اعلام مهمترین اقدامات سازمان پژوهش به مناسبت هفته دولت
تهران (پانا) - نمیتوان درباره عملکرد دستگاههای مختلف کشور در آخرین سال دولت تدبیر و امید سخن گفت، اما روزهای سختِ رفته و سایه سنگین حضور ویروس کرونا در برنامهریزیهای آتی را نادیده گرفت. وزارت آموزش و پرورش در کنار تلاش برای مدیریت جریان آموزش در دوران تعطیلی مدارس به علت کرونا، برنامههای دیگری را در زمینههای مختلف به اجرا درآورده است و اکنون بر بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریورماه با سناریوهای از پیش تعیین شده، متمرکز است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علاوه بر راهبری و مدیریت طرحهایی چون مدرسه تلویزیونی، راهاندازی شبکه شاد، برگزاری حضوری امتحانات پایههای نهم و دوازدهم در راستای تداوم جریان آموزش از اسفندماه گذشته تاکنون، اجرای رتبهبندی فرهنگیان و برخی تغییرات حقوقی آنها و ... از جمله خبرسازترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش طی چندماه گذشته بوده است.
افزایش ۶۵ درصدی حقوق فرهنگیان
طبق آخرین اظهارات وزیر آموزش و پرورش، مبنی بر آنکه «مجموعه تلاشهای صورت گرفته در دورههای قبل، در دوره بنده به ثمر نشست و بر اساس آییننامه، رتبهبندی معلمان در رسته شاغلین رسمی متناسب با صلاحیتهای عمومی، حرفهای و اختصاصی در رتبههای یک تا پنج انجام شد و معلمان برحسب هر رتبه از مزایایی بهرهمند شدند»، رتبهبندی از مهر ۹۸ اجرایی شد، اما آخر همان سال فصل دهم قانون مدیریت خدمات که اجازه رشد ۵۰ درصدی امتیازات را میداد برای اجرا ابلاغ شد و بخش اداری که از این ظرفیت استفاده نکرده بودند نیز مشمول شدند. چون قبلاً رتبهبندی از همین ظرفیت فصل دهم برای کادر آموزشی اجرا شده بود، شاغلین آموزشی هم از مزایایی بهرهمند و مجدداً همه در یک نقطه مشترکی از این قانون بهرهمند شدند.
به گفته حاجی میرزایی یک فوقالعاده تخصصی نیز برای شاغلان اداری در مابقی دستگاهها پرداخت میشد اما پرسنل آموزش و پرورش شامل آن نبودند که از خرداد ۹۹ اعمال شد و در احکام نشست. مجموعه اتفاقاتی که از مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹ در حقوق فرهنگیان رخ داد بیش از ۶۵ درصد افزایش حقوق را به همراه داشت.
تبدیل وضعیت حقالتدریسیها و نهضتیها
عقد تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مسکن فرهنگیان نیز از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است که بر اساس آن در فاز اول ۷۵ هزار فرهنگی از مزایای آن بهرهمند میشوند.
همچنین دریافت ۴۷ هزار مجوز استخدامی و ۲۵ هزار مجوز تبدیل وضعیت حقالتدریسها و آموزش دهنده و آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی نیز در سال جاری نیز از جمله پیگیریهای صورت گرفته در راستای رفع گوشهای از نیازهای آموزش و پرورش به نیروی انسانی است.
در کنار موارد مذکور، طرح مهم برچیده شدن مدارس خشت و گلی، کمک رسانی برای ساخت و تعمیر مدارس در مناطق سیل زده و زلزله زده، رشد خوب اعتبارات نوسازی مدارس، جمعآوری بخاریهای نفتی در مناطقی که گازکشی شدهاند و همچنین آغاز اجرای طرح آجر به آجر در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عملیاتی شده است.
در ادامه اشارهای گذرا و تیتروار به برخی از اقدامات مهم سازمانها و معاونتهای زیرمجموعه این وزارتخانه خواهیم داشت:
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
- بسترسازی اجرای کامل برنامه درسی ملی و تدوین برنامههای زیر نظام برنامه درسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درسالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹
- تولید اهداف دورههای تحصیلی و تصویب آن در شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۴ و بازنگری آن در سال ۱۳۹۸ و ابلاغ مجدد آن به استانها در سال ۱۳۹۹
- تولید و اعتباربخشی راهنمای برنامه درسی یازده حوزه تربیت و یادگیری و طراحی برنامههای درسی رشتههای فنی و حرفهای با رویکرد شایستگی محور با نظام ارزشیابی مبتنی بر شایستگی
- بازنگری و تدوین جدول عناوین دروس و زمان آموزش در دوره متوسطه شاخههای نظری و فنی و حرفهای و کاردانش در سال ۱۳۹۳ و تصویب آن در شورای عالی آموش و پرورش
- اجرای ساختار جدید دورههای تحصیلی و همسوسازی بستههای یادگیری (کتاب درسی، راهنمای معلم، کتاب کار، همراه هنرجو، فیلم و نرمافزار) با برنامه درسی ملی در پایههای سوم، چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم شاخه نظری، فنی و حرفهای و کاردانش با رویکرد تحولی و تقویت جلوههای فرهنگ و تمدن ایران و اسلام در بستههای یادگیری
- توجه به رویکرد چند تألیفی در تولید محتوای آموزشی و تربیتی و توجه به تفاوتها و نیازهای جنسیتی دختران و پسران و تولید بستههای یادگیری نوظهور از جمله کار و فناوری، تفکر و سبک زندگی، مطالعات فرهنگی، سلامت و بهداشت، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، اخلاق حرفهای، مدیریت و سلوک خانواده در دوره متوسطه ویژه پسران و دختران و ...
- آموزش مدرسان کشوری و معلمان بهصورت حضوری و الکترونیکی در سطح گسترده
- تغییر رویکرد دانشآموزان، معلمان و والدین از ارزشیابی کمی (وابسته به نمره) به ارزشیابی کیفی از طریق تحول در برنامههای درسی و سایر تولیدات سازمان
- تمرکززدایی و واگذاری بخشی از وظایف سازمان به استانها از طریق اجرای برنامه اعتباربخشی و ارزشیابی برنامههای درسی، اجرای جشنوارههای استانی فیلم رشد، تولید محتوای الکترونیکی، اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم) و واگذاری بخشی از برنامهریزی درسی به استانها، مناطق و مدرسه و ابلاغ اعتبار اجرای برنامهها به استانهای کشور
- تعامل با سازمانهای بینالمللی با اجرای پروژههای تیمز و پرلز (تیمز ۲۰۱۵، پرلز ۲۰۱۶، تیمز ۲۰۱۹ و پرلز ۲۰۲۱)
- انجام مطالعات و پژوهشهای کاربردی و توسعهای در حوزه تعلیم و تربیت و استفاده از نتایج آن در اخذ تصمیمات مدیریتی و برنامهریزیهای درسی و برگزاری هر ساله هفته پژوهش و معرفی پژوهشگران برگزیده و معلمان و دانشآموزان پژوهنده
- ساماندهی منابع و رسانههای آموزشی مکتوب و غیرمکتوب با تدوین استانداردهای تولید کتابهای و تجهیزات آموزشی و برگزاری جشنواره ساماندهی کتابهای آموزشی و شناسایی و تقدیر و حمایت ناشران موفق و معرفی آثار مناسب به تفکیک دوره در قالب کتابنامه و فهرستگان به واحدهای آموزشی
- توسعه کمی و کیفی مجلات رشد دانشآموزی و معلمان
- مرمت و بازسازی بخشی از مدرسه تاریخی دارالفنون و ایجاد گنجینه اسناد تاریخ تعلیم و تربیت ایران
- همکاری در تدوین و تصویب برنامههای شش زیرنظام سند تحول بنیادین به خصوص زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و زیرنظام برنامه درسی
- نظارت بر چاپ و توزیع بیش از ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی در ساختار جدید آموزشی به طور سالانه
- توزیع الکترونیکی کتابهای درسی برای اولین بار در کشور
- استقرار نظام جامع مدیریت در سازمان و بهبود بهره وری با اجرای بودجهریزی بر مبنای عملکرد و دریافت سه جایزه اول بلوغ بودجهریزی از کنفرانس بینالمللی بودجهریزی عملیاتی
- تهیه محتوای دوره آموزشی تأمین مدرس ویژه مناطق دوزبانه در همه پایهها و تولید کتاب راهنمای معلم کلاسهای چند پایه نیز از جمله اقدامات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بود که بدان اشاره شد.
- سیاستگذاری جدید در تولید محتوای مجلات رشد با توجه به اسناد تحولی
ارسال دیدگاه