برآوردهکردن نیازهای جامعه یکی از مهمترین وظایف نظام دینی است
تهران (پانا) - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت یکی از مهمترین وظایف همه ما در نظام دینی در اجتماعی که مؤمنان در آن هستند، برآورده کردن نیازهای جامعه است.
به گزارش ایسنا، آیتالله صادق آملی لاریجانی رییس هیئت امنای دانشگاه امام صادق علیهالسلام در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰دانشگاه امام صادق علیه السلام، با بیان دشواریهای برگزاری سال تحصیلی در شرایط همهگیری سراسری گفت: واقع این است که کار دانشگاه، امروز یک کار جهادی است و باید ببینیم که این سال تحصیلی را مانند شروعهای دیگر با چه هدف و انگیزهای شروع میکنیم.
وی با اشاره به آیاتی و روایاتی، یکی از وظایف مهم کنونی را در طلیعه سال تحصیلی به دانشجویان دانشگاه امام صادق علیهالسلام یادآور شد و گفت: یکی از مهمترین وظایف همه ما در نظام دینی در اجتماعی که مؤمنان در آن هستند، برآورده کردن نیازهای جامعه است و البته این تلاش برای رفع نیازهای جامعه اگر توأم با اخلاص و قصد قربت باشد، طبیعتاً مصداق حقیقی عبادت است و اصلاً عبودیت حق تعالی ظهورش در زندگی انسان، به همینهاست. امروز نیازهای جامعۀ ما متنوع است و جامعۀ علمی و دانشگاهی و حوزوی ما میتوانند نقش بسیار پررنگی در رفع این نیازها ایفا کنند، بلکه امروز اقتدار در دنیا به علم است و دانشگاهها در خط مقدم جهاد علمی و رفع نیازهای جامعۀ دینی ما هستند و از این جهت باید نقش تاریخی و دینی خود را ایفا کنند.
وی تاکید کرد: دانشگاه امام صادق علیه السلام نیز مانند دانشگاههای دیگر در برآورده ساختن این نیازها به سهم خود میتواند نقش مؤثری داشته باشد. این دانشگاه به سبب ظرفیتهای ویژهای که دارد میتواند در رفع برخی از نیازها و حصول نتایج که شاید دانشگاههای دیگر نتوانند به این حد برآورده کنند، نقش مؤثرتری داشته باشد.
رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق گفت: البته در کنار تلاشهایی که در این زمینه می شود طبیعتاً نیازهای عاجلی هم در کشور و جامعه وجود دارد که عزیزان ما، اهل تحقیق و پژوهش، اعضای محترم هیئت علمی در دانشگاه میتوانند در رفع این نیازها کمک کنند و ان شاء الله تلاش بیشتری شود تا تأثیر بیشتری در کشور دیده شود. اما توصیۀ اکید و همیشگی بنده درباره بنیانهای علوم انسانی سر جای خود باقی است. من توقعم این است که دانشگاه امام صادق علیه السلام با وجود زمینههای بسیار مستعدی که برای تحقق این هدف است و آن ایجاد تحول در بنیانهای علوم انسانی و نگاههای جدید است- طبیعتاً به کار و تحقیق فراوان نیاز دارد. ما باید هم در علوم انسانی در حد عالی تحقیق و تحصیل داشته باشیم و هم در علوم اسلامی و چنین نباشد که چهار تا ترجمه را در کنار هم بگذاریم و خیال کنیم که با این کارها مشکلات حل میشود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما باید هدف را در مسأله تحول در علوم انسانی تشخیص بدهیم و مسیر را هم بیابیم. حالا هر مقدار که طول کشید مهم نیست و ما وظیفه مان را انجام دادهایم. من فکر میکنم که ما نباید از این هدف در این دانشگاه غافل شویم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام همکاری و تعامل با حوزههای علمیه را نیز از ملزومات این راه دانست و افزود: باید در جهت اکتشاف یک منطق جدید برای کار در علوم انسانی، با حوزههای علمیه تعامل داشت که این کار سادهای نیست. ما در علوم حوزوی در فقه از یک ابزار و منطقی مثل علم اصول استفاده میکنیم که منطقی قوی است و طبیعتاً در طول تاریخ توسعه پیدا کرده است و پالایش شده است و توسعههای قوی عقلی و غیره یافته است، اما معلوم نیست که ما بتوانیم با این ابزار سراغ علوم انسانی برویم و چه بسا در آنجا پیش فرضهای دیگری لازم داشته باشیم و از روشهای دیگر باید استفاده کنیم. اینها همه نیازمند کار و تحقیق جدید است و اینکه ما فقط چند کار از غربیها ببینیم و سر هم جمع کنیم و چیزی ذیل آن بنویسیم، بس نیست.
وی افزود: در همان علوم غربی باید در حد اعلی تلاش کنیم تا در مرزهای آن علم، کاری انجام دهیم و حرکتی پیش ببریم، نه در حد سال ها و قرن های گذشته، بلکه باید مرزهای کنونی این علم را ببینیم و از طرف دیگر در علوم حوزوی هم در حد وسع تلاش کنیم و ابزار لازم را تحصیل کنیم تا بتوانیم مطالب دینی را با علوم روز پیوند دهیم. ما که مؤمن هستیم تلقی مان از علوم نمی تواند یک تلقی سکولار باشد. بی طرفی محضِ علوم را هم قبول نداریم که این قبول نداشتن تعبدی نیست، بلکه با بحث علمی و دقّی است. همان طور که حتی خود محققان غربی اذعان می کنند، بحث ارزش ها و معیارها و به تعبیر خودشان نُرم ها (norm)، در جای جای علوم حتی علوم تجربی هم ورود و نفوذ دارد. علوم انسانی که خیلی روشن است.
وی با تاکید بر داشتن سیر اجتهادی، نگاه دقیق به علوم و پرهیز از دید سطحی در نگاه به علوم روز، گفت:تا ما از منظر دینی و غایتی که این عالم به سوی او در حرکت است، تلقی روشنی از انسان و عالَم نداشته باشیم، مسلّماً علمی که تولید می کنیم و ترویج می دهیم، چیز دیگری می شود. کجا می توان علمی را که در بستر یک روح نورانی که برخواسته از «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون» است، با علمی که در فضای کلاً الحادی پدید می آید، یکسان دانست؟ البته من فضای غربی را الحادی مطلق نمی دانم و این گونه نیست.
وی تاکید کرد: در آنجا هم چه در میان عالمان تجربی، چه فیلسوفان و چه متکلمان، بسیار آدم های معتقدی هستند. عرض بنده این است که ما در فضای ایمانی خاص کار می کنیم و طبیعتاً باید آنچه را که فرا می گیریم و تولید می کنیم تلائمی با وجهه های دیگر وجودی ما داشته باشد و نمی شود حقیقت آدمی چند پاره باشد؛ صبح که برای نماز بلند می شود یک وجهه داشته باشد و وقتی که سراغ علم می رود کلاً از آن وجهه غایب شود. این شدنی نیست؛ یعنی بنیان های علمی نمی گذارد چنین تلقی ای از انسان داشته باشیم.بنابراین تلاش در این مسیر جهاد می خواهد و به صرف کارهای روزمره نمیتوان اکتفا کرد.
ارسال دیدگاه