از رنجی که بر دانش آموزان نابینا می رود
تهران (پانا) - هجوم نور در نخستین قدمهای صبحگاه، شورش رنگها در آستانه فصل سرد، بلندای آسمان آبی، وسعت دشتهای بیپایان و حکومت بیقانون برجهای ناموزون بر کندوهای انسانی، بخشی از تصاویری است که نابینایان از دیدن آن محروم هستند.
بهگزارش ایسنا، شاید در نگاه اول این مساله دردناک به نظر برسد، اما در واقع اینگونه نیست؛ درست است که نابینایان و کمبینایان تصاویر را آنگونه که در چشمان سایر افراد نقش میبندد، نمیبینند اما آنها نیز به سطحی از درک و فهم دسترسی دارند که برای افراد بینا دست نیافتنی است.
کمتر بینایی را میتوان یافت که مانند نابینایان، لذت لمس کلمات را چشیده یا چهره یک عزیز را تنها با دست کشیدن به صورت او درک کرده باشد. کمتر کسی است که ببیند اما بتواند بهراحتی خود را از دیدن نازیباییهای فراوان زندگی معاف کند.
کمتر فردی پیدا میشود که چشم بینا دارد، اما دغدغه تاریکی و روشنایی را ندارد و از جبری که خورشید بر ما روا داشته رسته است. نابینایان از قدرت درک محیط اطراف محروم نیستند، تنها روشی دیگر برای درک دارند که از قضا برای افراد بینا به راحتی در دسترس نیست.
آنچه نابینایان را در زندگی با مشکل مواجه میکند، ندیدن نیست، بلکه این است که افراد بینا، آنها را در جامعه ندیدهاند و زیرساختهای لازم برای درک بهتر آنها از محیط پیرامونی مهیا نیست؛ مشکل بزرگ این است که آنها که چشمانشان سو دارد، یادشان رفته دیگرانی هم هستند که نمیتوانند ببینند، و جامعه را طوری ساختهاند که دیدن در آن ضروری است.
والدینی که موجب سردرگمی فرزند نابینای خود میشوند
عابدی یکی از معلمهای دانشآموزان نابینای خراسان شمالی در ارتباط با مشکلات نابینایان و دانشآموزان نابینا گفت: یکی از مهمترین مشکلات افراد نابینا و همچنین دانشآموزان نابینا والدین آنها هستند.
وی افزود: تعدادی از والدین به فرزندان نابینای خود آنقدر اهمیت داده، آنها را به خود وابسته کرده و تمام کارهایی که باید خود آنها انجام دهند توسط والدین انجام شده که وقتی دانش آموز نابینا وارد مدرسه میشود حتی قادر به تشخصی جهتها نیست و نمیتواند کارهای شخصی خود را مانند لباس و کفش پوشیدن را انجام دهد.
عابدی ادامه داد: بارها دیده شده وقتی که به دانش آموزان گفته میشود لباس خود را بپوش، آن لباس را به صورت برعکس بر تن کرده و یا کفش پای چپ را با کفش پای راست اشتباه گرفته است.
وی اظهار کرد: البته والدینی هم هستند به علت اینکه فرزند آنها نابینا بوده به طور کلی آنها را رها کرده و به آنها رسیدگی چندانی ندارند در نتیجه وقتی این دانشآموزان وارد مدرسه می شوند نیاز به ارائه آموزشهای خیلی زیادی همچون انجام فعالیتهای خودیاری، جهتیابی و ... هستند.
این معلم مدرسه استثنایی خراسان شمالی تصریح کرد: بسیاری از آموزشها همچون خودیاری و جهت یابی در مدرسه به دانشآموزان ارائه میشود اما باید این آموزشها تکرار شود تا در ذهن دانشآموزان نابینا جا افتد، ولی این امر نیاز به تمرین و تکرار دارد و باید خانوادهها نیز این تمرینات را در منزل با فرزند خود کار کنند اما عملا در بسیاری از اوقات این امر انجام نمیشود و یا اینکه در منزل والدین آن کاری که مورد قبول خود بوده و تمرینات معلمها را قبول نداشته انجام میدهند که سبب سردرگمی دانشآموزان نابینا می.
وی در ادامه با اشاره به اینکه وسایل کمک آموزشی برای دانشآموزان نابینا کم است، توضیح داد: در دو سال مقطع ابتدایی به دلیل اینکه حجم درسها کم بوده دانشآموزان از وسایل لوح و قلم استفاده میکنند اما در سالهای بعدی باید دستگاه ماشین تحریر بریل داشته باشند اما قیمت آن بالا است.
عابدی تصریح کرد: در حال حاضر در مدارس ابتدایی استثنایی یک دستگاه وجود دارد و به نوبت این ماشین تحریر هر یک ساعت در اختیار یک دانشآموز قرار میگیرد.
وقتی عشق معلم نور چشم میشود
وی در ارتباط با شیوع ویروس کرونا و مشکلات دانشآموزان نابینا با این ویروس نیز گفت: در سال تحصیلی گذشته که مدارس تعطیل شدند هر چند روز به مدت یک سال در مدرسه حاضر میشدم و مطالب درسی موجود در صفحه کتاب بریل را برای والدین به بینایی میآوردیم تا در منزل با فرزندان خود کار کنند اما مشکل زمانی شروع میشود که والدین سواد نداشته باشند که بیشتر والدین دانشآموزان نابینا این مشکل را دارند.
عایدی افزود: بنابراین مجبور هستم کلاسها را به صورت حضوری برگزار و یا اینکه مطالب را به صورت صوتی برای دانشآموزان ارسال کنیم.
چشم بسته شهر بر مشکلات نابینایان
دیندار یکی دیگر از معلمهای دانشآموزان نابینای خراسان شمالی در ارتباط با مشکلات نابینایان گفت: متاسفانه در شهرهای خراسان شمالی مناسب سازی برای تحرک و جهتیابی دانش آموزان در خیابانها به خوبی انجام نشده است.
وی افزود: در قسمتهایی از هسته مرکزی شهر بجنورد برای تردد نابینایان در پیاده روها موزاییک کاری با رنگ زرد انجام شده اما بر روی این قسمتها مردم عادی نیز عبور میکنند و مردم باید مردم به این نکته توجه داشته باشند که این قسمت مخصوص نابیناها است.
دیندار خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع دیده شده که در محل تردد نابینایان برای ساخت و ساز داربست زده شده و کارگرها در حال کار کردن هستند غافل از اینکه شاید شخص نابینایی بخواهد از این مسیر تردد کند بنابراین تمامی این مسائل موجب شده تا شخص نابینا ترس برای بیرون آمدن از خانه را داشته باشد که مبادا با چیزی برخورد کند.
وی تصریح کرد: علاوه بر آن در بیشتر قسمتهای شهر مناسب سازیهای لازم برای تردد و استفاده افراد نابینا انجام نشده است.
دیندار ادامه داد: از سوی دیگر هنوز بسیاری از مردم نسبت به این موضوع آگاهی ندارند که اگر میخواهند به شخص نابینایی کمک کنند، چطور رفتار کنند و در واقع در ابتدا باید از شخص نابینا پرسیده شود که نیاز به کمک دارد و یا خیر و یا اینکه چگونه به وی کمک شود.
آموزش برای دانشآموزان نابینا گران تمام میشود
علی متقیان رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی با اشاره به اینکه ۸۷ دانش نابینا در مدارس استثنایی خراسان شمالی مشغول تحصیل هستند، بیان کرد: متاسفانه قیمت تجهیزات آموزشی نابینایان نسبت به سایر گروه ها بسیار بالا است چراکه اغلب وارداتی بوده و باید از خارج کشور تهیه شوند.
وی با بیان اینکه یکی از تجهیزات مورد نیاز این افراد پرینتر بریل است، گفت: فقط یک دستگاه پرینتر بریل در سطح مدارس استثنایی خراسان شمالی وجود دارد اما آن نیز به علت استفاده خیلی زیاد فرسوده شده و قابلیت خود را از دست داده است.
بهگفته متقیان هزینه خرید یک دستگاه پرنیتربریل در حال حاضر به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است که این وسیله برای تهیه مطالب درسی دانشآموزان، نمونه سوالات و ... که باید پرینت گرفته و در اختیار والدین و دانشآموزان قرار گیرد، استفاده میشود.
وی به ماشین تحریر بریل نیز اشاره کرد و افزود: قیمت این دستگاه حدود هشت میلیون تومان است که در هر مدرسهای یک دستگاه وجود دارد و دانش آموزان در مقطع ابتدایی از آن استفاده میکنند.
متقیان تصریح کرد: اما دانشآموزان نابینا بعد از گذراندن مقطع ابتدایی باید مقطع متوسطه اول و دوم را در مدارس عادی در کنار سایر دانشآموزان سپری کنند بنابراین باید به صورت شخصی در آن مقاطع از این دستگاه داشته باشند که هزینه آن خیلی بالا و تهیه آن برای خانوادهها سخت است.
وی توضیح داد: در گذشته بهزیستی این دستگاه را در اختیار دانشآموزان قرار می داد اما در حال حاضر چنین امری انجام نمیشود.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه نیاز است خانوادههایی که دارای فرزند نابینا هستند خط بریل یاد بگیرند اما یادگیری آن سخت است، گفت: بنابراین از امروز آموزش خانوادهها برای یادگیری خط بریل انجام میشود که بتوانند در امر آموزش به فرزندان خود با معلمها مشارکت داشته باشند.
ارسال دیدگاه