نتایج ارزیابی چکیدههای هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت اعلام شد
تهران (پانا) - نتایج ارزیابی چکیدههای هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت از سوی ستاد برگزاری جشنوارۀ تئاتر مقاومت اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت، ارزیابی چکیدههای دریافت شده توسط کارگروه علمی پژوهشی هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت انجام و چکیدههای منتخب به شرح ذیل معرفی شدند:
لازم به ذکراست پژوهشگرانی که چکیده مقالات آنها پذیرفته شده، حداکثر تا پانزدهم مهرماه فرصت دارند اصل مقالات را در دو فرمت «ورد» و پیدیاف» به ایمیل سمینار به آدرس research@rtfestival.ir ارسال نمایند.
چکیدههای منتخب بدون اولویت:
۱- بازنمایی هویت زن در نمایشنامههای علیرضا نادری (بررسی موردی نمایشنامههای «۳۱/۶/۷۷» و «سه پاس از حیات طیبۀ نوجوان نجیب و زیبا») (پریسا کیومرثی، محمدرضا رسولی)
۲- تاثیر جشنوارههای تئاتری بر جریانسازی تئاتر مقاومت (ایرج افشاریاصل)
۳- بررسی «سکوت بهمثابه مقاومت» از منظر فلسفۀ مدرن (با تامل بر نمایشنامههای «خاموشی دریا» نوشتۀ رضا گوران و «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشتۀ ماتئی ویسنییک)( قاسم تنگسیرنژاد)
۴- استراتژی تبلیغات برای تئاتر جنگ (بهزاد خاکینژاد)
۵- بررسی مفاهیم اجتماعی در نمایشنامههایی با موضوع مقاومت (امیر بشیری)
۶- مطالعۀ نشانهشناختی زمان در نمایشنامههای مقاومت (ملیحه سلیمانی)
۷- خوانش پسااستعماری کارکرد افسانههای هرمزگان در نمایشنامۀ «غُراب شیطان» رضاگشتاسب با نگاهی به دیدگاههای پساشرقشناسی ادوارد سعید (علیرضا داوری)
۸- مطالعۀ شاخصههای ادبیات حماسی در تئاتر دفاع مقدس (هادی ولیپور قرهقیه)
۹- بررسی جایگاه امر سیاسی در تئاتر مقاومت (مجید لکیسهلوانی)
۱۰- نقد ایدئولوژیزه کردن گفتمانِ ادبیات و تئاتر مقاومت (آرمان طیران)
۱۱- نقش کنشِ انتخاب شخصیت در خلق ادبیات نمایشی دفاع مقدس (فواد ابراهیمیان)
۱۲- بررسی کنش شخصیت در ادبیات نمایشی دفاع مقدس ایران (بررسی آثار دفاع مقدس علیرضا نادری) (مرضیه درخشاننیا)
۱۳- نمایش عروسکی: شیوهای بیانگر در بازنمایی امر مقاومت (بررسی جنبههای مقاومت و استحالۀ آن در مفهوم عدالت اجتماعی، در اپراهای عروسکی عاشورا، مولوی و حافظ، اثر بهروز غریبپور) (سلما محسنیاردهالی)
۱۴- بررسی عناصر مشترک متاثر از جنگ تحمیلی در نمایشنامههای دهۀ هفتاد اکبر رادی و مرتضی شاهکرم
(با تکیه بر سه اثر اکبر رادی «کاکتوس، شببخیرجناب کنت، باغ شبنمای ما» و چهار اثر مرتضی شاهکرم «عندالمطالبه، تو هرگز نخواهی گشت، سانتیمتر، نوبت یعنی بعدی») (مریم جعفریحصارلو ، سید علیحمزه پهنهکلانی)
۱۵- تئاتر ظرفیتی برای شناخت و ساخت الگو- قهرمان ایرانی (مسعود شامیخاتونی)
۱۶- تحلیل تاثیرگذاری نظام سیاسی بر جریان تئاتر مقاومت در دهههای هفتاد و هشتاد شمسی (محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی)
۱۷- مطالعۀ گسترۀ مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران از ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۸ (فریبا جعفری)
۱۸- بررسی کرونوتوپ در نمایشنامههای «پچپچههای پشت خط نبرد»، «۳۱/۶/۷۷» و «چهار حکایت از چندین حکایت رحمان» نوشتۀ علیرضا نادری (رضا نادریفرادنبه)
۱۹- بررسی عوامل موثر بر بازنمایی فرهنگ در گسترۀ مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر(حسین حیدریپور)
۲۰- خوانش ادبیات مقاومت از دریچۀ بررسی تجربۀ زیستی مربیان فوتبال استان خوزستان (با تمرکز بر زندگی پرویز دهداری، منوچهر سالیا، جاسم اهلیرف و لفته سهبرادران (فرهاد ریاضی)
۲۱- فهم نظری تئاتر دفاع مقدس در گفتمان تئاتر مقاومت (یک الگوی پیشنهادی، علی رویین)
۲۲- بررسی راهکارهای گسترۀ فرهنگسازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر (طلعت هوشمند)
۲۳- واکاوی تطبیقی مفهوم هویت از نگاه انسانشناسی میان ادبیات عرب و ادبیات مقاومت ایران و اثرپذیری آن در نهاد تئاتر(احمد انوشه)
۲۴- واکاوی هویت مکان در مواجهه با مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران (مهشید حسینیان)
۲۵- بررسی تطبیقی مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی روسیه و فرانسه از منظر عناصر زبانی و زیباییشناسی (شهره امانی)
۲۶- نگرشی برکارکردهای مقاومتی و مبارزاتی تئاتر خیابانی در جهان عرب (علی زیستی ،روژین نادری)
۲۷- بررسی تطبیقی مفهوم مقاومت در شاهنامۀ فردوسی و ادیسۀ هومر (سعید قاسمی ،داریوش نصیری)
۲۸- بررسی مقاومت بدن زنان در جنگ با نگاهی به نمایشنامۀ «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشتۀ ماتئی ویسنییک (ابوذر مختارزاده)
۲۹- مطالعۀ تطبیقی نمایشنامۀ «۳۱/۶/۷۷» نوشتۀ علیرضا نادری و داستان «بازگشت به حیفا» نوشتۀ غسان کنفانی، براساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل (لیلی عاج)
۳۰- گفتمان تئاتری و بازاندیشیِ فرهنگ مقاومت (ولیالله شالی، امیرابوالفضل اسکندری)
۳۱- چگونگی نمود موضوع مقاومت در نمایشنامۀ «مردههای بیکفن و دفن» نوشتۀ ژان پل سارتر، براساس نظریۀ قدرت از منظر میشل فوکو(رحمان هوشیاری)
۳۲- جامعهشناسی نمایشنامههای ارسالی در بخش نمایشنامهنویسی شانزدهمین جشنوارۀ بینالمللی تئاتر مقاومت براساس نظریۀ بازتاب جانت ولف (محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی)
۳۳- مطالعات جامعهشناختی (خانواده) شخصیتهای محوری در نمایشنامههای دفاع مقدس دهۀ ۱۳۸۰
(براساس رویکرد پیر بوردیو و با تاکید بر نمایشنامۀ «۳۱/۶/۷۷» نوشتۀ علیرضا نادری (شهرام احمدزاده)
۳۴- راهکارهای گسترۀ فرهنگسازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر(احمد امینفرد)
۳۵- رویکرد واقعگرایانه در پرداخت درام مقاومت و تقابل آن با ویژگیهای درام حماسی (مهدی نصیری)
۳۶- تحقق گفتمان مقاومت در نمایشنامههای بهرام بیضایی(نمونۀ موردی پردهخانه)(سید محمد مداححسینی)
۳۷- بررسی هویت اجتماعی در نمایشنامههای «سه پاس از حیات طیبۀ نوجوانی نجیب و زیبا»، «پچپچههای پشت خط نبرد» و «۳۱/۶/۷۷» نوشتۀ علیرضا نادری بر مبنای نظریۀ ریچارد جنکینز (لیلی عاج)
۳۸- بررسی نشانهشناختی اجراهای شاخص تئاتر مقاومت (از۱۳۷۵تا ۱۳۹۵) با تمرکز بر تاثیر نشانههای استفاده شده در تولید معنا (مریم رسولی)
۳۹-بررسی جایگاه کمدی در آثار نمایشی با موضوع جنگ و مقاومت(سید جواد روشن)
هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
ارسال دیدگاه