در حاشیه جلسه مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استانها در جمع خبرنگاران؛
حاجی میرزایی خبر داد: استخدام ۲۵ هزار معلم و تعیین تکلیف حق التدریسها
اگر منصفانه قضاوت کنیم در جای جای محتوای کتابهای درسی، به زنان توجه شده است /علاوه بر نظارت، استانداردهای لازم به مهد کودکها ارائه میشود/بر استفاده دانش آموزان از محتوای الکترونیکی خارج از شاد نظارت میشود
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان این که اگر منصفانه قضاوت کنیم در جای جای محتوای کتابهای درسی، به زنان توجه شده است، بیان کرد تمام توجه ما معطوف به این است که بانوان را در محتوا و تدریس مطالب آموزشی با احترام کامل مورد توجه قرار دهیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر دیروز محسن حاجی میرزایی در حاشیه جلسه مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استانها با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان در جمع خبرنگاران، نقش زنان در آموزش و پرورش را برجسته خواند و اظهار کرد: اگر ارزیابی منصفانهای داشته باشیم و تحلیل محتوا کنیم در مورد محتوای آموزشی هم در جای جای مختلف به بانوان توجه شده است؛ در مواردی هم که کار دچار اشکالاتی شده است رفع خواهد شد. برای هر تغییراتی کارهای لازم انجام شده است و در نسخه الکترونیکی کتابهای موجود اصلاحات را خواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش موثر بانوان در تربیت، خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد از مدیران و معلمان را بانوان تشکیل میدهند، در دوره ابتدایی بیشاز ۸/۵ میلیون دانشآموز داریم که بخش عمدهای از آموزشهای آنها بر عهده خانمهاست بر همین اساس اگر این تعبیر را به کار ببرم که آموزش و پرورش روی دوش خانمهاست سخن به گزاف نگفتهایم چون مادر و معلم بیشترین تاثیر در شکلگیری شخصیت بانوان و نسلهای آینده را دارند.
وی افزود: گامهای بزرگی برای تامین دسترسی آموزش برداشتیم به ویژه آنکه اقدامات ایران، در دسترسی دختران مناطق محروم به آموزش درخشان است. تمام توجه ما معطوف به این است که بانوان را در محتوا و تدریس مطالب آموزشی با احترام کامل مورد توجه قرار دهیم.
وی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت حق التدریسها و نهضتیها گفت: موضوع نیروی انسانی در آموزش و پرورش بسیار پیچیده است چرا که همواره تعهداتی متوجه آموزش و پرورش میشود که خارج از خواست ماست اما در مقررات و مصوبات مختلف عمل به آن متوجه ما میشود بنابراین به عنوان یک دستگاه اجرایی متعهد به اجرای مقررات بیرونی هستیم.
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: در قانون پیش بینی شده است که معلمان حق التدریس، پیش دبستانی و آموزشیاران طی شرایطی به استخدام در بیایند و این شرایط برای آموزشیاران منوط به پذیرش در آزمون استخدامی است. در آزمون برگزار شده عدهای حد نصاب قبولی را کسب نکردهاند که بنا بر قانون مقرر شد تا آنها را به کار نگیریم و این موضوع باعث شد، آنها اعتراض کنند اما برای کاهش مسائل و مشکلاتی این افراد اصلاحیه پیشنهادی تهیه کردیم و در دستور کار هیئت دولت است و سعی داریم شرایطی را برای پذیرفته نشدگان دوره آموزشی در نظر بگیریم تا آنها امسال بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
وی از استخدام و تبدیل وضعیت ۲۵ هزار نفر در آموزش و پرورش در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان تعداد ردیفی است که امسال به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است و مابقی در سال آینده تعیین تکلیف میشوند و تاکنون در اجرای قانون کوتاهی نکردیم و بخشی از افراد هم پیش بینی شده بود که اگر در آزمون مردود شوند قطع همکاری داشته باشیم که در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستیم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص چگونگی نظارت بر نحوه استفاده از محتوای الکترونیکی که جدا از شبکه شاد در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد، گفت: در ابزار شاد همه خدمات آموزش رسمی کشور را برای همه افراد ارائه میکنیم، همچنین به هیچ محتوای دیگری نیاز نیست، اکنون هم تمام محتوای پایه اول تا دوازدهم تولید و روی شاد در حال بارگذاری است. براساس اعلام رئیس جمهور استفاده از شاد رایگان شده است وهمین موضوع مزیت بالایی برای کاربران به شمار میآید.
حاجی میرزایی با بیان اینکه برای آموزش رسمی، به خدمات آموزشی دیگر بخشهای خارج از آموزش و پرورش نیازی نیست، اظهار کرد: برای کسانی که میخواهند خدمات افزوده داشته باشند آیین نامهای تدارک دیدیم که نحوه مشارکت بخش خصوصی و همچنین استفاده از مکملهای آموزشی مشخص شده است و در این چارچوب نحوه فعالیتها رعایت میشود البته به مدارس تاکید کردیم که به سمت این مسائل نروند چراکه در شبکه شاد آموزشهای رسمی و با کیفیت ارائه شده است.
حاجیمیرزایی درباره ساماندهی مهدهای کودک با بیان اینکه این فضاها فقط کارکرد مراقبتی ندارد، اظهار کرد:کارکرد آموزشی و تربیتی مهدهای کودک هم مهم است چراکه بچهها در این سنین، شکل گیری هویت کودک و دوره تاثیرگذاری روی زندگی صورت میگیرد، پس اقدام ما، قطعا آموزشی و پرورشی خواهد بود. نظارت بر مهد کودکها و ارائه استانداردهای لازم بر عهده آموزش و پرورش است و ما مصمم هستیم وظیفه را به خوبی اجرا کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری درباره مهدهای کودک، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس فعال شده است و شرایط را بررسی میکند تا آنکه دریابند چه الگویی مناسب است چراکه مقام معظم رهبری از وضعیت فعلی احساس نارضایتی کردند.
وی درباره رفع مشکلات و تامین اینترنت شبکه شاد اظهار کرد: یک وجه از مشکلات شبکه شاد مربوط به اینترنت است که وزارت ارتباطات به میزان ترافیک مورد نیاز شاد پیش بینیهای لازم را انجام داده است و آن را رصد میکنند همچنین فعالیتهایی برای معلمان در زمینه رایگان شدن اینترنت انجام شده و مجددا فرصت نام نویسی برای آن دسته از معلمانی که امکان ثبت نام برای اینترنت نداشتند، فعال خواهد شد.
وزیر آموزش و پروش تصریح کرد: ما برای راه اندازی شبکه شاد از صفر شروع کردیم و با شیوع کرونا هیچ چیز نداشتیم، نرم افزاری از صفر شروع کردیم و اکنون بیش از ۱۶ میلیون کاربر در آن فعال هستند.
وی در خصوص تصمیمگیری برای فعالیت و تعطیل شدن مدارس طی هفتههای آینده اظهار کرد: ما براساس دستورالعملی که وزارت بهداشت تهیه کرده است، کار را دنبال میکنیم و اگر زمانی شیوع گسترده بیماری را داشته باشیم و از سوی وزات بهداشت ما را منع کنند، مدارس را تعطیل میکنیم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: برخی رسانهها در تیترهای اصلی خود نوشته بودن که وزیر بهداشت نامهای مبنی بر تعطیل کردن مدارس به بنده نوشته است؛ که اساسا صحت ندارد. و آموزش و پرورش همه فعالیتهای خود را با هماهنگی وزارت بهداشت و منطبق بر دستورات ستاد ملی کرونا برنامه ریزی میکند.
وی ادامه داد: تاکنون از هیچ مدرسهای گزارشی مبنی بر ابتلای دانش آموزانش به کرونا دریافت نکردیم و یک مورد ویدئو هم که در فضای مجازی پخش شده بود، دانش آموز به دلیل افت قند خون بیهوش شده بود که به اشتباه به موارد دیگر اشاره شده بود.
عضو کابینه تدبیر و امید درباره ابتلای معلمان به کرونا در مدرسه بیان کرد: جامعه فرهنگیان هم بخشی از جامعه ایران است و ابتلا به کرونا در این گروه هم وجود دارد، اما تاکنون در مدرسه ابتلای آنها به کرونا گزارش نشده است.
ارسال دیدگاه