در پاسخ به پانا

توضیح معاون وزیر کشور درباره تامین ۶۳۰ واگن مترو برای پایتخت

جمالی نژاد: سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی برای اولین بار تصویب شد

تهران (پانا) - معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ضمن تشریح عملکرد این معاونت و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها درباره تامین 630 واگن مترو برای شهر تهران نیز توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
توضیح معاون وزیر کشور درباره تامین ۶۳۰ واگن مترو برای پایتخت

مهدی جمالی نژاد در نشستی خبری با ارائه گزارش عملکرد معاونت عمرانی در هفته دولت اظهار کرد: وزارت کشور، وزارتخانه‌ای فرابخشی است و به دلیل ماموریت‌های فراگیر، تکالیف معاونت ها در حد یک وزارتخانه مستقل است.معاونت عمرانی وزارت کشور یک قسمت از کار ما است و یک بخش هم سازمان شهرداری‌ها است که دو حوزه حساس و مهم است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به سیاست‌های اولویت‌دار وزارت کشور گفت: برنامه‌محوری و تهیه برنامه‌های پنج‌ساله جزو برنامه‌های اولویت دار است. همچنین تقویت جایگاه شهرداری‌ها در شهر از طریق قانون شوراهاست. ایجاد نظام اجرایی شفاف، شفاف کردن نظام درآمدی شهرداری‌ها نیز از جمله این برنامه‌ها است. کاهش تصدی گری و مشارکت بخش خصوصی نیز جزو وظایف ما است.

وی افزود: ارتقای نظام پاسخگویی در شهرداری‌ها، گفتمان دانش محوری، شهرهای خلاق و کارآفرین، حمل و نقل پاک، مودهای ترافیکی نیز از دیگر وظایف حوزه کاری معاونت عمرانی است.

وی گفت: سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به ۷۴ درصد از جمعیت کشور و ۲۶ درصد از جمعیت روستایی خدمات ارائه می‌دهد. برای ساماندهی عوارض شهرداری‌ها، کمیته ملی عوارض را تشکیل دادیم تا شهرداری‌ها بنا به سلیقه خودشان عوارض نگیرند. 7 سند آسیب شناسی تهیه شد و به تصویب هیأت وزیران هم رسید. همچنین قانون ساماندهی تصفیه خانه را نیز به تصویب رساندیم.

به گفته جمالی نژاد، سهم درآمدهای عمومی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که قبل از این سهم دولت ۶۶ درصد و سهم شهرداری‌ها ۳۳ درصد بود را به ۵۰ درصد رساندیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: در دولت فعلی میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال برای اولین بار کشور برای زیرساخت‌های شهری و روستایی از سوی دولت اختصاص یافت.

وی با اشاره به مشکل پسماند در استان‌های شمالی گفت: با اقداماتی که صورت گرفت مشکلات زباله‌سوز در استان‌های شمالی برطرف شد.

افزایش ۱۷۹ کیلومتر به خطوط حمل و نقل ریلی کشور

جمالی نژاد گفت: افزایش ۱۷۹ کیلومتر به خطوط حمل و نقل ریلی در کشور که ایجاد هر یک کیلومتر آن ۶۰۰ میلیارد تومان کشور هزینه دارد، از اقدامات دیگر دولت است.در همین مدت ۱۱۲ ایستگاه قطار شهری در خطوط کشور به بهره برداری رسیده است. همچنین در بخش نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی کشور نیز ۷۱ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده و بیش از صدها جلسه شورای عالی ترافیک و شورای ترافیک در استان ها و شهرستان های کشور برگزار شده، همچنین تفاهم نامه ای برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در شهرهای مختلف به امضا رسیده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز انعقاد تفاهم نامه برای خرید سخت افزار و تجهیزات ناوگان حمل و نقل از جمله اقداماتی است که انجام شده است. در بحث بازسازی اتوبوس‌ها اکنون ۵ هزار اتوبوس در دستور کار است.

وی با اشاره بودجه عمرانی کشور گفت: بودجه سال ۹۹ شهرداری کشور ۹۶ هزار میلیارد تومان است. بودجه دهیاری ها ۱۲ هزار میلیارد ریال است و بودجه عمرانی کشور ۸۷ هزار میلیارد است که رقم خوبی است.

ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها کارایی لازم را ندارد

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز از دغدغه‌های شهرداران کشور است. متاسفانه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها کارایی لازم را ندارد و یکسری نواقص دارد. در حوزه شهری و روستایی هر جا خلاف می‌بینیم که اولین جایی که مراجعه می‌شود شهرداری‌ها است در صورتیکه برای مجوزها ۷ مرجع پروانه صادر می‌کنند که با حضور رئیس جدید قوه قضاییه افدامات خوبی در برخورد با این موضوع صورت گرفته است.

جمالی نژاد درباره وضع شهرداری‌ها با توجه به شیوع کرونا گفت: تشکیل کارگروه ویژه در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای این موضوع اولین اقدامی بود که صورت گرفت و دستورالعملی هم تهیه و ابلاغ شد و نتیجه این شد که کلیه امکانات برای مقابله با کرونا بسیج شوند.

توضیح درباره تامین واگن‌ برای متروی تهران

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه قرار بود ۶۳۰ واگن از سوی دولت تامین شود و با توجه به اینکه سه سال از انجام مناقصه دولت می‌گذرد چرا این واگن‌ها تامین نمی‌شود، گفت: معاونت پشتیبانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در راستای توسعه حمل و نقل عمومی کشور شب و روز نمی‌‌شناسد اما اقداماتی که صورت گرفته تحت تاثیر شرایط تحریم‌ها قرار گرفته است. ۶۳۰ واگن متروی تهران بخشی از دو هزار دستگاه واگنی است که جزو تعهدات دولت است و در مناقصه‌ای که برگزار شد سه شرکت برنده مناقصه شدند.

وی افزود: محل اعتبار واگن‌های مترو از طریق فایناسی بود که در کشور چین داشتیم، تامین خواهد شد. بخشی از فایناس را با پیگیری‌های معاونت عمرانی وزارت کشور آزاد شد و اکنون فضا آماده است تا بتوانیم فایناس را عملیاتی کنیم و پروژه اجرایی شود. بخشی از ۶۳۰ دستگاه واگن به طور مستقیم وارد کشور می شود و بخش اعظمی از آن در داخل کشور با ۵۵ درصد تولید داخل ساخته خواهد شد.

کارکنان شهرداری‌ها و شهرداران کمترین میزان حقوق را می‌گرفتند

جمالی نژاد تاکید کرد: یکی از دغدغه های شهرداری ها آشفتگی نیروهای انسانی بود که با ابلاغ سازمانی به ۱۳۱۷ شهرداری کشور ارتقای ۲۲۹۸ نیروی انسانی شهرداری ها انجام شد و به این ترتیب ساماندهی در این حوزه محقق شد. کارکنان شهرداری ها و شهرداران کمترین میزان حقوق را می گرفتند که این موضوع زمینه ساز ایجاد فساد در این مجموعه ها بود که خوشبختانه در دو مرحله ظرف سال گذشته و امسال افزایش حقوق آنها را داشتیم اما هنوز حقوق پرسنل شهرداری ها و شهرداران از بسیاری دستگاه های اجرایی کشور پایین تر است.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه در کشور ۱۳۶۸ شهر، ۶۲ هزار و ۷۳ آبادی، ۱۳۳۸ شهرداری، ۳۷ هزار و ۱۱۸ دهیاری، ۱۲۵ هزار و ۹۹۲ عضو شورا وجود دارد، افزود: در حال حاضر در کشور ۲۸۵۵ دهیار خانم مشغول به کار هستند و بودجه سال ۹۹ شهرداری های کشور ۹۶ هزار میلیارد تومان است. در حالیکه بودجه عمرانی کشور ۸۷ هزار میلیارد تومان است. برای نظارت بر این خانواده گسترده اقدامات گسترده ای از جمله ایجاد سامانه هایی همچون سامانه سیمفا، سپند، باربگ، سپاس و نظارت بر مصوبات شوراهای شهر و روستا تشکیل شده است.

اقدامات سازمان شهرداری‌ها درخصوص مدیریت پسماند استان‌های شمالی

معاون وزیر کشور گفت: جمع آوری پسماند در ۳۰ هزار روستای کشور اقدامات گسترده ای را می طلبد و اکنون زباله سوز نوشهر آماده شده و زباله سوز شهر رشت نیز سال آینده افتتاح خواهد شد. در حوزه آموزش و پژوهش نیز مرکز مطالعات شهری و روستایی را داریم که ۱۶۹۰ پروژه استانی و ۵۵ پروژه مطالعات ملی را در کنار انتشار کتب علمی و پژوهشی و آموزش بیش از ۱۲۶ هزار عضو شوراها در سراسر کشور با همکاری شورای عالی استان ها در دستور کار دارد.

معاون وزیر کشور در خصوص کمک های مالی به دهیاری های کشور گفت: از ابتدای تشکیل دهیاری ها در کشور ۲۵ هزار میلیارد تومان به دهیاری ها کمک شده که از این میزان ۲۱ هزار و ۱۸۴ میلیارد تومان یعنی معادل ۸۵ درصد آن در دولت های یازدهم و دوازدهم پرداخت شده است.

معاون عمرانی وزیر کشور درباره تداخل در حریم شهرها و حل این معضل گفت: در بسیاری شهرهای کشور تداخل حریم ها را داریم که مشکلاتی ایجاد کرده است. در تهران نیز استانداری تهران پیگیر این موضوع است. البته رسیدگی به این موضوع در تهران متفاوت و با پیچیدگی هایی همراه است. خوشبختانه ساخت و سازهای درون حریم که با موضوعات اجتماعی همراه هستند شفاف تر شده و شفاف تر کردن مرزها می تواند کمک موثری در حل معضل حاشیه نشینی باشد. بر اساس مطالعاتی که انجام شده ظرف سال های گذشته مهاجرت از کلانشهرها به سمت شهرهای پیرامونی و حتی روستاهای پیرامونی آغاز شده است.

وی در خصوص حمل و نقل ریلی و کمک به شهرداری های کشور در این عرصه گفت: در شرایط فعلی، کارخانه های تولید اتوبوس های درون شهری کار سختی در پیش دارند و در حال حاضر اتوبوس تولیدی آماده چندانی ندارند. لذا بازسازی اتوبوس های فرسوده که با مبلغ ناچیزی امکانپذیر است آغاز شده، بیش از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی کشور ما پیر است که باید جوان سازی آن انجام شود. امیدواریم از محل اوراق مشارکت تامین بودجه برای این کار انجام شود.

۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد

جمالی نژاد با اشاره به اینکه ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد و از این میزان ۳۲۶۸ هکتار در تهران قرار گرفته است، گفت: دولت و شهرداری در حوزه بازآفرینی توافق کرده اند که ۷۰ درصد منابع مالی تحقق بازآفرینی توسط دولت و ۳۰ درصد مابقی توسط شهرداری تامین شود. تا کنون ۷۵۰۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده است اما محدودیت های ریالی روند کار را کمی کند کرده است.

وی در خصوص پروژه های هفته دولت در سال جاری نیز گفت: بیش از ۲۲ هزار پروژه در دهه فجر سال گذشته با وجود تحریم ها و مشکلات مالی به بهره برداری رسید و در هفته دولت امسال نیز بیش از ۱۸ هزار پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید. علاوه بر اینها با توجه به اینکه امسال مراسم اربعین برگزار نمی شود اما زیرساخت های اربعین با سرعت پیگیری و اجرا شده که آمادگی برای برگزاری این مراسم در سال آینده نیز محقق شود.

اهم محورهای مطرح شده از سوی معاون وزیر کشور را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار