داور بخش هنرهای نمایشی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور:
شناساندن هنر باید اولویت آموزش و پرورش باشد
تهران(پانا)-داور بخش هنرهای نمایشی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور عنوان کرد نخستین گام در تولید یک اثر هنری شناخت است و اگر دانش آموزان این شناخت را پیدا کنند انگیزه بسیار قوی به آنان داده میشود و میتوانند زمینه های هنر را جدیتر و محکمتر در آینده ادامه میدهند.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران به نقل از مهر،زهره بهروزی نیا با اشاره به این که این دوره از مسابقات چهارمین دوره ای است که به عنوان داور در جشنواره حضور دارد، گفت: دلایل زیادی برای پذیرش داوری این جشنواره داشتم یکی از مهمترین دلایل این است که تعداد بسیار زیادی از این دانش آموزان که امروز در حوزه تئاتر دانشآموزی فعالیت میکنند صاحب ایدهها و فکرهای بسیار جذاب هستند که در حقیقت برای خود من میتواند انگیزه و درسهای بزرگی در پی داشته باشد.
داور بخش هنرهای نمایشی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور، در ادامه با اشاره به این که ممکن است بسیاری از این دانشآموزان در سالهای آینده خود داورانی در دانشگاههای مختلف باشند، افزود: با حضور در این جشنوارهها من در روند جریان تولیدات عروسکی دانشآموزی و تولیدات مدرسه بیشتر قرار میگیرم و همین نکته من را ترغیب کند تا هر وقت که به من پیشنهاد حضور در جشنواره دانش آموزی شود با افتخار این کار را انجام میدهم و حقیقتاً بعضی سالها و بعضی از آثار ارائه شده دانشآموزان به قدری جذاب بوده است که من بسیاری از آنها آموخته ام و لذت بردم.
او با اشاره بهاین که در روند برگزاری جشنوارههای فرهنگی هنری دانشآموزی مسائل بسیاری موجود است که میتوان در کنار آن گامهای موثری در حوزه تئاتر عروسکی برداشت، ادامه داد: داوری امسال با سالهای گذشته تفاوتهای بسیاری دارد چرا که دانشآموزان در این دوره از جشنواره حضور ندارند و به صورت مجازی داوری میشود و من نیز با تمام سختیها آثار را مشاهده و بررسی کرده ام.
بهروزی نیا با اشاره به این که داوری آثار به صورت مجازی روندی بسیار دشوار است و این امر به این دلیل است که یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در اجرای نمایش حضور تماشاگر است و رو در رو بودن صحنه و تماشاگر بسیار به اجرا کمک میکند، اظهار کرد: باید بپذیریم که چاره دیگری نداریم و به بررسی آثار و دانش آموزان در فضای مجازی اکتفا کنیم و آن ها را داوری کنیم.
حضور تماشاگر در تئاتر بسیار مهم است
داور بخش هنرهای نمایشی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور تصریح کرد: نفس بودن تماشاگر در اجرای تئاتر بسیار تاثیر گذار است و داوری در این دوره برای من بسیار دشوارتر بود چرا که دریافت و حفظ درست فیلمی که مشاهده میکردیم برای من بسیار حائز اهمیت بود و حقیقتاً باید گفت که اگر بخواهیم این دوره را با دورههای قبل مقایسه کنیم باید بگوییم که آثار خلاقانه تر از دوره های قبل نبوده است .
دبیر اجرایی جشنواره نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر دانشجویی۱۳۷۹ با اشاره به این که برخی از مشکلات جاری در جشنواره دانش آموزی این دوره به مشکلات ناشی از بیماری کرونا بر میگردد و یکی از آسیبهای اصلی این بوده است که دانشآموزان نتوانستند به صورت گروهی با یکدیگر به تمرین آثار نمایشی بپردازند تاکید کرد: عدم تمرین کردن گروهی تأثیر بسیار منفی بر روی اجرای آثار نمایشی می گذارد.
داور بخش هنرهای نمایشی سی و هشتمین دوره جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور، با اشاره به این که در بررسی آثار فیلمهای تئاتر کلیت اثر درک میشد اما جذابیت ها و ریزه کاریهای موجود در بازی دهندگی در عروسکها و بازی بازیگران آن گونه که باید درک نمی شد، گفت: در بررسی ویدیویی ما تنها قابی از اجرای اثر نمایش داشتیم، اما زمانی که این اجرا به صورت حضوری صورت بگیرد من به عنوان تماشاچی انتخاب میکنم که تمرکزم بر روی کدام قسمت از نمایش معطوف شود، اما در این شکل من نیستم که انتخاب میکنم، بلکه تصویربردار است و کسی که قاب را انتخاب کرده است به جای تماشاچی تصمیم میگیرد.
اولویت آموزش و پرورش به شناخت دانش آموزان از هنر باشد
عضو شورای سیاستگذاری خانه تئاتر در سال های ۸۷ و ۸۸ با اشاره به این که نکته ای که میتواند برای ترغیب کردن دانشآموزان به حضور در جشنوارههای فرهنگیهنری موثر باشد، شناخت و علاقه است و زمانی که یک دانشآموز به عنوان یک هنرمند درک درست از رویدادهای جاری در جشنواره های فرهنگی و هنری را داشته باشد، میتواند به آن انگیزه و علاقه داشته باشد، افزود: متاسفانه امروز بدون این که هیچ شناختی از تئاتر عروسکی و قابلیتهای آن وجود داشته باشد در بسیاری از مدارس این اتفاق میافتد که مربیان دانشآموزان را به تولید آثار نمایشی عروسکی ترغیب میکنند و ما معتقدیم که نظام آموزش و پرورش پیش از اولویت دادن به جشنواره به شناخت دانش آموزان از هنر اولویت دهد.
بازبینی جشنواره دوازدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی ۱۳۹۱در همین راستا با اشاره به این که ایجاد انگیزه به عنوان گام بعدی در ترغیب دانشآموزان به هنر نقش موثر و مهمی را ایفا میکند اظهار کرد: باید این پرسش در ذهن دانش آموز مطرح شود که اگر من یک اثر نمایشی تولید کنم پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد با خود میگوید که کار نمایش من با دریافت یک جایزه در یک جشنواره ملی تمام میشود و تمام زحمت و انرژی به این ختم میشود که دو اجرا در سطح جشنواره ملی داشته باشند و در نهایت همه چیز به پایان میرسد.
او با تاکید بر این که باید امکاناتی فراهم شود تا دانش آموزان برگزیده و حتی دیگر آثار دانشآموزان این امکان را داشته باشند که برای عموم مردم به نمایش در بیایند تصریح کرد: دانشآموزان باید این امکان را داشته باشند تا از حضور والدین دوستان و مربیان خود در اجرای نمایش ها بهره ببرند و اگر این اتفاقات بیفتد مطمئنا دانش آموزان انگیزههای بیشتری پیدا خواهند کرد تا بتوانند آثار بیشتری را تولید کنند و انرژی بیشتری میگذارند چرا که میدانند جشنواره برای آنان نتیجه خاص در پی دارد.
ارسال دیدگاه