محبی خبر داد:
راهاندازی کانال ویژه طرح «بوم» در شبکه «شاد»
تهران (پانا) - دبیر برنامه ویژه مدرسه (طرح بوم) خبر داد در کانال ویژه طرح «بوم» در شبکه «شاد» همه اطلاعات طرح «بوم» بارگذاری میشود که شامل همه بخشنامهها، شیوهنامهها، معرفی کتاب و مقالات و ... است و مدیران مدارس کل کشور به اینها دسترسی پیدا میکنند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، عظیم محبی درباره طرح «بوم» توضیح داد: «این طرح به معنای برنامهریزی ویژه در سطح مدرسه است که سال ۱۳۹۷ از طریق شیوهنامهای برای همه مدارس کشور در سطوح متوسطه اول و دوره دوم ابتدایی ابلاغ شد.»
وی اضافه کرد: «بر اساس این شیوهنامه، مدارس اختیار دارند با توجه به نیازسنجیهای خود تا ۶۰ ساعت از زمان رسمی مدرسه را به طراحی و اجرای برنامههای مناسب دانشآموزان اختصاص بدهند. به این معنا که طراحی و اجرای برنامههای این ۶۰ ساعت به مدارس سپرده شده است. این طرح از سوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، طراحی، تدوین و اجرا میشود و هدف آن کاهش تمرکز در برنامهریزی درسی در سطح کشور است.»
مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: «برای اجرای طرح «بوم» مدارس میتوانند این ۶۰ ساعت را به ۶ ساحت گوناگون شامل مباحث اعتقادی، اخلاقی، علمی، اجتماعی سیاسی، زیباشناسی و هنر، زیستی و تربیت بدنی، اقتصادی و حرفهای اختصاص بدهند. البته هر مدرسه میتواند بر اساس نیازسنجیهای خود ترکیبی از این ساحتها را انتخاب کند.»
وی رویکرد اصلی طرح «بوم» را ارتقای مهارت دانشآموزان دانست و افزود: «تلاش میکنیم با این طرح، خلاءهایی را که در سیستم آموزشی وجود دارد، جبران کنیم.»
محبی با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی اجرای طرح«بوم» ادامه داد: «برای تحقق این شیوهنامه در سالهای گذشته فعالیتهای علمی خاصی انجام شد از جمله اینها آموزش ۱۰۰ مدرس بود که آنان در مرحله بعد، به آموزش حضوری و غیرحضوری مدیران مدرسه کشور پرداختند.»
دبیر برنامه ویژه مدرسه درباره چگونگی ارزیابی اجرای این طرح در مدارس گفت: «ارزیابهای ما به صورت حضوری در مدارس حاضر میشوند و ارزیابی آنان از جنس روایتنگاری است که در واقع مشاهدات خود را توصیف میکنند و در مرحله بعد به تحلیل و داوری میپردازند.»
محبی از راهاندازی کانالی ویژه طرح «بوم» در شبکه «شاد» خبر داد و افزود: «در این کانال همه اطلاعات طرح «بوم» بارگذاری میشود که شامل همه بخشنامهها، شیوهنامهها، معرفی کتاب و مقالات و ... است و مدیران مدارس کل کشور به اینها دسترسی پیدا میکنند.»
وی مهمترین اهداف اجرای طرح «بوم» را توجه به نیازهای محلی و بومی و زنده کردن این نیازها دانست و گفت: «در کنار این، دنبال کردن نیازهای فردی هم برایمان بسیار مهم است چرا که هر یک از دانشآموزان استعداها و نیازهای خاص خود را دارند و ما با اعتمادی که به مدیران و کارکنان مدارس داریم، برنامهریزی در این زمینهها را به آنان سپردهایم به این جهت که آموزش فقط در کتابهای درسی نیست.»
محبی، کاهش تمرکز آموزش و پرورش را یکی دیگر از اهداف طرح «بوم» خواند و افزود: «با اجرای این طرح از ۲۰ درصد برنامههای مدارس، تمرکززدایی میشود.»
وی اضافه کرد: «شعار ما در اجرای طرح بوم، «مدرسه برای محله و محله برای مدرسه» است که به موجب آن دانشآموزان میتوانند با حضور در مکانهای گوناگون محل خود مانند کتابخانه، گلفروشی، شیرینیفروشی، نانوایی و ... آموزشهای عملی ببینند و از ظرفیت این مکانها بهرهمند شوند.»
محبی در پایان گفت: «امسال سومین سالی است که طرح «بوم» اجرا میشود و بخشنامههای آن به تمام مدارس رفته و مشغول تولید محتوا و ارزیابی هستیم که البته همه اینها با در نظر گرفتن وضعیت کرونایی خواهد بود. ضمن اینکه تلاش داریم این طرح را در دیگر مقاطع تحصیلی نیز اجرایی کنیم.»
ارسال دیدگاه