رئیس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران در گفت‌‌وگو با پانا:

استانی و منطقه ای شدن مجلس دانش آموزی منجربه افزایش مشارکت دانش آموزی می‌شود

بسته تحولی سازمان دانش آموزی برای شنیده شدن صدای بیشتر دانش آموزان است

تهران (پانا) - مجلس شورای دانش آموزی یکی از ابتکارات و خلاقیت های سازمان دانش آموزی در جهت آماده سازی دانش آموزان به لحاظ سیاسی و اجتماعی برای ورود به جامعه است. امسال مطابق بسته تحولی که سازمان دانش آموزی کشوری اعلام کرده است در کنار مجلس کشوری، هر استان یک مجلس دانش آموزی خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۱۴۴۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
استانی و منطقه ای شدن مجلس دانش آموزی منجربه افزایش مشارکت دانش آموزی می‌شود

عباس باستانی، رئیس سازمان دانش آموزی شهر تهران در رابطه با ایده اولیه شکل گیری مجلس شورای دانش آموزی می گوید: «مطالعه اولیه برای تشکیل مجلس دانش آموزی از حدود سال۱۳۷۷ آغاز شد و تحقیقات ملی و بین المللی، معاونت پرورشی و تربیتی وقت، آموزش و پرورش را در تشکیل این مجلس مصمم تر کرد. وزارت آموزش پرورش تصمیم گرفت در سال تحصیلی ۱۳۷۸-۱۳۷۷در ۳۰درصد دبیرستان های کشور با اهدافی همچون ارج نهادن به شخصیت دانش آموزان، استفاده از نظرات و واگذاری مسئولیت به آنان تقویت و ارتقاء روحیه مشارکت در ابعاد مختلف و ایجاد تقویت قدرت تصمیم سازی، روحیه همدلی، تعادل فکری و مسئولیت اجتماعی و اجرایی برگزار کند. در گام اول این طرح با برگزاری انتخاباتی هماهنگ در ۳۰درصد دبیرستان های ایران آغاز شد و نمایندگان منتخب دانش آموزی مدارس برای پیگیری نظرات و پیشنهادات همکلاسی های خود فعالیت را آغاز کردند. هم زمان با برگزاری این طرح پروژه ای، پژوهشی برای سنجش میزان تاثیرگذاری این طرح مشارکتی در ارتقای روابط اجتماعی حا کم بر ساختار مدیریتی مدارس با نمونه آماری۲۶۰۷ نفر از دانش آموزان دبیرستانی برگزار شد.»

شوراهای دانش آموزی در راستای رویکرد دانش آموز محوری است

وی می افزاید: «یکی از سیاست های وزارت آموزش و پرورش رویکرد دانش آموز محوری است که تشکیل شوراهای دانش آموزی نقش بسزایی در تحقق این سیاست داشت. آموزش و پرورش لازم دانست تا در زمینه تشکیل این مجلس، به عنوان اولین مجلس جوانان جمهوری اسلامی ایران اهتمام ورزد که با این رویکرد، نهادی صنفی - مشورتی شکل گرفت که آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بود و اولین گامش را با هدف تدوین طرح راه اندازی شوراهای دانش آموزی در مدارس برداشت.»
باستانی با اشاره به برگزاری اولین نشست مجلس دانش آموزی در سال۸۰ می گوید:‌ «اولین نشست مجلس دانش آموزی کشور، در مهر ماه سال۱۳۸۰ در محل ساختمان مجلس در بهارستان با حضور نمایندگان موسس تشکیل شد. درواقع مجلس دانش آموزی با۱۵۰ نماینده متشکل از۷۵نماینده دختر و ۷۵ نماینده پسر شکل می گیرد.»

تشریح بسته تحولی در حوزه مجلس شورای دانش آموزی

رییس سازمان دانش آموزی شهر تهران با اشاره به بسته تحولی سازمان دانش آموزی در سال جاری می گوید: «در راستای بسته تحول آفرینی که در سال جاری از سوی سازمان دانش آموزی کشوری ابلاغ شد علاوه بر مجلس کشوری بناست شهر تهران و حتی هرکدام از مناطق نوزده گانه تهران هرکدام مجلس دانش آموزی اختصاصی برای خود داشته باشند تا صدای دانش آموزان بیشتر و بهتر شنیده شوند و علاوه برآن فرصت به تعداد دانش آموز بیشتری برای مشارکت داده شود. در نهایت طرح تشکیل مجلس دانش آموزی ناحیه/منطقه/شهرستان از سوی سازمان دانش آموزی کشوری اعلام شد و شهر تهران نیز در این راستا مجلس شورای دانش آموزی منطقه ای و استانی شهر تهران را تشکیل می دهد.»
باستانی می افزاید: «در طرح مجلس شورای دانش آموزی منطقه ای تعداد تعداد ۵۰ نفر دانش آموز در هر کدام از مناطق نوزده گانه واستثنایی شهر تهران بصورت جداگانه تشکیل می شود. این تعداد ۵۰ نفر در هر منطقه شامل ۲۵ دانش آموز دختر و ۲۵ دانش آموز پسر است و از میان مدارس متوسطه اول و دوم در هر جنسیت انتخاب می شوند.»
وی می گوید: «همچنین در راستای بسته تحول آفرینی، طرح تشکیل مجلس دانش آموزی استان با میانگین۱۰۰نفر شامل ۵۰ نفر دختر و ۵۰ نفر پسر انتخاب شده اند و اولین نشست مجلس دانش آموزی شهر تهران در بستر شبکه شاد با حضور نمایندگان به زودی تشکیل خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار