یاوری: در هویتسازی و تغییر انگاره دانشآموزان سمپادی؛ به کمک ادارات آموزشوپرورش استانها و مناطق نیاز داریم
تهران (پانا) _ سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سیوچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش و پروش کشور عنوان کرد در هویتسازی و تغییر انگاره دانشآموزان سمپادی؛ به کمک ادارات آموزشوپرورش استانها و مناطق نیاز داریم.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، الهام یاوری در سیوچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش و پروش کشور گفت: سمپاد، پیشینه پرفرازونشیبی دارد و یکی از وظایف مهم ما این است که خدمات ارائه شده سمپاد را وضوح بیشتری ببخشیم و الگوسازی کنیم و هویت دانشآموزان را بهخوبی بسازیم تا بتوانند ارتباط سمپاد را با مفهوم خدمت به مردم و کشور پیدا و آن را ملکه ذهن خود کنند.
وی گفت: در این هویتسازی و تغییر انگارهای که باید از دانشآموزان سمپادی داشته باشیم، به کمک شرکای مدارس سمپاد یعنی ادارات آموزشوپرورش استانها و مناطق نیاز داریم.
یاوری افزود: در سالی که پیشرو داریم با ابزارهایی که در اختیار مدارس است به فرایند هویتسازی کمک کنیم تا باقوت و سرعت شکل بگیرد.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه سمپاد در سال آینده ۳هدف مهم دارد گفت: اولین هدف، گسترش چتر خدمات سمپاد برای پرورش همهی استعدادها است نهفقط مدارس سمپاد و خود را کمککار وزارت آموزشوپرورش میدانیم و به هر نوعی به ارتقای آموزشوپرورش نیز کمک خواهیم کرد. یکی از این طرحها، طرح خواهرخواندگی مدارس و طرح سمپاد برای همه است.
یاوری گفت: یکی از کارهای مهمی که مناطق برای زمینهسازی برای گسترش چتر خدمات سمپاد میتوانند انجام دهند ایجاد تفاهم و تعامل است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: هدف بعدی روشهای کمهزینهتر اجتماعی است. یکی از ابزارهای ما برای شناسایی استعدادها ایجاد رشتههای متنوع درسی در مدارس سمپاد است. امروز رشتههای مهارتی خوبی در بسیاری از مدارس داریم که همچنان نیازمند رشد و توسعه هستند. در طول زمان و تجربههایی که در رشتهها خاص به دست میآوریم زمینهسازی فکری و ذهنی کنیم و معرفت را به دانش آموزان تزریق کند.
یاوری گفت: افزایش رشتههای درسی یک فرایند است و یک تصمیم لحظهای نیست و تمام استانها برای انجام این فرایند باید به ما کمک کنند. همینطور برای شناسایی استعدادها ایجاد زمینههای مناسب برای تجربههای گوناگون دانشآموزان سمپاد الزامی است.
وی در خصوص ایجاد مسابقات بین مدرسهای گفت: اغلب رقابتها در آموزشوپرورش، رقابتهای بین ستارهها و قهرمانها بوده است؛ اما اگر ما بخواهیم تمام افراد را بسنجیم باید تمام حلقهها را بسنجیم به همین دلیل لازم است مسابقات بین مدرسهای داشته باشیم. برای مثال دانش آموزان کل یک مدرسه یا مدرسهی دیگر در زمینههای دیگر باهم به رقابت بپردازند.
یاوری با اشاره به سومین هدف مدارس سمپاد و نیازهای خاص دانشآموزان مدارس سمپاد گفت: با در نظر گرفتن چشماندازی که این دانش آموزان میتوانند ایجاد کنند به یک تربیت متوازن که تمام ساحتها را در بربگیرد برایشان اجرا کنیم.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: دانشآموزان سمپاد به دلیل درک بالاتر درگیری بیشتری با مسائل روانشناختی و فلسفی پیدا میکنند؛ پس درک بیشتری از شدت بحران دارند، بنابراین بیشتر از مسائل متأثر میشوند. همچنین ما باید به ابعاد روانشناختی کرونا توجه کنیم و برای این نیاز چارهاندیشی کنیم. ویژگی دیگر دانشآموزان سمپادی تحمل بالاتری نسبت به شرایط مبهم دارند و میتوانند عملکرد خوبی در این شرایط داشته باشند. ما باید چارچوب کلی جهان را با توجه به فرهنگ و نوع تربیت برایشان تبیین کنیم.
وی گفت: امروز مقام معظم رهبری تأکید بر رسیدگی به مدارس سمپاد داشتند. یک بعد رسیدگی، بعد فیزیکی و ساختمان و تجهیزات است که به کمک ادارات آموزشوپرورش استانها و مناطق نیاز داریم. ما باید بپذیریم که یاریرساندن به مدارس سمپاد سبب کمک به حل مسائل کشور است.
یاوری گفت: دانشآموزان سمپاد، به ارتباطات و تعاملات گسترده با سایر بدنههای آموزشوپرورش نیاز دارند. همچنین بدنه آموزشوپرورش نیز باید تعامل و ارتباط با این مدارس برقرار کنند و اینیک ارتباط دوطرفه است.
رئیس سازمان ملی پرورشاستعدادهای درخشان ادامه داد: نیروی انسانی در لایههای مدیریتی در مدارس سمپاد بسیار شکننده است. باید سعی کنیم تغییرات حداقلی در حوزهی نیروی انسانی داشته باشیم تا از تجارب همکاران استفادهی بهتری کنیم و این تجربه به نسلهای بعدی منتقل کنیم.
یاوری افزود: آزمون سمپاد امسال برگزار شد و فاصلهی بین برگزاری و اعلام نتایج دو هفته بود و همچنین کارنامهی دانشآموزان نیز بارگذاری شده است و لیست قبولیهای دانشآموزان را در اختیار استانها قرار دادهایم.
ارسال دیدگاه