.

حاجی میرزایی گفت: باوجود تمام تلاش‌ها، حضور دانش‌آموز در فضای مجازی با آسیب روبه‌روست. مجموعه نظام آموزشی به‌رغم اقدامات موردی، به راهکار شفاف و متقنی در این مورد نرسیده است. مقابله با این آسیب‌ها، رویکردهای مختلف سلبی و ایجابی در ابعاد متنوع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد و تمامی این رویکردها در جای خود ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار