معاون آموزش ابتدایی در گفتگو با برنامه ققنوس رادیو فرهنگ:

مسئله مهارت‌های پایه یک نسل موضوعی ملی است و رسانه‌ها باید در تبیین آن اهتمام ورزند

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی در گفتگو با برنامه ققنوس رادیو فرهنگ به تشریح بسته تحولی خوانا پرداخت و تصریح کرد مسئله مهارت‌های پایه یک نسل موضوعی ملی است و رسانه‌ها باید در تبیین آن اهتمام ورزند.

کد مطلب: ۱۱۴۰۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
مسئله مهارت‌های پایه یک نسل موضوعی ملی است و رسانه‌ها باید در تبیین آن اهتمام ورزند

به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده در گفتگو با برنامه ققنوس در خصوص چرایی انتخاب بسته تحول مدرسه خوانا گفت: در راستای اجرای سند تحول بنیادین و به جهت ارائه برنامه ای که بتواند یکی از مسائل و مشکلات اساسی دوره ابتدایی را مرتفع نموده و بر اساس اهداف برنامه درسی شایستگی های لازم را برای دانش آموزان این دوره در مهارت های پایه خواندن، نوشتن و آداب زندگی ایجاد نماید؛ بسته تحولی خوانا طراحی شده است.

وی با اشاره به پایین بودن سطح دانش آموزان ما در آزمون های بین المللی پرلز و تاثیر آموزش مهارت های چهارگانه زبانی بر ارتقاء این نتایج، افزود: بین مهارت خواندن و نوشتن با روخوانی و رونویسی تفاوت بسیاری وجود دارد. آنچه اکنون در مدارس به کودک آموخته می شود روخوانی است. اما خواندن به آن معنا که درک مطلب و بیان آن را در پی داشته باشد مهارتی است که می بایست در سبد آموزشی دوره ابتدایی قرار گیرد. خوب شنیدن و خوب صحبت کردن همراه با رعایت آداب آن نیز از آن جمله اند. در رابطه با نوشتن، باید آموزش مهارت درست نویسی همراه با استفاده از کلمات و عبارات صحیح برای بیان افکار و احساسات، به کودک آموخته شود.

حکیم زاده در تشریح هدف معاونت ابتدایی از تدوین این بسته تحولی اظهار داشت: ساختار این بسته تحولی به گونه ای است که دانش آموز ما بر اساس پایه تحصیلی خود بتواند مهارت خواندن، نوشتن و تلفیق آن با مهارت های اساسی زندگی را گام به گام آموزش ببیند و در نهایت قادر باشد زبان فارسی را خوب صحبت کرده و ابراز وجود نماید. گزارش نویسی کند و آنچه می خواند را با استفاده از کلمات درست و با اعتماد به نفس بیان کند. تجربه و پژوهش های متعدد نشان داده است که یادگیری این مهارت ها مقدمه ای در جهت ایجاد فرصتهای بیشتر برای دست یابی به موفقیت های تحصیلی، شغلی و اجتماعی هستند.

وی در خصوص نحوه ارزشیابی دانش آموزان تصریح کرد: سنجه های ارزیابی ویژه بسته تحولی خوانا با آنچه تا کنون انجام می گرفت، متفاوت است. به گونه ای که باید نتایج این آموزش ها به صورت رفتارهای قابل مشاهده در کودک باشد.

معاون آموزش ابتدایی افزود: بستر این برنامه، برنامه درسی است که با همکاری سازمان پژوهش انجام شده است و از شکل دانش محور و حافظه محور به سمت مهارت محور و تلفیقی تغییر یافته و آداب زندگی را که شامل ادب، مسئولیت پذیری و جرات ورزی است با مهارتهای چهارگانه زبانی تلفیق می کند.

حکیم زاده در تبیین روند اجرای این طرح ابراز داشت: اساتید مرجعی شناسایی شده اند که از روز شنبه یکم آذرماه از طریق فضای مجازی و به صورت همزمان، مدرسان کشوری و معلمان مجری طرح را آموزش می دهند. در عین حال مدرسان کشوری به صورت راهبر خوانا تا انتهای طرح جامعه معلمان نمونه کار را حمایت و همراهی می کنند. پیش بینی ما این است که آموزش مدرسان و معلمان تا پایان آذر ادامه خواهد داشت و از ابتدای دی ماه در5 درصد از مدارسی که زمینه های لازم جهت اجرای طرح را دارا هستند، اجرا می شود.

وی تصریح کرد: این اجرا به دلیل شناسایی نقاط قوت و ضعف طرح فعلا به صورت آزمایشی خواهد بود. تا با توجه به بازخوردهای دریافت شده بتوانیم در سال تحصیلی بعد آن را در نمونه وسیع تری از سطح کشور اجرا کنیم.

معاون آموزش ابتدایی در پایان ضمن تشکر از فرصت ایجاد شده خاطر نشان کرد: لازم است که همه رسانه ها در اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی به جامعه ما را در اجرای مطلوب این طرح همراهی نمایند چراکه مسئله مهارت های پایه یک نسل که سرمایه های اصلی در دوره ابتدایی هستند، موضوعی ملی است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار