یک معاون آموزشی: تشویقشدن یعنی اینکه دانشآموز بداند هیچ موفقیتی بدون پاداش نیست
تهران (پانا) - معاون آموزشی یکی از مدارس تهران نحوه تشویق و حمایت دانشآموزان برتر در عرصههای مختلف را عامل مهمی در رقمخوردن آینده افراد توصیف کرد و بیتفاوتی نظام آموزشی در این زمینه را آسیبزا برای فرد و جامعه دانست.
جایزه گرفتن از دستان معلم یا مدیر مدرسه همیشه جز خاطرات شیرین دوران تحصیل و مدرسه در زندگی آدمهاست و کمتر کسی است که خاطرهای از جایزهای نداشته باشد، خاطرهای که از پیِ گذشتِ سالها، هنوز هم میتواند او را به روزهای دانشآموزی ببرد و لبخند به لبانش بیاورد.
نحوه عملکرد خانواده و نظام آموزشی از موفقیتهای دوران تحصیل یکی از عوامل تعیینکننده در تعیین مسیر آینده فرد و شکوفایی یا عدم شکوفایی استعدادها و توانمندیهایی است که میتواند به پیشرفت و تعالی جامعه و حتی جهان هستی بینجامد و عملکرد غیرفعالانه و ناشی از بیتفاوتی نه تنها به هدررفت خلاقیتها و توانمندیها منجر خواهد شد، در زنجیره علت و معلولی باعث محرومشدن جوامع انسانی از آثار و نتایج بالقوه این استعدادها میشود.
فاطمه محمدی معاون آموزشی دبستان دخترانه سمیه در منطقه ۴ شهر تهران و داور مسابقات سالیانه «جابرابن حیان» در گفتوگو با پانا با بیان این نکته که هر سال تلاش گستردهای در سطح مدارس ابتدایی کشور برای رقابتهای علمی دانشآموزی به ویژه مسابقات جابرابن حیان در جریان است، اظهار کرد: «اما متاسفانه دانشآموزانی که بعد از صرف وقت و هزینه و تلاش شبانهروزی در این مسابقات به موفقیت میرسند و حائز رتبه برتر میشوند به درستی تشویق نمیشوند و تقریبا بازخوردی از این موفقیت حاصل نمیشود.»
وی ادامه داد: «طی سال گذشته یکی از دانشآموزان خلاق مدرسه خودمان که با استفاده از پوست تخممرغ گچ تولید کرده بود جز برگزیدگان مسابقات جابرابن حیان شد که بعد از این موفقیت دیگر کسی به سراغش نیامد.»
این معاون آموزشی در ادامه به اهمیت نقش تشویق در شکوفایی استعدادهای دانشآموزی اشاره کرد و گفت: «ما سعی میکنیم با هزینه مدرسه جایزهای برای همه برگزیدگان مسابقات علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی تهیه کنیم تا دانشآموز بداند هیچ موفقیتی بدون پاداش نیست. اما نکته مهمتر از آن حمایتی است که این دانشآموز بعد از موفقیتهای کوچک و بزرگ به آن نیاز دارد.
وی اضافه کرد: «برنده شدن در رقابتها خود راهی برای شناسایی استعدادها در عرصههای مختلف است که باید در مسیر تحصیل و زندگی فرد ظهور و بروز پیدا کند. مدرسه، معلم و نظام آموزشی که در کنار خانواده وظیفه شناخت و هدایت این استعدادها را برعهده دارند اگر در مقابل این موفقیتها بیتفاوت باشند، دانشآموزی که در آغاز مسیر زندگی قرار دارد چگونه برای ادامه مسیر و کسب موفقیتهای بیشتر انرژی و انگیزه پیدا کند؟»
این داور رقابتهای دانشآموزی جابرابن حیان تاکید کرد: «یکی از مهمترین اقداماتی که آموزش و پرورش میتواند در این مورد انجام دهد فراهم کردن زمینه لازم برای آموزش و پژوهش و تمرین و کارعملی در رشته موردنظر است تا استعداد و علایق دانشآموز در مسیر و مجرای درستی قرارگیرد و موجبات موفقیتها و پیشرفتهای آینده را فراهم آورد.»
محمدی عنوان کرد: «دانشآموز تلاشگر اگر به درستی تشویق شود و در راه درستی برای شکوفایی و پیشرفت قرارگیرد میتواند دانشمند، مخترع، هنرمند، کارآفرین، ورزشکار یا سیاستمدار آینده کشور باشد و آینده هر جامعه وابسته به تربیت همین افراد توانمند است.»
ارسال دیدگاه