رئیس ستاد کل مدیریت بحران استان اصفهان:

طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها، متناسب با وضعیت و روند کرونا در کشور

اصفهان(پانا) - با توجه به شدت بیماری در شهرهای مختلف، با رنگ های سفید، زرد، نارنجی و قرمز وضعیت همه گیری کووید 19 مشخص شده است که هم اکنون تمامی شهرهای استان اصفهان از این لحاظ در دسته بندی «نارنجی» و «قرمز» هستند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد
طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها، متناسب با وضعیت و روند کرونا در کشور

منصور شیشه فروش در گفت و گو با پانا، گفت: طبق قانون مدیریت بحران برای هر واقعه یک دستگاه مسئول اعلام و انتشار دستورالعمل ها و پروتکل ها برای مقابله و مدیریت آن واقعه است که در خصوص بیماری کرونا، وزارت بهداشت این مسئولیت را به عهده دارد. برای مقابله با این بیماری ستادی ملی در کشور تحت عنوان «ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» و در استان ها «ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا» تشکیل شد. همچنین دانشگاه های علوم پزشکی هر منطقه برای تدوین استراتژی ها و پروتکل ها مشخص شدند تا از نظر دارو، درمان، فاصله گذاری و ... دستورالعمل ها را ارائه دهند.

ویژگی شرایط «بحران» این است که کارکردهای عادی به هم می خورد

وی در ادامه افزود: سازمان بهداشت جهانی نیز برای مقابله با این بیمار «شفا» را مطرح کرد که عبارت است از «ش: شستن دست‌ها، ف: فاصله گذاری اجتماعی، ا: استفاده از ماسک». به همین ترتیب قدم به قدم با کرونا به پیش آمدیم. از دوم اسفند ماه سال گذشته دستورالعمل ها را اجرا کردیم. در فروردین و اردبیهشت ماه کسی از خانه بیرون نرفت و مناسبت های عادی تغییر پیدا کرد. ویژگی شرایط «بحران» این است که کارکردهای عادی به هم می خورد و روش های معمول پاسخگو نیست. دید و بازدید و مهمانی ها قبلا برقرار بود اما با آمدن شرایط کرونا لغو شد؛ بعد از این با ورود به ماه مبارک رمضان پروتکل های اجرای مراسم «شب قدر» نوشته شد. سپس با آمدن «محرم» نیز دستورالعمل های خاصی تدوین شد. بعد از این با بازگشایی مدارس روبه رو شدیم و از این دست اتفاق ها هر کدام با پروتکل های مخصوص خود اداره و مدیریت شد.

شیشه فروش تصریح کرد: امروز که در فصل پائیز هستیم؛ پروتکل های جدید تدوین شده است، یک طرح جامعی برگرفته از تجارب جهانی در مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا شکل گرفته است، که نام آن «طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها، متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید 19 در کشور» است. این طرح چندین هدف را دنبال می کند. اولا، هدف اصلی آن صیانت از جان انسان ها است چنان که در طرح بیان شده «تاب آوری اقتصادی و اجتماعی در راستای صیانت از جان مردم». دیگر اهداف طرح شامل «قطع زنجیرۀ بیماری کرونا، کاهش ترددهای غیر ضرور، مدیریت تجمعات، اعمال محدودیت های هدفمند و پویا، افزایش فاصله گذاری و نظارت دقیق بر اجرای پروتکل های ابلاغی» است.

او تاکید کرد: با توجه به شدت بیماری در شهرهای مختلف، با رنگ های سفید، زرد، نارنجی و قرمز وضعیت همه گیری کووید 19 مشخص شده است که هم اکنون تمامی شهرهای استان اصفهان از این لحاظ در دسته بندی «نارنجی» و «قرمز» هستند. اشاره شده است که در وضعیت قرمز چه باید کرد؛ «مدارس، دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی و خصوصی تعطیل کامل» سپس اشاره شده است که در صورت عدم اجرا، تذکرات و سپس تعطیلی مراکز صورت خواهد گرفت. همچنین «ورود خودروها با پلاک غیر بومی به شهرهای قرمز و خروج خودروها با پلاک بومی از شهرهای قرمز ممنوع است.» همچنین در شهرهای نارنجی نیز این پروتکلها در حال اجرا است. مسئولیت انجام این کار با پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه است. برای این منظور جلسه ای در استان گرفته شد؛ در حال حاضر در محورهای پلیس راه «شاهین شهر - کاشان»، «اصفهان - نائین»، «اصفهان - شیراز»، «اصفهان - شهرکرد»، عوارضی «قمصر، کاشان - اصفهان، دامنه»، ایست بازرسی «نائین»، ایست بازرسی «شهرضا» و ایست بازرسی «سمیرم» و «نجف آباد» عوامل پلیس راه، راهداری و هلال احمر، ارتش، بسیج و شهرداری ها حضور دارند و اجرای این پروتکلها صورت می گیرد.

در شهرهای قرمز، تردد خودروها از ساعت 21 تا 4 صبح در سطح شهر ممنوع است

وی در ادامه گفت: در شهرهای قرمز، تردد خودروهای شخصی از ساعت 21 تا 4 صبح در سطح شهر ممنوع است. به استثناء خودروهای دارای مجوز فرمانداری که در صورت عدم اجرا متخلفین جریمه خواهند شد. برای این منظور در استان 77 اکیپ موتوری و 57 اکیپ خودرویی توسط راهنمایی و رانندگی استقرار پیدا کردند و ضمن ارشاد و راهنمایی، اعمال قانون می کنند. در چند روز گذشته با توجه به نظارت های صورت گرفته خوشبختانه رعایت مردم استان خیلی خوب بود. من به عنوان رئیس ستاد کل مدیریت بحران استان از مردم تشکر می کنم.

او ادامه داد: در مورد اصناف هم در آئین نامه اشاره شده که صنوف چه فعالیتی باید انجام بدهند که محور اجرای این طرح، «اتاق اصناف» است. گفته شده به منظور تحقق اهداف بیان شده، می بایست مشاغل گروه های 2 و 3 و 4 به مدت دو هفته (قابل تمدید) تعطیل باشند. «وزارت صنعت، معدن و تجارت» و همچنین «اتاق اصناف» مسئول اجرای این کار هستند. واقعا باید از اصناف تشکر کرد که در این چند روز این مسئله را رعایت کردند. در ادارات هم کارمندان به صورت یک سوم و در ادارات ضروری به صورت یک دوم حضور پیدا می کنند.

به ادارات نیز ابلاغ شده که باید دم در ورودی میز سلامت مستقر شود و مطالب بهداشتی را کنترل کنند. همچنین از ارائه خدمت به ارباب رجوع «بدون ماسک» خودداری شود. همچین تمامی دستگاه ها موظف شدند که تا حد امکان خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه دهند. مطمئنا تمامی این اقدامات که در بستر مدیریت بحران صورت گرفته است برای پیشگیری و کنترل این بیماری است. چون شناخت بشر از رفتار این بیماری هنوز کامل نیست با استفاده از این پروتکل ها، صدمات و تلفات را می توان تا حد امکان کاهش داد.

شیشه فروش افزود: همچنین از خانوادۀ بزرگ بهداشت و درمان باید تقدیر به عمل آورد. در صورت بررسی کارهای صورت گرفته برای بیماری کرونا می توان به چند نکته اشاره کرد: ورود به موقع رهبر معظم انقلاب به بحث کرونا که با رعایت دستور العمل ها به صورت عملی و هدایت مردم به صورت زبانی به مبارزه با این بیماری کمک کردند. همچنین دولت با تمام توان پای کار آمد. همچنین نیروهای مسلح و بسیج تمام توان امکانات خود را برای مبارزه با این بیماری به خط کردند. روحانیون و علما نیز همکاری لازم را با وزارت بهداشت داشتند که این مورد هم حائز اهمیت است.

وی از مردم در خواست داریم به سیستم مدیریت و مهار کرونا اعتماد و امید داشته باشند و بدانند که اقداماتشان منجر به اثربخشی خواهد شد. از همکاری آموزش و پرورش و رعایت دستورالعمل ها توسط مدارس نهایت تشکر را داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار