مسگرزاده: معلم رکن اصلی برای افزایش کیفیت یادگیری دانشآموز است
تهران (پانا) - برنامه «گفتوگوی علمی» رادیو گفتوگو با موضوع راهبردها و راهکارهای ارتقا و توانمندسازی معلمان در آموزش مجازی در دوران کرونا و با حضور دکتر مرضیه مسگرزاده مدیرکل متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.
مرضیه مسگرزاده با بیان اینکه از معلم به عنوان اصلی ترین عنصر در مدرسه برای آموزش و یادگیری مناسب دانش آموزان یاد میشود، گفت: «عنصر دوم دانش آموز به عنوان بهره بردار است و قرار است در فرآیند آموزش، مهارتها و دانشهای بیشتری را کسب کند. طبیعتاً این ارتقاء به خودی خود اتفاق نمیافتد و به واسطه وجود معلم و تسهیل گری معلم شاهد رشد و ارتقاء بینش و مهارت دانش آموز هستیم.»
وی در معرفی عنصر سوم اثرگذار در فرآیند آموزش و مدرسه اظهار کرد: «مدیریت مدرسه به عنوان عنصری انسانی در ساخت فضا برای خدمت رسانی معلم به دانش آموز و بهره برداری دانش آموز از معلم نقش کلیدی دارد.»
مدیرکل متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش به حوزه خارج از مدرسه نیز اشاره و بیان کرد: «در این زمینه اولیا به عنوان یک نقش مکمل که رابطه خانه و مدرسه را شکل میدهند و باعث تعمیق یادگیری دانش آموز میشوند، اثرگذاری بسیار زیادی دارند.»
وی از محتوای کتب درسی به عنوان یک عنصر مهم دیگر در حوزه ارتقا و توانمندسازی دانش آموزان یاد کرد و گفت: «اتفاق مبارکی که آموزش و یادگیری را هدایت میکند، رابطه بین معلم و دانش آموز است و اولیا بین این دو عنصر، نقش حمایت کننده و مکمل را ایفا میکند.»
مسگرزاده در خصوص راهکار افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان تصریح کرد: «بزرگترین عنصری که در این زمینه باید روی آن متمرکز شویم معلم است و حتی اگر بهترین محتوای درسی را پیشبینی کنیم و بهترین موقعیت را نیز فراهم کنیم اما معلم توانایی نداشته باشد، باز هم دانش آموزان بهره وری لازم را نخواهند داشت و تمام اقدامات به کمترین تأثیر و بازدهی خواهد رسید.»
وی تأکید کرد: «آموزش و توانمندسازی معلمان یکی از استراتژیهای بسیار جدی آموزش و پرورش است که بنا به شرایط مختلف و در موقعیتهای گوناگون از مسیرهای متعدد از آن استفاده میشود تا بتوانیم شایستگیهای معلمان را در حوزههای تخصصی و حرفهای ارتقاء دهیم.»
ارسال دیدگاه