کاظمی خبر داد
ایجاد ۲ رشته مستقل برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره؛ در دستور کار شورای هماهنگی و برنامه ریزی تربیت معلم
فعالیتهای پرورشی در فضای جدید استمرار دارد/فعالیتهای پرورشی خلاقانه و نوآورانه باشد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد ایجاد دو رشته مستقل برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره که در دستور کار شورای هماهنگی و برنامه ریزی تربیت معلم قرار دارد و مصوب شده است، از دیگر مواردی مثبت به شمار میرود، انشاالله مراحل نهایی و درج در دفترچه کنکور انجام شود انتظار داریم که این دو رشته به صورت تفکیک شده در دانشگاه فرهنگیان لحاظ شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، در آغاز نشست مجازی مشترک بین معاونان پرورشی و مدیران امور اداری و منابع انسانی استانها علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به یار محمد حسین بر، رئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و امور اداری و مدیران کل حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: حضور ریاست مرکز نیروی انسانی و امور اداری در این جلسه مغتنم است و به ما کمک میکند تا به درک مشترکی از وضعیت حوزه پرورشی در بخش منابع انسانی برسیم. و کمک کنیم ماموریت وزارتخانه به درستی انجام شود.
وی ادامه داد: ما تفاوتی بین مأموریتها نمی بینیم همان طور که حوزه امور اداری و منابع انسانی به ما کمک میکند که بتوانیم مأموریت خود را به درستی انجام دهیم یقین انتظار است که ما هم حداکثر کمک و مساعی خود را جهت استقرار سیاست ها و برنامه های حوزه نیروی انسانی به کار بگیریم. از زمانی که آقای حسین بر در این سمت حضور دارد اتفاقات بسیار خوبی در بخش منابع انسانی حوزه پرورشی رقم خورده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: تنها بخشی که مدیریت نیروی انسانی خود را دارد معاونت پرورشی و فرهنگی است که این نقطه قوت و نکته بسیار مثبتی برای این حوزه به شمار می رود.
وی ادامه داد: همچنین حجم ساعات مورد نیاز ما را به ۳ برابر افزایش دادند و این کار ارزشمندی است و در تاریخ آموزش و پرورش کم سابقه بوده است اینها همه نگاه مثبتی است که آقای الهیار و آقای حسین بر به طور ویژه به معاونت پرورشی و فرهنگی دارند.
کاظمی گفت: ایجاد دو رشته مستقل برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره که در دستور کار شورای هماهنگی و برنامه ریزی تربیت معلم قرار دارد و مصوب شده است، از دیگر مواردی مثبت به شمار می رود، انشاالله مراحل نهایی و درج در دفترچه کنکور انجام شود انتظار داریم که این دو رشته به صورت تفکیک شده در دانشگاه فرهنگیان لحاظ شود.
معاون پرورشی و فرهنگی خاطرنشان کرد: ۱۷۷ کد ضمن خدمت به حوزه پرورشی و فرهنگی اختصاص داده شده است و ایشان کمک کردهاند که بتوانیم ۲۸ میلیون نفر ساعت آموزش ضمن خدمت در حوزه پرورشی و فرهنگی برگزار کنیم.
وی با اشاره به بخشنامه تامین نیروی انسانی در حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: این از مهم ترین کارهایی بود که در راستای ترمیم انجام دادهاند استانها هم اقدامات بسیار خوبی انجام دادهاند منجمله بعضی از استانها که عدد های بالایی را به حوزه پرورشی اختصاص دادهاند و باز گرداندن افرادی که رشته شغلی شان مربی امور تربیتی بوده است از کارهای بسیار ارزشمند دیگری بوده است که در این حوزه انجام شده است.
وی گفت: همه مهمتر اتفاقی که در ده سال گذشته کم سابقه بوده است اختصاص ۸ هزار ردیف استخدامی به حوزه پرورشی است که از اقدامات قابل شایسته و تقدیر است و این ۸ هزار بستر کار بسیار مناسبی است که برای سالهای بعد نیز ادامه خواهد داشت این امر با وجود کمبود هایی است که در همه بخش ها وجود دارد اما همه این موارد را در کنار نابسامانیها و کمبودها برای شما بیان می کنیم.
کاظمی با اشاره به استقرار ساختار جدید سازمانی خاطر نشان کرد: ما نیاز داریم کمک کنیم به یکدیگر و به درک مشترکی از این مسائل داشته باشیم.
در ادامه جلسه یار محمدحسین بر، رئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و امور اداری ضمن تشکر از برگزاری این جلسه ویدئو کنفرانس به منظور رفع مشکلات منابع انسانی معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: قبل از اینکه وارد دستور کار بشوم چند نکته را عرض میکنم که شاید نظر شخصی من باشد و مورد تایید دیگران نباشد تفکیک تعلیم از تربیت و آموزش از پرورش اشتباه بسیار بزرگی است و همواره آسیبزا بوده است نقش تربیتی معلم اگر تقویت نشود با افزایش منابع ساختار راه به جایی نمی بریم. یک معلم حتماً باید نقش تربیتی برایش تعریف شده باشد در آن صورت بهتر می توانیم به آن اهدافی که در اسناد بالادستی است برسیم.
حسین بر افزود: طرح سنجش صلاحیت و شایستگی را امسال وزیر مصوب و ابلاغ کرد به جرأت میگویم در تعریف آن شایستگیها، سنجه ها حوزه معاونت پرورشی بهترین عملکرد را داشته است علمی ترین، منطقیترین عملکرد را در گزارشی که ارسال کردهاند داشته است و این مطلب را بو لد کردهاند این نشان دهنده این است که حوزه ای که در توانمندسازی نیروی انسانی علمی عمل می کند قطعاً نتایج خوبی را کسب خواهد کرد و این اهتمام در این حوزه وجود دارد.
وی ادامه داد: سخت ترین کار در آموزش و پرورش تغییر ساختار است البته کاهش ساختار و نفرات نباید باعث کاهش وظایف شود این دغدغه درست و به جایی است اما محدودیتها در دستورالعملها و منابع داریم. درخواستهای عنوان شده توسط معاون استانها جملگی درست است اما طی ده سال ۸ هزار و ۳ نفر سهم استخدامی در اختیار حوزه پرورشی داشتیم. و طی یکسان ۸۰۰۰ استخدام برای حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی داشتیم که انشالله در سال های آتی نیز ادامه داشته باشد.
حسین بر ادامه داد: حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی چون مدیریت متمرکزی بر نیروی انسانی خود دارد در این بخش مشکلی ندارد در طرح رتبه بندی نیز آموزش، تربیت بدنی و معاونت پرورشی و فرهنگی مستثنا شدهاند زیرا نیروهایی که در ستاد در این بخشها باید فعالیت کنند حتماً تجربه مدرسه را باید داشته باشند زیرا درک درستی از فعالیتها و برنامهها نخواهند داشت و برنامهریزی درستی انجام نخواهد شد.
در ادامه معاونان پرورشی استانها به بیان و چالشها و دلایل فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عقب ماندگی معاونت پرورشی و فرهنگی پرداختند همچنین برنامه ها و فعالیت های جدید در فضای مجازی که نیاز به تعریف و بازطراحی دارند بیان شد و استفاده از ظرفیت شبکه شاد و شبکههای گوناگون صدا و سیما از جمله برنامههای جدید معاونت پرورشی و فرهنگی در اجرای برنامهها است همچنین تغییر در نگرش ها و تعریف ها در حوزه مدرسه منطقه و ستاد در فعالیت معاونت پرورشی و فرهنگی باید انجام شود زیرا فعالیتها باید خلاقانه و نوآورانه باشد.
حمزهای ، معاون پرورشی و فرهنگی استان قم گفت: مهمترین دغدغهای که امروز همه معاونان پرورشی و کارشناسان این حوزه دارند تفکیک اداره امور تربیتی از اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی است. در شروع سال تحصیلی و شروع کلاس ها برخی از مدارس با توجه به کمبود نیروی مربی با مشکل مواجه شدند این امر را میتوان با خرید خدمات جبران کرد. در ساماندهی نیروهای قرارداد کار معین دارالقران ها نیز تعیین تکلیف شوند زیرا مدت طولانی است این نیروها به صورت قرارداد کار معین در حال فعالیت هستند.
همچنین انصاری ، معاون پرورشی و فرهنگی استان قزوین گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری که حوزه پرورشی دچار عقبماندگی است میخواهیم بدانیم سهم هر یک از معاونت های دیگر چقدر است. در فضای کرونایی همه چیز آموزشی است پس تربیت در فضای مجازی که دغدغه مقام معظم رهبری نیز هست به کجا رسید.
وی گفت: باید از خود بپرسیم مصادیق این عقب ماندگی ها چیست؟ و دوم چه راهکارهایی باید بدهیم که این عقب ماندگی ها جبران شود؟ در شرایط مجازی یکسری فعالیتها باید طراحی شود که به نظر کافی نیست.
محمد رضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: تابستانی که گذشت در فضای کرونا همه فعالیتهای قرآنی ما برگزار شد اینها دستاوردهای خود شماست آنها را دست کم نگیرید عقبماندگی که به قول فرمایش مقام معظم رهبری بیان شده است از نظر نیروی انسانی و منابع مالی است زحمات خود را ما نباید به سادگی هدر دهیم.
وی ادامه داد: از همکاران در استانهای خراسان رضوی، شهرستان های استان تهران که متولی برگزاری مسابقات قرآن بودند سپاسگزاری میکنم و استان قم نیز که در تولیدات محتوایی نماز همت داشتند قدردانی می کنم و از استان یزد نیز تقدیر و تشکر به عمل میآورم.
مسیب زاده گفت: امسال اجلاس نماز با شعار خانه، مدرسه و مسجد برگزار می شود درخواست دارم نسبت به پیش اجلاسیه های استانی همت داشته باشید تا مانند سالهای گذشته نتیجه مطلوبی در این زمینه کسب کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه توانمندسازی که با همت همکاران امور تربیتی انجام شده است معاونان پرورشی شرکت داشته باشند زیرا این دوره برای تولید محتوای الکترونیک خواهد بود که شامل سه دوره مقدماتی، عمومی و تخصصی است.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز با اشاره به برگزاری مسابقه در مسیر نور گفت: این مسابقه مختص ائمه جماعات مدارس طراحی شده است و تفسیر ۵ سوره منتخب که در کتاب حجت الاسلام و المسلمین قرائتی آمده است به عنوان منبع مسابقات در نظر گرفته شده است. در تولیدات شبکه شاد نیز توجه ویژهای داشته باشید حجم تولیدات در شبکه شاد محدود است اما همه استان ها باید به این بخش ورود پیدا کنند.
علی رمضانی، مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی نیز گفت: ما باید یک بار دیگر بنشینیم و فعالیتهای خود را بازنگری کنیم ما در همه شرایط جشنوارههای فرهنگی و هنری را با قوت و قدرت برگزار کردیم حتی در شرایط کرونا نیز از برگزاری این جشنواره ها باز نماندیم.
وی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی هنری دانش آموزان را باید از خمودگی رها کند ظرفیت شبکه شاد بسیار مناسب است و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم برخی از استان ها که دبیرخانه های کشوری مسابقات و جشنوارههای فرهنگی هنری هستند قابل تقدیر و تشکر هستند. کانون های فرهنگی تربیتی که ۲۲ انجمن در آنها فعال هستند برنامه های متنوعی برای این ۲۲ انجمن در شرایط کرونا تعریف کردهاند.
مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی در این شرایط سخت همچنان در شبکه شاد فعال و پویا بوده است و تابستان معاونت پرورشی و فرهنگی شبکه شاد را زنده نگه داشته بود.
در ادامه جلسه اکبر سرداری ، معاون اداره کل مشاوره در مورد ساماندهی نیروی انسانی گفت: سامانه بکفا از دور خارج شده است و به جای آن سامانه hrm جایگزین شده است. دانشجویان ورودی ۹۵ امسال فارغالتحصیل شدهاند و این نیروها فقط در بخش های معاونت پرورشی و فرهنگی به کارگیری شوند.
اسماعیل بحری زاده، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی نیز گفت: برای تحقق اهداف سازمان نیاز به همدلی و همکاری شما معاونان پرورشی و فرهنگی در استانها داریم. ما در دو جبهه یعنی تداوم فعالیت های قبلی در بستر فضای مجازی و همین طور در زمینه زیرساختی که نیاز به حمایت و همدلی برای رفع خلاهای حقوقی داریم همچنان در حال فعالیت هستیم.
بحری زاده خاطر نشان کرد: اساسنامه خبرگزاری پانا و پرداختهای سازمان تصویب و به استانها به زودی ابلاغ خواهد شد اما مهمترین محور فعالیت ما بسته تحولی وزیر است که شامل هر دانشآموزی یک نقش اجتماعی است که از لحاظ کمی و کیفی برنامههای متنوعی تدوین شده است و برنامههای عملیاتی خوبی را خواهیم داشت.
وی افزود: در جشنواره علمدار در کنار اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی خواهیم بود و همکاری نزدیکی را با این اداره کل برای اجرای این جشنواره خواهیم داشت.
در خاتمه علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی ضمن جمع بندی مطالب عنوان شده گفت: تشکر میکنم و خدا قوت عرض میکنم و از استانهایی که در برگزاری مسابقات و جشنواره ها دبیرخانه کشوری بودند تقدیر می کنم همچنین از استانهایی که در تولید محتوا کمک کردند تقدیر میکنم از نظر رتبهبندی کمی و کیفی استانهای فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان، تهران، قزوین و قم جزو استانهای برتر هستند که از این استانها تجلیل به عمل میآید از سایر استانها نیز درخواست دارم که حضور فعال تری داشته باشند.
وی ادامه داد: در آستانه سال تحصیلی جدید نظارت بر استمرار فعالیت های پرورشی در کف مدرسه را داشته باشید و یک شبکه نظارتی تشکیل دهید و با معاونان پرورشی مدارس ارتباط مستقیم داشته باشید و ارزیابی خود را از طریق معاونان پرورشی و فرهنگی مدارس داشته باشید. شرح وظایف مربیان پرورشی در وضعیت های قرمز، زرد و سفید ابلاغ شده است که این ها را دنبال کنید.
کاظمی ادامه داد: از فعالیتهای موازی پرهیز کنید اگر برنامه ای در سطح کشور اجرا میشود دیگران نیز آن را انجام ندهند و اگر فعالیتی شبیه آن میخواهند داشته باشند متفاوت باشد و برای فعالیت ها به دنبال کار در مدرسه باشید مانند لاله های روشن یا همیاران مشاور و خلاقیت و نوآوری را در برنامه ها مد نظر قرار دهید که هزینه کمتر و ثمر بیشتری داشته باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آسیب های اجتماعی به عنوان یک مسئله مهم مورد توجه قرار بدهیم و نگاه مسئولان کشور را به حوزه پرورشی با این نگاه محدود کنیم با توجه به بستههای تحولی که ابلاغ شده است از مشارکت و نقش پذیری دانش آموزان استفاده شود و تولیدات دانش آموز محور باشد.
وی افزود: برای ارتقای معاونان و مربیان پرورشی بسته های کامل آموزشی طراحی شود همچنین پیش اجلاسیه های سراسری نماز را در فضای مجازی طراحی و پیگیری کنید.
ارسال دیدگاه