در نشست «مدارس تیزهوشان در ترازوی عدالت تربیتی» مطرح شد:
انتخاب معلمان براساس شایستگی مهمترین مولفه مدارس تیزهوشان است
تهران (پانا) - نشست مجازی کرسی ترویجی مجازی با عنوان مدارس تیزهوشان در ترازوی عدالت تربیتی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (پژوهشکده مطالعات برنامه درسی ونوآوریهای آموزشی) این نشست ترویجی را به صورت مجازی و با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی برگزار کرد.
در این نشست محمد حسنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: انسانها برابرند و در بسیاری از ویژگیها مشابه هستند. فراهم آوردن فرصتها برای تواناییهای مشترک انسانها در این دوره باید مورد توجه قرار گیرد نه تفاوتها؛ ابتدا باید زمینههای برابر ایجاد و در همین بستر برابر امکاناتی فراهم شود که انسانها با علایق و تلاشهای متفاوت زمینههای خود را دنبال کند. باید خوب زندگی کردن را یاد بگیریم.
وی با تاکید بر اصل برابری به عنوان مقدمه واجب در موضوع عدالت آموزشی گفت: دسترسی تنها، کافی نیست باید نظام آموزشی بر روی مشترکات تأکید کند و تلاش کند تا انسانها از فرصتها، معلم، امکانات تجهیزات بهره بگیرند. تفاوتها در موقعیتهای جغرافیایی و اقتصادی باید حذف شود. استعداد امری عام، کلی و مبهم است. نباید تفاوتها مبنا قرار گیرد.
اطمیشی عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور با تاکید بر این موضوع که تیزهوشی اتفاقی نیست، گفت: طبق دستورات دین مبین اسلام، خداوند به انسانها کرامت ذاتی عطا کرده است، چطور میشود تیزهوشی اتفاقی نادر باشد؟ اولیا باید کاری کنند که فرزندشان شاد و خوب زندگی کند. چطور میشود تیزهوش متولد شد، نابغه به مدرسه رفت، سپس تیزهوشانه تربیت شد و شاد و خوب زندگی کرد؛ براساس کدام مستندات علمی، این جداسازی صورت گرفته است؟
بهبود یاری قلی دیگر عضو ناقد این کرسی گفت: واژه تیزهوشی در جوامع مختلف تحت تأثیر سیاستگذاریها است. در مدارس تیزهوشان هدف چیست؟ استعداد ذاتی داشتن است؟ پیامدهای روانشناختی اینها را نادیده میگیرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مدنی افزود: در حال حاضر مدارس تیزهوشان (بویژه مدارس سمپاد در تهران) از منظر ساختاری؛ میتوانند الگویی برای غنی سازی سایر مدارس باشد. مهمترین مولفهای که در این مدارس دیده میشود انتخاب معلمان براساس شایستگی و تکیه بر نظر والدین و مدیر مدرسه است در حالی که در سایر مدارس این ساختار دیده نمی شود. بلکه معلمان به مدرسه تحمیل میشود.
در این نشست مفاهیمی همچون عدالت آموزشی، تخصصی شدن مدارس، تفاوت های آموزشی مدارس عادی و تیزهوشان مطرح شد.
فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مدیر این کرسی ترویجی بود.
این نشست با حضور کارشناسان و همکاران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، معلمان، دانشجویان و اساتید علاقمند سراسر کشور برگزار شد.
ارسال دیدگاه