در گفتوگو با پانا مطرح شد
توضیحات خنیفر درباره راهاندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان
رئیس دانشگاه فرهنگیان: این مراکز همچون «مرکز رویان» در پزشکی میتواند باعث توسعه نظام آموزش و پرورش شود
تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان راهاندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان را محلی برای گردآوری استعدادهای جوان در زمینه معلمی قلمداد کرد که نظام آموزش و پرورش کشور از آن بهرهمند خواهد شد.
سرعت ایجاد تغییرات در فناوریهای نوین و به تناسب آن تغییر نیازهای جوامع در حوزههای مختلفِ تخصصی ضرورت ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی را بیش از گذشته یادآوری میکند. این مراکز با جمعآوردی تعدادی از افراد تحصیلکرده و متخصص در رشته موردنظر با هدف تبدیل ایده به محصول تاسیس و راهاندازی میشوند.
طبق تعریف صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، مرکز نوآوری، «مرکزی است متشکل از یک یا چند تیم نوآور که با همکاری مراکز تحقیقاتی و شرکتهای متقاضی محصولات جدید در یک حوزه تخصصی در چارچوب برنامهای بلندمدت با هم همکاری میکنند.»
ایجاد مراکز نوآوری در محیطهای آکادمیک راهی برای بهرهگیری اقتصادی از ایدههای افراد خلاق است که عموما از راه پژوهش و آزمایش به دست میآید و ابزاری برای گسترش توانمندیهای این مراکز به شمار میآید. راه اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان که مهمترین مرکز آکادمیک دستگاه تعلیم و تربیت و محل تامین نیروی انسانی شاغل در سیستم آموزش و پرورش کشور است، اخیرا مورد توجه و بررسی مدیران این دانشگاه قرار گرفته است.
حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در گفتوگو با پانا درباره مراکز نوآوری و کارآفرینی این دانشگاه اظهار کرد: «ما به دنبال راهاندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان هستیم تا دانشجو معلمان خوش فکر و خلاق در را در این مراکز گردهم آوریم تا جامعه از حاصل اندیشه و خلاقیت آنان بهره مند شود.»
وی درباره شاخههایی که دانشجومعلمان خلاق و کارآفرین میتوانند در آن وارد شوند و به فعالیت اقتصادی بپردازند گفت: «این افراد نوآور میتوانند در بخشهایی چون آموزش، تولید محتوا و تولید نرم افزار وارد عمل شوند.»
رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره نیازهای کشور در بخش آموزشی اظهار کرد: «در صورت راهاندازی این مراکز، نخبگان بسیاری از سراسر کشور، که به دنبال بستری برای جمع شدن و استفاده از تجربه جمعی هستند، وارد این مراکز نوآوری و کارآفرینی خواهند شد و به این ترتیب ما در نظام آموزش و پرورش خود تولیدکننده ابزارهایی خواهیم بود که برای ارائه آموزشها به آن نیاز داریم. مثلاً میتوانیم تولید کننده نرمافزارهای آموزشی مورد استفاده در آموزش و پرورش باشیم و از این طریق همچون «مرکز رویان»، که منشا خدمات بسیاردر زمینه پزشکی در کشور شده است، با کمک فکر جوانان خلاق و خرد افراد با تجربه، شاهد شکوفایی و بروز خلاقیتها در جهت توسعه نظام آموزش و پرورش باشیم.»
خنیفر درباره بهرهمندی نظام تعلیم و تربیت از کار این مراکز نوآوری گفت: «دانشجو معلمان فعال در مراکز نوآوری میتوانند در بخش کتابهای درسی نیز به آموزش و پرورش کمک کنند. این افراد میتوانند در تولید محتواهای آموزشی و کمک آموزشی به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کمک کنند.»
وی تاکید کرد: « تاسیس و راهاندازی این مراکز نوآوری و کارآفرینی از جمله باقیاتی خواهد بود که جوانان خوش فکر و مبتکر و خلاق این کشور را تحت پوشش خود قرار میدهد تا تنور آموزش و پرورش کشور همیشه گرم باشد.»
ارسال دیدگاه