رئیس سازمان بازرسی کل کشور

توسعه سامانه‌های الکترونیکی ناظر بر شفافیت از ملزومات از بین رفتن بسترهای فسادزا است

تهران (پانا) - رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت یکی از ملزومات از بین رفتن بسترهای فسادزا را توسعه همین سامانه‌های الکترونیکی ناظر بر شفافیت می‌دانیم.

کد مطلب: ۱۱۱۶۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد
توسعه سامانه‌های الکترونیکی ناظر بر شفافیت از ملزومات از بین رفتن بسترهای فسادزا است

به گزارش قوه قضاییه، حجت الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مراسم رونمایی از فاز نخست سامانه گزارشگری فساد سازمان بازرسی کل کشور، اظهار داشت: اراده قوه قضاییه و سازمان‌های تابعه آن تحقق فلسفه وجودی قوه یعنی تحقق عدالت است.

وی بیان داشت: هدف سازمان بازرسی نظارت کارآمد و اثربخش و پیگیری مطالبات بحق مردم و منویان مقام معظم رهبری است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: یکی از اقدامات ایجاد کننده شفافیت، سامانه های الکترونیکی است که قابلیت رصد هوشمند داشته باشد؛ ما مصرانه این موضوع را دنبال می‌کنیم و یکی از ملزومات از بین رفتن بسترهای فسادزا را توسعه همین سامانه‌های الکترونیکی ناظر بر شفافیت می‌دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان، تصریح کرد: الزام دیگر تحقق عدالت، مقابله با فساد به طور جدی است؛ یعنی پس از شناسایی و اصلاح بسترهای فسادزا، برخورد جدی با فساد چه در سازمان بازرسی و چه در قوه قضاییه و چه در بخش‌هایی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارند، ضروری است.

وی در ادامه با اشاره به اهتمام سازمان بازرسی کل کشور به بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و جلب مشارکت مردمی، اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرموده‌اند پیشگیری مقدم بر مبارزه با فساد است؛ پیشگیری در امر مقابله با فساد و تخلف هم شامل اصلاح قوانین و هم شامل ارائه آموزش به مردم و کارکنان دستگاه‌ها می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی تصریح کرد:‌ مشارکت مردم در امر مبارزه با فساد، صرفاً در گزارشگری فساد منحصر نمی‌شود بلکه مشارکت مردم در امر پیشگیری از فساد نیز بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ماده یازده تشکیل سازمان مزبور، اظهار داشت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌های مردمی در امر مبارزه با فساد یک تکلیف قانونی است و بر همین مبنا در سازمان بازرسی کل کشور اداره‌ای ذیل یکی از معاونت‌ها تعبیه شده تا از ظرفیت‌ بازرسان افتخاری و تشکل‌های مردم نهاد در همه مراحل مقابله با فساد بهره گرفته شود و سازمان بازرسی در تحقق این موضوع مصمم است.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با اشاره به اهمیت مقابله با فساد از سوی بخش‌ها و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در گام نخست گفت: مدیران، حراست‌ها و بازرسی‌های دستگاه‌های اجرایی مکلف به انجام نظارت بر زیرمجموعه‌های خود هستند تا از این طریق مانع بروز فساد در دستگاه‌های متبوع خود شوند و چنانچه در این دستگاه‌ها فسادی بروز کرد مسئولان این دستگاه‌ها باید گزارش‌های لازم را به مراجع ذیصلاح از جمله سازمان بازرسی ارائه دهند.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه گزارشگران فساد، گفت: پیش‌تر مرکز رسیدگی به شکایات و اطلاعات مردمی در قالب یک سامانه در سامانه بازرسی کل کشور وجود داشت، اما به لحاظ اهمیت موضوع مقابله با فساد و بهره‌گیری بیشتر مشارکت مردم در این عرصه سامانه جدیدی را ایجاد کرده‌ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: سامانه‌ای که امروز راه‌اندازی می‌شود یعنی سامانه گزارشگران فساد صرفاً برای سازمان بازرسی کل کشور است و در قوه قضاییه حسب دستور ریاست دستگاه قضا طراحی یک سامانه جامع که مربوط به همه بخش‌های قوه باشد در دست انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان بیان داشت: امروز فاز اول سامانه گزارشگران فساد راه‌اندازی می‌شود و به مرور به تکمیل این سامانه و رفع نواقص آن خواهیم پرداخت.

وی گفت: موضوعی که باید مدنظر گزارشگران فساد قرار گیرد این است که صرفاً به ارائه آن دسته از گزارش‌هایی اهتمام داشته باشند که رسیدگی به آنها در حوزه اختیارات قانونی سازمان بازرسی کل کشور است؛ باید توجه داشت که برخی موضوعات مربوط به سایر دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های اجرایی یا دیوان عدالت اداری می‌باشد که درخواست داریم گزارشگران از ارائه گزارش‌های مربوط به سایر دستگاه‌ها به سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی خودداری کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان داشت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید مدنظر گزارشگران فساد در سامانه مزبور لحاظ شود، این است که گزارش مسائل مهم و اصلی را در اولویت قرار دهند چرا که رسیدگی به مسائل مهم و اصلی در اولویت کاری سازمان بازرسی قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان تصریح کرد:‌ گزارش اعلام شده توسط گزارشگران پس از ثبت در سامانه و بررسی مستندات مرتبط با آن به لحاظ اینکه از قابلیت پیگیری برخوردار می‌باشد یا خیر، به فرد گزارش‌دهنده اعلام می‌شود و فرد گزارش دهنده مطمئن باشد اگر تحقق فساد احراز شود، پیگیری‌های مقتضی از سوی سازمان بازرسی انجام می‌گیرد.

وی گفت: البته باید توجه داشت که آن دسته از گزارش‌هایی که ناظر بر کشف فساد اشخاص است، بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری تا زمان رسیدگی نهایی، امکان اعلام عمومی آن‌ها وجود ندارد؛ البته در این دسته از گزارش‌ها نیز فرد گزارش‌دهنده از پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان بازرسی مطلع می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در سامانه گزارشگران فساد دو بخش گزارشگران بدون هویت و گزارشگران با هویت تعبیه شده است، گفت: افرادی که با هویت مشخصی اقدام به گزارشگری فساد در سامانه مذبور می‌کنند مطمئن باشند که مشخصاتشان محرمانه باقی می‌ماند؛ همچنین ممکن است ما در ادامه بررسی‌های خود پیرامون یک گزارش فساد لازم داشته باشیم تا با فرد گزارش‌دهنده در تماس باشیم و مشارکت بیشتر او را جلب کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان اظهار داشت: گزارشگران فساد اطمینان داشته باشند که نام آنها به هیچ وجه فاش نخواهد شد و چنانچه مشکلی برای آنها از سوی دستگاه‌های اداری یا اجرایی ایجاد شود سازمان بازرسی کل کشور از تمام ظرفیت‌های خود برای حمایت از فرد گزارشگر استفاده خواهد کرد و چنانچه لازم باشد پیشنهاداتی را برای ایجاد اصلاح در قوانین حمایت از گزارشگران فساد ارائه خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار