در بخش دوم نشست با رئیس و اعضای هیات رئیس دانشگاه فرهنگیان؛
حاجی میرزایی: اصل بر آموزش حضوری است
یکی از مهمترین شاخصهای کارآمد نظام مدیریتی، توانایی آنها برای حل مساله است/کارکرد محیط دانشگاه فراتر از انتقال دانش است/ دانشگاه فرهنگیان در مسیر تحقق مطالبات مقام معظم رهبری گام بردارد
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش در بخش دوم از سخنان خود با رئیس و اعضای هیات رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه کارکرد محیط دانشگاه فراتر از انتقال دانش است، بیان کرد یکی از مهمترین شاخصهای کارآمد نظام مدیریتی، توانایی آنها برای حل مسئله است، در دانشگاه باید اصل بر آموزش حضوری نهاده شود.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در بخش دوم از سخنان خود در نشست با رئیس و اعضای هیات رئیس دانشگاه فرهنگیان، با تشکر از ارائه گزارش اعضای هیات رئیسه دانشگاه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در مورد هیچ دانشگاهی بهاندازه دانشگاه فرهنگیان حساسیت به خرج نمیدهند و حتی نام هیچ دانشگاهی را بهاندازه دانشگاه فرهنگیان به زبان نیاوردند. این تأکید مکرر ایشان اگرچه برای ما خوشایند است ولی میتواند به معنای یک مسئولیت سنگین و خطیر اخروی و دنیوی باشد لذا این موضوع یک تکلیف قطعی الزامی است بنابراین باید گزارشهای ارائهشده از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه بهگونهای باشد که بتوانیم از آنها برای برنامهریزی و تدوین سیاستهای بعدی دانشگاه الهام بگیریم.
گزارشهای دانشگاه فرهنگیان باید برای سایر بخشهای آموزشوپرورش الهامبخش باشد
حاجی میرزایی افزود: یکی از مهمترین شاخصهای کارآمدی نظام مدیریت یک جمع مدیریتی توانایی آنها برای حل مسئله است. باید ارائه گزارشها با این دیدگاه باشد که کدام مسئله را از مسائل و مشکلات دانشگاه توانستیم حل کنیم و مسئله حلشده تا چه حد میتواند بر آینده علمی و تربیتی دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان تأثیرگذار باشد.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: مسئولان دانشگاه باید بدانند که با یک مأموریت سنگین و سخت در تربیت نیروی متخصص و علمی روبرو هستیم که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، نیاز به نقشه راه داریم تا بر اساس آن دقیقا بدانیم که چه برنامهای را در چه زمانی انجام دهیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: دانشجو معلمان و فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان باید در مقایسه با دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاههای دیگر متمایز باشند و ازنظر توانمندی و صلاحیت علمی و حرفهای و کارآمدی از دیگر دانشجویان در جایگاه بالاتری قرار گیرند.
باید تمایز بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای دیگر مشخص شود
وی با اشاره به اینکه در تمایز فلسفه این دانشگاه با دانشگاههای دیگر شک نداریم ولی میخواهیم تمایز عمل را هم در این دانشگاه بدانیم و بفهمیم چه راهکارهایی دانشگاه فرهنگیان را در صدر دانشگاههای کشور خواهد نشاند، گفت: مگر ممکن است دانشجو را تعلیم دهیم و بعد از فارغالتحصیلی به دنبال این نباشیم که این دانشجو چگونه در حال فعالیت است؟ و کارآمدی و اثربخشی دانشگاه را پیگیری نکنیم. در حقیقت اگر در یک مجموعه دانشگاهی ارزیابی درستی از اثربخش و کارایی محصول خود نداشته باشیم چطور میتوانیم انتظار داشته باشیم هیات علمی و باقی افراد شاغل در دانشگاه، کیفیت عملکردهایشان را تشخیص بدهند.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش با مسئله کرونا، همزیستی مسالمتآمیز انجام داد و آن را بهعنوان یک بحران قبول کرده و آموزش را با شیوههای مختلف در این دوران آغاز کرده است، بیان کرد: توانستیم در شروع سال تحصیلی جدید با کرونا کنار بیاییم. اگرچه به نظر میرسد سادهترین راه در مواجهه با ویروس کرونا این است که بگوییم آموزش غیرضروری است و باید متوجه خسارات ناشی از آموزش غیرحضوری هم باشیم. اصل را بر آموزش حضوری قراردادیم و در دانشگاه هم باید آموزش حضوری را تأکید کنیم و سعی کنیم دانشجو معلمان را حتی برای یک روز هم شده به کلاس بیاوریم. اگر هم در مورد خوابگاه برخی دانشجویان به مشکل و مسئله میرسیم باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا این دانشجویان بتوانند در مدت بیماری کرونا در نزدیکترین دانشگاه محل سکونت خود به تحصیل مشغول شوند و از آموزش حضوری برخوردار شوند.
سوابق گذشته مستندسازی شود
وی با اشاره به شناسایی معلمان برتر و استفاده از تجربیات آنها گفت: مستندسازی سوابق گذشته کار ارزشمندی است. مستندسازی باید هم بر روی اسناد و هم بر روی معلمان برجسته انجام شود تا ماندگار شوند و برای نسلهای بعدی نمونه عینی باشند.
وزیر آموزشوپرورش موفقیت دانشگاه فرهنگیان در زمان کرونا درزمینه چاپ و انتشار کتب و دانشجویان برتر و برگزیده در میان دانشگاههای دیگر کشور را قابلتحسین دانست و تصریح کرد: آموزشوپرورش مفتخر به حمایت مقام معظم رهبری است و بزرگترین مسئولیت کشور را دارد. باید از ثبات بهتری برخوردار باشد تا عرصه و جولانگاه سودجویان و دشمنان نشود.
وی در پایان گفت: بهعنوان کسی که چند دهه تجربه مدیریتی داشتهام میدانم که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری هدف ما خیلی روشن است و اگر دانشگاه بخواهد گزارشی از اقدامات و عملکرد خود بدهد باید در مواردی که ایشان تأکید داشتند گام بردارد. برای مثال تربیتمعلم تراز در دانشگاه از بیانات ایشان میباشد و باید تمام فکر و ذهنمان را متمرکز کنیم که چطور میتوانیم سخن رهبری را به عمل درآوریم تا بتوانیم در این مورد به ایشان گزارش مطلوب و موردنظر را برسانیم.
ارسال دیدگاه