راه‌اندازی «حسینیه تلویزیونی ایران»

تهران (پانا) - همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و عزای سرور و سالار شهیدان ، شبکه‌های سیما جدول پخش گسترده و متنوع تری را شامل برنامه های ترکیبی، مستند و ... تدارک دیده اند.

کد مطلب: ۱۱۱۴۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی «حسینیه تلویزیونی ایران»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما ، همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و عزای سرور و سالار شهیدان ، شبکه‌های سیما ویژه برنامه‌هایی متناسب با سوگواری سالار شهیدان روی آنتن می‌برند.

به همین منظور امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ، نشستی با حضور دبیر شورای معارف سیما ، برخی از مدیران معارف شبکه های سیما و خبرنگاران و اصحاب رسانه درخصوص معرفی برنامه های ایام محرم برگزار شد.

جواد شیخ‌اکبری مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما در این نشست خبری که به صورت زنده از طریق سایت شبکه قرآن هم در حال پخش بود، گفت : برگزاری عزاداری امام حسین (ع) یک سنت چندساله است و این دلبستگی شدید مردم به سرور و سالار شهیدان (ع) و برپایی هیات های عزاداری سال به سال افزایش می یابد و از شور ویژه ای برخوردار است.

وی افزود : امسال به دلیل شرایط خاص کرونا با محدودیت هایی مواجه هستیم اما با توجه به اهمیت موضوع عزاداری امام حسین(ع) با برنامه ریزی های صورت گرفته و بر اساس اجرای تمام دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا ، برنامه ریزی جامعی برای پوشش این مراسم انجام شده است و جمع‌بندی ما این بود که محوریت کار بر اساس دستورالعمل ابلاغی آنها باشد.

شیخ‌اکبری اضافه کرد: با توجه به دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت : این ستاد برای صداوسیما دستورالعملی را مصوب کرده و ما هم طبق مفاد آن ملزم به رعایت تمام و کمال آن هستیم که یکی ازآن ها فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره چگونگی برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی برای عزاداران حسینی است که این رسالت بر عهده رسانه ملی است.

شیخ اکبری خاطرنشان کرد امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری بسیاری از مراسم مذهبی دچارتغییراتی شد که رسانه هم به تبعیت از آن باید پوشش رسانه ی خود را تغییر می داد.

نخستین تجربه رسانه ملی برای پوشش مراسم های مذهبی بدون حضور جمعیت با ایام اسفندماه و ماه رجب مصادف شد که مهمترین آن مراسم اعتکاف بود که رسانه باید این مراسم را با پروتکل های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا پوشش می داد که با برنامه ریزی های صورت گرفته در شورای معارف سیما ، شبکه ها نخستین تجربه موفق خود را در مراسم اعتکاف و اعمال ام داوود از حرم امام رضا (ع) انجام دادند که مدل رسانه ای خوبی برای پوشش مراسم مذهبی در آن ایام ایجاد شد.

این برنامه ریزی جدید رسانه ای در مناسبت های بعدی هم ادامه داشت و شبکه های سیما در نیمه شعبان ، مراسم احیای نیمه شعبان و مناجات شعبانیه را بدون حضور جمعیت در دستور کار خود قرار دادند که با استقبال خوب بینندگان عزیز هم مواجه شد.

پس از آن تجربه ماه مبارک رمضان و مراسم احیاء و شب های قدر را داشتیم که بر اساس نظرسنجی های شبکه های تلویزیون بسیار مناسب عمل کردند.

همه این ها باعث شد برای ایام محرم با پشتوانه و تجربه های جدید و برگزاری جلسات این شورا با نهادهایی دیگر همچون سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف ، جدول پخش محرمی رسانه ملی را طراحی کردیم.

راه اندازی «حسینیه تلویزیونی ایران»

مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما تصریح کرد : برنامه های محرمی امسال با دو کلیدواژه محتوایی «صبر» و «ثبات قدم» و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری در روز عید قربان ، محور قرار گرفته است.وی افزود : برای محرم متفاوت امسال «حسینیه تلویزیونی ایران» را طراحی کرده ایم که شبکه های سیما از ساعت ۱۷ تا حدود یک بامداد و هر شبکه راس یک ساعت ؛ تبدیل به یک حسینیه تلویزیونی می شود که هر آن چه که در هیات های حسینی اعم از مداحی و سخنرانی است در آن پخش می شود و سعی شده است همه سلائق عزاداران حسینی درنظر گرفته شود تا اگر مردم عزیزمان به هر دلیلی و با هر ملاحظاتی نتوانستند از خانه بیرون بیایند از برنامه های این هیات‌ها که بسیار متنوع و متکثر است ، استفاده کنند.

پویشی که شیخ اکبری از آن خبر داد ، پویش «هر خانه یک حسینیه» است که با توجه به شرایط خاص امسال طراحی شده تا انشالله شعار اصلی که هر خانه یک حسینیه با این پویش تحقق پیدا کند.

وی در خصوص راه اندازی کانال اختصاصی شمس توسط شورای معارف سیما افزود: ما به‌دنبال این هستیم که یک کانال تلویزیونی به نام کانال «شمس» با سه ساعت برنامه در روز راه اندازی کنیم که تمرکز بر فضای مجازی داشته و در آن قرائت قرآن کریم ، تواشیح، مداحی و سخنرانی ها انعکاس خواهد یافت.

مقابله با تحریف در ماه محرم

شیخ اکبری با اشاره به جریان تحریفی که از سوی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی به راه افتاده است ، تاکید کرد : یکی از محورهایی که رسانه‌های بیگانه با تمرکز بر آن ، از ماه‌های قبل روی آن برنامه‌ریزی می‌کنند این است که به بهانه کرونا ، برپایی عزاداری امام حسین (ع) را تحت‌الشعاع قرار دهند و نسبت به برگزاری آن شبهه افکنی کنند که یکی از الویت های شبکه های سیما ، مقابله با این هجمه های تبلیغاتی دشمن و شبهه زدایی است و محرم فرصتی خوبی برای مقابله با این هجمه ها و تبیین این موضوع است.

استفاده ازمداحان جوان و چهره های مطرح

شیخ‌اکبری همچنین اظهار کرد: امسال از ظرفیت مداحان جوانان استفاده کنیم و همچنین از ظرفیت کارشناسانی که شاید چهره تلویزیونی نبوده‌اند و امسال برنامه‌ریزی شده است تا تنوعی به برنامه‌های سیما داده شود.

وی با اشاره به هماهنگی با مقامات ذیربط برای اعزام برنامه سازان به عتبات عالیات اظهار کرد: اگر امکان حضور برنامه سازی در کشور عراق فراهم نشود با گفتگوهایی که با یکی دو شبکه عراقی داشتیم پخش زیارت «وارث» را در قاب تصویر کربلا برای عزاداران حسینی به تصویر درخواهیم آورد و برخی از برنامه سازان همچنان پیگیر این مساله هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار