42در صد روستاهای خراسان شمالی پوشش اینترنتی ندارند

بجنورد (پانا ) -دسترسی به اینترنت برای بخش زیادی از روستاهای خراسان شمالی به حسرتی تبدیل‌شده که زندگی در شرایط کرونایی را برای آنان سخت کرده و چشم ‌انتظاریشان برای رفع این مشکل را پس از گذشت سالیان متمادی به ناامیدی تبدیل کرده است.

کد مطلب: ۱۱۴۰۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد
42در صد روستاهای خراسان شمالی پوشش اینترنتی ندارند

به گزارش پانا، اینترنت و دسترسی به آن در عصر فعلی ازجمله نیازهای به شمار می‌رود که بسیاری از خواسته‌های اساسی افراد را رفع می‌کند. شبکه جهانی وب که پیش‌ازاین در میان جوامع مورداستفاده واقع می‌شد، با شیوع ویروس کرونا نقشی ویژه و تازه در جوامع مختلف بشری پیدا کرد، تا حدی که رفع نیازهای زندگانی بسیاری از افراد از طریق دسترسی به آن میسر بود.

در کشور ایران نیز با شیوع ویروس کرونا علاوه بر کاهش بسیاری از فعالیت‌های حضوری و فیزیکی، حتی برخی وظایف دولت همچون ارائه تحصیل رایگان فقط از مسیر استفاده از اینترنت میسر شد که این خود چالش جدید برای سیستم آموزشی کشور محسوب می‌شد.

چالشی که تاکنون پس از گذشت نزدیک به یک سال از شیوع کرونا به‌صورت گسترده، همچنان بخشی از مناطق کشور را با خود درگیر کرده است. عدم دسترسی به آنتن تلفن همراه و به‌تبع آن عدم دسترسی به اینترنت همراه، معضلی برای استان‌های محرومی چون خراسان شمالی شد و پررنگ‌تر شدن محرومیت در این استان‌ها را رقم زد.

عدم دسترسی به «شاد» مشتی از خروار محرومیت از اینترنت

سامانه «شاد» که به‌عنوان مکمل و راه جایگزین آموزش در کشور مطرح شد نتوانست زنگ شادی تحصیل را به بخش‌های وسیعی از روستاهای خراسان شمالی برساند زیرا بستر آن در مناطق دورافتاده خراسان شمالی مهیا نبود.

انتشار تصاویر متعدد و پیاپی از روستاهای مختلف شهرستان رازوجرگلان و همچنین مناطق مرزی خراسان شمالی با کشور ترکمنستان مبنی بر عدم دسترسی به اینترنت همراه و یا حضور در نقاط مرتفع برای دسترسی به سامانه‌های تحصیلی، نشان از رنج و محرومیتی کهنه در این عرصه تکنولوژی بود.

اما برخی از مسئولان تلاش می‌کنند تا نسبت به این وظیفه خود، بار را از دوش بردارند و به‌نوعی رفع تکلیف کنند. «برقراری اینترنت مدارس روستایی و شهری» ازجمله مطالبی بود که به نظر می‌رسد با همین هدف از سوی آموزش‌وپرورش خراسان شمالی منتشر شد.

دانش آموزان اینترنت ندارند اما مدارس دارند!

فرامرز صدقی، رییس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی از عدم وجود مشکل در دستیابی دانش آموزان به اینترنت خبر می‌دهد و می‌گوید: تمامی مدارس استان در نقاط شهری و روستایی دارای اینترنت هستند.

وی اما درباره استفاده دانش آموزان از اینترنت در روستاها طی طرح محدودیت‌های جدید کرونا مبنی بر تعطیلی مدارس نیز خاطرنشان می‌کند: زیرساخت‌ها ضعیف است و دانش آموزان برای حضور در برنامه شاد، مشکل‌دارند اما بستری که در مدرسه در این زمینه فراهم است، حتی در روزهای تعطیل هم می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

این مسئول آموزش‌وپرورش درحالی‌که می‌داند روستاهایی در استان فاقد دسترسی به آنتن تلفن همراه و اینترنت هستند، اما راهکار را حضور دانش آموزان در مدارس برای استفاده از اینترنت مدرسه بیان می‌کند، درحالی‌که تمامی توصیه‌های مسئولان در عدم تجمع و تأکید بر حضور در منازل است.

وی حتی در اظهاراتی قابل‌توجه بیان می‌کند: اکنون ازنظر ما، ضعف زیرساخت‌ها در روستاها مانعی برای حضور ۱۸۰ دانش آموزان خراسان شمالی در برنامه شاد نیست، زیرا بالغ‌بر هزار و ۴۰۰ مدرسه دارای اینترنت رایگان هستند.

نکته قابل‌توجه این است که مدارس اینترنت دارند اما دانش آموزان نه! درحالی‌که این مسئول با خالی کردن شانه نسبت به انتقادات، راه‌حل را در حضور مجدد دانش آموزان در مدرسه می‌داند که این موضوع نیز خلاف پروتکل‌های بهداشتی در طرح محدودیت‌های مقابله با کرونا است.

اعتراض استاندار خراسان شمالی نسبت به وضعیت آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت نیز خود اعترافی دیگر در وضعیت نامناسب استان در این عرصه است.

استاندار خراسان شمالی: ۳۴ درصد روستاهای خراسان شمالی به اینترنت همراه دسترسی ندارند

استاندار خراسان شمالی طی دیدار اخیر خود با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به نیاز بیش از ۷۰ روستای شهرستان رازوجرگلان برای توسعه پروژه فیبر نوری و دسترسی به پهنای باند اینترنت برای آموزش مجازی دانش آموزان اشاره می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: ۵۰ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند که دسترسی به اینترنت کل روستاهای استان ۷۶ درصد است و این استان که دارای پنج شهرستان مرزی با جمعیتی افزون بر ۲۰۰ هزار نفر بوده ۲۶ درصد از ساکنان روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد پوشش تلفن همراه و ۴۲ درصد نیز به اینترنت دسترسی ندارند.

شجاعی گلایه خود را نسبت به اپراتورهای نیز بیان می‌کند و می‌گوید: پوشش نامناسب اپراتورهای داخلی و عدم دسترسی به تلفن ثابت و تلفن همراه در پاسگاه‌های استان و هزینه بالای رومینگ بین‌المللی برای ساکنان مناطق مرزی نارضایتی عمومی را به دنبال داشته که این مشکلات باید با همکاری این وزارتخانه حل شود.

این اعترافات صریح شجاعی، نشان‌دهنده وضعیت نامناسب دسترسی به فضای مجازی و تلفن همراه در نقاط مختلف خراسان شمالی که طی این روزها به زندگی بسیاری از امیدهای فردای ایران، رنگ ناامیدی زده و هر چه سریع‌تر مسئولان اجرایی استان به همراه نمایندگان مردم خراسان شمالی در مجلس نسبت به این وضعیت اقدام عملی و مؤثری را به نمایش بگذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار