یک پژوهشگر محیط زیست در گفتوگو با پانا پاسخ داد
چرا مردم از دوچرخه برای تردد در شهر استفاده نمیکنند؟
تهران (پانا) - یک پژوهشگر و کارشناس محیط زیست با اشاره به روز جهانی بدون خودرو دلایل استقبال نکردن مردم از دوچرخه را تشریح کرد.
روز ۲۲ سپتامبر که در تقویم کشورمان این روز فردا اول مهرماه خواهد بود، به عنوان «روز جهانی بدون خودرو» نامگذاری شده است. این روز، خودروسواران را تشویق می کند تا در سال، یک روز از اتومبیل استفاده نکنند و فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ دوچرخهسواری و پیادهروی است. این رویداد اکنون در بسیاری از کشورهای جهان اجرا میشود و هدف از آن ارتقای کمی و کیفی حمل و نقل عمومی، ترویج و توسعه دوچرخهسواری و پیادهروی است.
محمدحیدری پژوهشگر و کارشناس محیط زیست با اشاره به فرهنگ استفاده از خودرو در کشور میگوید: «دوچرخه در بسیاری از کشورهای توسعهیافته به عنوان وسیله تردد در شهر مورد استفاده قرار میگیرد و حتی در آلوده ترین شهرهای جهان، این وسیله جزء مد حمل و نقل شهری است اما یکی از مشکلات جدی که اکنون در کشور در حوزه حمل و نقل وجود دارد این است که فرهنگ خودرومحوری در جامعه حاکم است و اغلب شهروندان احساس میکنند که باید برای هر کار کوچکی بیرون از منزل از خودرو استفاده کنند که این یک اشتباه است و در این زمینه خلا فرهنگسازی به شدت احساس میشود.»
این کارشناس محیط زیست در گفتوگو با پانا به روز جهانی بدون خودرو اشاره کرد و گفت: «در کشورما یکی از رویههای غلط مدیریت شهری به ویژه در دو دهه گذشته افزایش اتوبانها و بزرگراهها در کلانشهرهای کشور به ویژه تهران بود که این مساله سبب شد تا حجم خودروهای شخصی چندین برابر شود، در حالی که هرچه حجم خودروها بیشتر شود محیط زیست و سلامت شهروندان نیز به خطر میافتد در عین حال هر چه از حمل و نقل پاک و وسایل نقلیهای همچون دوچرخه استفاده شود در کوتاه مدت و بلندمدت منجر به کاهش آلودگی هوا میشود.»
وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم برای استفاده از دوچرخه ترغیب نمیشوند، گفت: «فرهنگ استفاده از دوچرخه علاوه بر اینکه به آموزش نیاز دارد، به زیرساختهایی از جمله مسیرهای دوچرخه و حمایت از دوچرخه سواران نیز نیازمند است. در سالهای اخیر که پویش ملی سهشنبههای بدون خودرو در کشور راهاندازی شد، اقداماتی برای ترغیب شهروندان در استفاده از دوچرخه صورت گرفته است اما کافی نیست و میتوان اصلی ترین دلیل استقبال نکردن مردم از دوچرخه را نبود فرهنگ عمومی استفاده از دوچرخه، گران بودن دوچرخه و استاندارد نبودن خیابانها و نبود مسیرهای دوچرخه دانست.»
حیدری با تاکید بر اینکه کاهش استفاده از خودروی شخصی باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، افزود: «در سه سال اخیر نیز شهرداری تهران مسیرهای ویژه دوچرخه در برخی خیابانهای شهر طراحی کرده است اما این مساله به تنهایی کافی نیست چون در این موارد هم شاهدیم که در مسیرهای ویژه دوچرخه یا موتورسیکلت عبور میکند یا خودرویی پارک کرده است، بنابراین ایجاد مسیرهای دوچرخه نیز به نظارت عوامل انتظامی نیاز دارد.»
وی خاطرنشان کرد: «ارائه طرحهای ویژه در قالب برنامههای جامع و با هدف ایجاد انگیزه در استفاده از دوچرخه در بین اقشار مختلف جامعه با توجه به طراحی و ایجاد مسیرهای ایمن و استاندارد دوچرخه و پارکینگ ویژه دوچرخهسواران میتواند به ترغیب شهروندان در استفاده از دوچرخه کمک کند.»
ارسال دیدگاه