دانشآموزان مازندران عضو انجمن خیران محیط زیست «دارداری تبرستان» میشوند
ساری (پانا) - سرپرست سازمان دانشآموزی مازندران در دیدار با رییس هیأت مدیره و اعضای انجمن «دارداری تبرستان» از راهاندازی شاخه دانشآموزی این انجمن خبر داد.
انجمن خیران منابع طبیعی و محیط زیست به نام «دارداری تبرستان» دو سال است که در تهیه، کاشت و نگهداری نهال فعال است و به گفته حسن صفری، عضو این انجمن، میخواهد اکسیژن صادر کند و فرهنگ کاشت و نگهداری نهال را در استان مازندران و کل کشور تسری دهد. این انجمن در حال حاضر در فریم، آلاشت و کیاسر نمایندگی فعال دارد و یکی از کارهای ویژهای که سال گذشته انجام داده است، کاشت درخت در فاصله روستای بادله تا شهر ساری در حاشیه خط راهآهن است.
انجمن دارداری تبرستان حال تصمیم گرفته است شاخه دانشآموزی «دارداری»، به معنای نگهداری از درخت را با کمک سازمان دانشآموزی راهاندازی کند.
محمد رضایی سرپرست سازمان دانشآموزی مازندران در نشست با رییس و اعضای انجمن دارداری تبرستان، صدای مردم را در سازمانهای مردمنهاد در فرهنگسازی و اندیشهپروری مؤثر و قابل تأمل خواند و گفت: «آموزش رفتارهای درست در هر حوزهای برای سازمان مهم است و آموزش رفتارهای درست زیستمحیطی با توجه به شرایط فعلی آب و هوایی و محیط زیستی در اولویت قرار دارد.»
او اعلام کرد که با موافقت اعضای انجمن دارداری تبرستان، شاخه دانشآموزی در آغاز در شهرهای ساری، محمودآباد، عباسآباد، بهشهر و آمل و نیز دو منطقه دودانگه و چهاردانگه راهاندازی خواهد شد.
پیشنهاد اجرای سه طرح رویش، پیوند و یادبود در مازندران
نقی زارع رییس هیات مدیره انجمن دارداری تبرستان در این نشست از راهاندازی انجمن حافظان محیط زیست در سطح استان با حضور دانشآموزان استقبال کرد و گفت: «با ورود دانشآموزان به انجمنهایی که اهداف بلندمدتی همچون نجات محیط زیست دارند، نسلی آگاهتر و آموزشدیده خواهیم داشت که در مسائل مختلف فرهنگ رفتاری را آموختهاند.»
او با تأکید بر اینکه انجمن دارداری تبرستان هدفی جز تهیه، کاشت و نگهداری نهال ندارد، ادامه داد: «در شاخه دانشآموزی این انجمن، ما تابع سیاستگذاریهای سازمان دانشآموزی هستیم که نهادی آموزشی و تربیتی با تأثیرگذاری بالا است.»
زارع اظهار امیدواری کرد که روزی همه شهروندان حامی طبیعت باشند و گفت: «نگرانی ما این است که آیندگان ما از اکسیژن کافی برخوردار نباشند و میدانیم که برونرفت از این معضل، تغییر رویه و احیای محیط زیست و حفظ آن است.»
رییس هیات مدیره انجمن دارداری تبرستان به پیشنهاد این انجمن مبنی بر اجرای سه طرح رویش، پیوند و یادبود در مازندران اشاره کرد و توضیح داد: «در طرح رویش برای هر زاد و ولد، طرح پیوند برای هر ازدواج و طرح یادبود برای هر مرگ یک درخت کاشته میشود و میتوان امیدوار بود که با اجرای این طرحها فرهنگ کاشت و داشت درخت در کشور نهادینه شود.»
هوشنگ ولدی عضو انجمن دارداری آلاشت به نقش سازمان دانشآموزی در نقشپذیری اجتماعی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: «در شهرها و مناطق پایلوت الگویازی میکنیم تا در تابستان بعدی، مابقی شهرها حاصل کار را ببینند و خود داوطلبانه به این انجمن بپیوندند.»
او پیشنهاد داد که در مدارسی که درخت ندارند به همت دانشآموزان عضو انجمن داردا ی درخت کاشته شود.
ولدی همچنین خواست از ظرفیت مجلس دانشآموزی برای همگانی کردن طرح کاشت درخت استفاده شود.
ارسال دیدگاه