طرح «هر دانش‌آموز حداقل یک مهارت» در قائم‌شهر اجرا می‌شود

ساری (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان مازندران اعلام کرد که طرح هر دانش‌آموز حداقل یک مهارت در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت آزمایشی ویژه دانش‌آموزان پایه هفتم در شهرستان قائم‌شهر اجرا خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۴۳۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
طرح «هر دانش‌آموز حداقل یک مهارت» در قائم‌شهر اجرا می‌شود

علی دهقان با اشاره به راهکار ۵/۶ سند تحول بنیادین مبنی بر تنظیم و اجرای مهارت‌آموزی وکار آفرینی به دانش‌آموزان دوره متوسطه و همچنین طرح وزارتی مهارت‌آموزی با عنوان هر دانش آموز حداقل یک مهارت اظهار کرد: با اهداف توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، کمک به هدایت تحصیلی آگاهانه دانش‌آموزان، کیفیت بخشی به آموزش دروس کار و فناوری و هنر دوره اول متوسطه و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دبیران و همچنین کسب حداقل یک مهارت حرفه‌ای برای هر دانش‌آموز در پایان دوره تحصیلی، این طرح در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت آزمایشی ویژه دانش‌آموزان پایه هفتم در شهرستان قائم‌شهر اجرا می‌شود.

او با اشاره به اهداف اصلی و روش اجرای این طرح، تصریح کرد: کسب حداقل یک مهارت توسط دانش‌آموز تا پایان دوره تحصیلی، آموزش همه دانش‌آموزان پایه هفتم ، آموزش ۱۰۰ درصدی دبیران مجری آموزش‌های مهارتی و تجهیز کامل مراکز مهارتی نیز از جمله اهداف کمی این طرح است.

معاون آموزش متوسطه استان مازندران با اشاره به نتایج این طرح و همچنین تاثیر آن بر آینده مهارتی افراد در سطح جامعه خاطرنشان کرد: هدف نهایی داشتن مهارتِ افراد، زندگی بهتر است، ضمن این‌که درآمدافزایی و کاهش فقر، هویت پیدا کردن افراد و دستیابی فرد به شخصیت مطلوب از دیگر مزایای آموزش مهارت خواهد بود و باید از دانش‌محوری و حافظه‌محوری به سمت مهارت‌محوری حرکت کنیم چون دانش‌آموز بیش از دانش، نیازمند مهارت‌های اجتماعی است.

دهقان با اشاره به شرایط و زیست بوم جدید که به واسطه ویروس کرونا برای سیستم آموزشی و تربیتی رقم خورد، افزود: شرایط کرونا ما را به سمت آموزش در بستر مجازی برد که کمی متفاوت از آموزش‌های حضوری مدرسه است، بنابراین باید برای آموزش‌های مهارتی در فضای مجازی تدابیری اتخاذ شود و با استفاده از ظرفیت‌هایی که تکنولوژی عصر حاضر برای ما فراهم آورده است از آنها استفاده کنیم.

او با بیان اینکه مجریان اصلی این طرح، دبیران درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر هستند که در طی سال تحصیلی، از طریق دوره‌های آموزشی لازم، به آموزش این دروس در مدارس و مراکز آموزش مهارتی، اقدام می‌کنند، افزود: در این طرح دانش‌آموزان پایه هفتم ۲۰ ساعت با مفاهیم مهارت‌های پایه مرتبط با حِرَف و مشاغل و ۴۰ ساعت به مهارت‌های حرفه‌ای که بر اساس استانداردهای مورد نیاز مشاغل که افراد را آماده انجام کار می‌کند، آموزش خواهند دید و در طول سه پایه تحصیلی مجموعاً ۱۸۰ ساعت به شایستگی‌های مدنظر دست خواهند یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار