امانی: اصل و پایه آموزش و پرورش بر مدارس استوار است
تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه هویت آموزش و پرورش است، بیان کرد پایههای اجتماعی شدن، مسئولیت پذیری و مشارکت پذیری در جامعه در مدرسه شکل میگیرد و هیچ کاری به اندازه آموزش و پرورش تاثیرگذار، عمیق، ماندگار و از نظر اقتصادی به صرفه تر نیست.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی، محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در وبینار نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استانها که در سالن جلسات دبیرخانه شورای عالی برگزار شد، اظهار کرد: «یک برنامه در راس برنامههایم زمان حضور در دبیرخانه شورای عالی اعلام کردم و آن ارتقای جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس قانون تشکیل آن است. شورای عالی مرکز اصلی هدایت نظام تعلیم و تربیت به سمت اهداف متعالی آموزش و پرورش است.»
امانی با طرح این سوال که چرا در کشورهای مختلف به آموزش و پرورش اهمیت زیادی داده میشود؟ اظهار کرد: «چون بنیادین ترین و به صرفه ترین راه برای ارتقا و نهادینه سازی شاخصهای ملی توسعه و پیشرفت جامعه، در آموزش و پرورش است.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «برای وضع خوب یک جامعه شاخصهای مختلفی در نظر میگیرند، همین شاخصهای عادی مانند وقتی که از خانه بیرون میرویم متکدی نبینیم، بیکاری کمتر شده باشد، گرانی نباشد، آدم های خوش رفتار، مودب و... بیشتر بینیم.»
وی اضافه کرد: «همه ما پسر و دختر داریم و دلمان میخواهد آنها در یک جامعه سالم، خوب و رشد یافته، پرورش پیدا کرده و برای آنها همسرهای خوب و همراهی پیدا کنیم، بنابراین اگر به دنبال آن هستیم که جامعهای سالم و به دور از آسیبهای اجتماعی داشته باشیم باید به مدرسه توجه کرده و در آن سرمایه گذاری کنیم.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه هویت آموزش و پرورش است، گفت: «پایههای اجتماعی شدن، مسئولیت پذیری و مشارکت پذیری در جامعه در مدرسه ساخته میشود و هیچ کاری به اندازه آموزش و پرورش تاثیرگذار، عمیق، ماندگار و از نظر اقتصادی به صرفه تر نیست.»
امانی اظهار کرد: «اگر در نقطه ای که بچه ها دارند رشد میکنند نیازهای آنها بر طرف نشود دچار ناکامی خود شده و سرخورده میشوند و عدم توجه به آموزش و پرورش افراد باعث بروز آسیبهای اجتماعی در مدارس میشود.»
وی با اشاره به نقش موثر مدارس در تربیت پذیری افراد، گفت: «مدارس اصل و پایه الگو پذیری، اجتماعی شدن و مهارت آموزی دانشآموزان است و اگر در مدرسه سرمایه گذاری بیشتر، آموزش بهتر، نظام مشاوره و بهداشتی بهتر، آرامش روحی و روانی بهتر و... ایجاد کردیم این کار باعث یادگیری بهتر و بیشتر آنها خواهد شد.»
امانی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصریح کرد: «توصیفی که سند تحول بنیادین از مدرسه دارد هرکسی که آن را بشنود دوست دارد فرزندش در این گونه مدارس تحصیل کند. شناخت از مدرسه مطلوب و تلاش برای داشتن مدرسه مطلوب و در تراز سند تحول بنیادین باید اولویت اول کشور باشد و این گونه مدارس محور و محرک اصلی توسعه و پیشرفت کشور هستند.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: «اگر مدارس مطلوبی که در سند تحول بنیادین از آن یاد شده است داشته باشیم یعنی اینکه جامعه را در مقابل آسیبهای اجتماعی واکسینه کردهایم. باید دنبال آموزش و پرورش متکی بر ملت و آحاد مرمان، یعنی نه به معنای کلی دولتی که تمام چشمها به سوی دولت باشد و نه به معنای کلی خصوصی؛ بلکه دنبال آموزش و پرورش ملی یعنی با محوریت مشارکت و همکاری مردم و جامعه باشیم.»
وی اظهار کرد: «باید مردم در مدیریت مدارس نقش تعیین کنندهای داشته باشند و اگر مردم این مسئولیت را بپذیرند خود نیز دنبال مدارس رشد دهنده و متناسب با استانداردهای بین المللی، مطلوب و ممتاز میروند، اینها پیامهای سند تحول بنیادین است. همه ما در شورای عالی آموزش و پرورش وظیفه داریم مردم را با این گونه مدارس آشنا کنیم؛ مدارس ما باید به سمت تصویری که سند از آنها ارائه داده است، بروند.»
امانی با اشاره به نقش فناوریهای نوین در امر تعلیم و تربیت، افزود: «با پیشرفت فناوریهای نوین و توسعه رسانهها و آسان شدن دسترسی به آموزش و یادگیری دانشآموزان، عدهای فکر میکنند که باید سراغ این نوع یادگیری الکترونیکی رفت البته در بین اینها افراد فناوری زده، بیشتر دیده میشود.»
وی ادامه داد: «متخصصان تعلیم و تربیت دنیا با هر نوع اقدامی که باعث تضعیف مدرسه شود مخالفند و معتقد هستند فقط تاکید به بعد فناوری برای آموزش دانشآموزان کافی نیست و این امر آسیبها و صدمات زیادی به دانشآموزان وارد میکند.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «کارکرد مدرسه یک دستاورد استثنایی و بی نظیر است بچهها به مدرسه میآیند تا مهارت و سبک زندگی کردن، خودباوری، مسئولیت پذیری، احترام به همدیگر، نوعدوستی، گذشت و فداکاری را یاد بگیرند.»
امانی با اشاره به اینکه شخصیت و مهارت های ارتباطی دانشآموزان در مدرسه شکل میگیرد، اظهار کرد: «آموزش و پرورش به افراد سرمایهای میدهد که این سرمایه می تواند منبع و مرجعی برای تشکیل زندگی آنها باشد، مانند مهارتهای ارتباطی، ارزش های فردی و اجتماعی و شناخت افراد از توانمندیهای خود، نتیجه و ثمره آموزش و پرورش مطلوب است.»
وی افزود: «مدرسه مد نظر سند مدرسهای است که روز اول که افراد وارد آن میشوند در هفته بعد که از آن خارج میشوند تغییر و تحول اساسی در آنها به وجود آمده باشد و اگر چنین تصویری از مدرسه در بین خانوادهها ایجاد کنیم، مدرسه جایی است که دانشآموزان در آن تفاوت اساسی، رشد و شکوفایی بیشتری پیدا میکنند آن وقت است که این نوع مدرسه می شود مطلوب خانوادهها و مشارکت و همکاری بیشتر آنها با فعالیتها و برنامههای مدرسه را در پی دارد. باید این نوع احساس از مدرسه را به یک مطالبه و گفتمان ملی تبدیل کنیم که همه مردم مشارکت، همکاری و مسئولیت پذیری در قبال مدارس را یکی از وظایف اصلی خود بدانند.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان با اشاره به اینکه اصل و پایه آموزش و پرورش بر مدارس استوار است، تاکید کرد: «خانوادهها باید از خود بپرسند من برای آموزش و پرورش فرزندم چه کاری کردهام؟ پاسخ مثبت به این سئوال باعث میشود که خانوادهها به نقش و اهمیت مدرسه پی ببرند.»
در این وبینار (ارتباط ویدئو کنفرانس) نمایندگان شورای عالی در استانها مسائل و موضوعات آموزش و پرورش را مطرح و مورد بحث و بررسی قرار دادند.
ارسال دیدگاه