تشریح و تبیین برنامههای آموزش و پرورش از سوی اعضای شورای معاونان
تهران (پانا) - با حضور وزیر کشور و در سومین برنامه گفتوگوی هفته برمدار تحول و بهبود یادگیری، اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامههای آموزش و پرورش پرداختند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، در سومین نشست از سلسه نشستهای گفتوگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و وزارت کشور که با محوریت موضوع گفتوگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی و عبدالرضا رحمانی فضلی در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامههای آموزش و پرورش پرداختند.
برنامهها و موارد مطرحشده از سوی اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:
ایجاد وحدت رویه در پروانه های ساختمانی باعث افزایش درآمد شوراهای آموزش و پرورش شد
مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با بیان اینکه از زمانی که قانون شوراها تصویب شد ایجاد وحدت رویه در پروانههای ساختمانی باعث افزایش درآمد شوراهای آموزش و پرورش شد، اظهار کرد: «این درآمدها در سال ۹۷با ۸۴درصد و در سال ۹۸با ۹۷درصد نسبت به سال گذشته رشد مواجه بود.»
وی ادامه داد: «شورای مناطق مرزی برای تقویت هویت فردی و اجتماعی دانش آموزان تعریف شده است لذا باید این جلسات به طور منظم تشکیل شود و بخشی از اعتبارات شوراهای استانی به این شوراها تعلق گیرد؛ بنابراین انتظار داریم تا استانداران در حوزه بودجه و تشکیل جلسات این شوراها توجه جدی داشته باشند.»
نمایندگان شوراهای دانش آموزی؛ به عنوان مشاوران فرمانداران و استانداران انتخاب شوند
علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به نقش وزارت کشور در کنترل آسیبهای اجتماعی گفت: «نهادینه سازی در حوزه توسعه مشارکتها، در غالب شوراهای دانش آموزی با شرکت ۱۰میلیون دانش آموز رقم میخورد. شوراهای دانش آموزی استانی نیز از امسال تشکیل میشود که انتظار داریم وزارت کشور از نمایندگان مجلس دانش آموزی به عنوان مشاوران فرمانداران، بخشداران و استانداران استفاده کند و همچنین نماینده شورای دانش آموزی در جلسات مهم استانی شرکت کنند که این فعالیتها به هویت بخشی، تثبیت و انسجام فعالیتهای شوراهای دانش آموزی کمک میکند. اطلس آسیبهای اجتماعی کل کشور قابل ترسیم است اما در درمان نیاز به حمایت شوراهای استانی داریم.»
غیر متمرکز اداره شدن آموزش و پرورش به حمایت شوراهای برنامه ریزی استانی نیاز دارد
علی الهیار ترکمن، معاون برنامهریزی و توسعه منابع با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به دلیل تنوع خدماتی که ارایه میکند نمیتواند به صورت متمرکز اداره شود، گفت: «وزارت آموزش و پرورش به دنبال تفویض اختیارات استانی است و در مواردی این تفویض اختیار با مقاومت شوراهای برنامهریزی استانی مواجه شده است در حالیکه برای توسعه آموزش و پرورش نیازمند الگوهای محلی توسعه هستیم.»
لزوم توجه به جایگاه آموزش و پرورش در جلسات استانی
احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس با اشاره به اینکه مهمترین رکن برای ارتقا جایگاه و منزلت معلمان، وزارت کشور و استانداران هستند، اظهار کرد: «اینکه در شورای برنامهریزی استان آموزش و پرورش چه جایگاهی داشته باشد مهم است و میتواند در مراودات استانی و ارتقا نگاه مدیران استانی به آموزش و پرورش کمک کند.»
استانداران و فرمانداران در ضد عفونی به مدارس کمک کنند
مهرزادحمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به اینکه آغاز سال تحصیلی نزدیک است و مدارس در مناطق مختلف با توجه به شرایط قرمز، زرد و سفید برگزار خواهد شد، گفت: «ضد عفونی مدارس نیاز به کمک سایر دستگاهها دارد، لذا از استانداران و فرمانداران میخواهیم که در این موضوع به مدارس کمک کنند.»
وی ادامه داد: «وضعیت۱۰هزار سرویسهای بهداشتی و آبخوری مدارس باید ارتقا یابد و سرویسهای بهداشتی از آبخوریها جدا شود که این کار با هزینه کمی قابل حل هست و میتواند با کمک استانداریها این کار انجام شود.»
حمیدی با اشاره به اینکه ۹درصد بودجه سلامت برخی کشورها صرف کنترل چاقی میشود و۸۰درصد مرگ و میرها به دلیل بیماریهای غیر واگیر است، گفت: «آموزش و پرورش طرح پیشگیری از چاقی را آماده کرده است و در این سند ائتلاف ملی وزارت کشور میتواند همیار و کمک خوبی برای آموزش و پرورش باشد.»
در ادامه این نشست روسای آموزش و پرورش گرگان و چابهار و مدیران کل آموزش و پرورش لرستان و اردبیل به ایراد سخن پرداختند.
ارسال دیدگاه