ناسا: رشد و پرورش تربچه در کره ماه ممکن است!

تهران (پانا) - یکی از دانشمندان ناسا می‌گوید با توجه به اینکه یک شبانه روز در ماه معادل ۲۸ شبانه روز در زمین است، بنابراین ۱۴ روز تابش نور خورشید برای تشکیل جوانه‌های تربچه کافی است و می‌توان این گیاه را در کره ماه پرورش داد.

کد مطلب: ۱۱۰۹۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
ناسا: رشد و پرورش تربچه در کره ماه ممکن است!

به گزارش ایسنا از آی ای، در این روزهای فاصله گذاری اجتماعی، برخی از ما یاد گرفته‌ایم که چگونه نان و کیک بپزیم و نیازهای روزمره غذایی زندگی خود را خودمان برطرف کنیم. اما یکی از دانشمندان ناسا به نام "مکس کولمن" پا را از این فراتر گذاشته و به روشی برای رشد و پرورش تربچه در کره ماه رسیده است.

"کولمن" از این جهت به سراغ تربچه رفته است که این گیاه خیلی سریع رشد می‌کند. این ویژگی مهمی است، زیرا در ماه، یک روز و یک شب هر کدام به اندازه ۱۴ روز در زمین طول می‌کشد.

وی می‌گوید: قبلاً نیز از تربچه در فضا استفاده شده بود و این گیاه خیلی سریع جوانه می‌زند.

پس از شیوع بیماری کووید-۱۹، "کولمن" و تیم ۱۲ نفره وی مجبور شدند آزمایش‌های برنامه‌ریزی شده خود برای استفاده در ماموریت‌های ماه را به تعویق بیندازند. این تیم اکنون از خانه دورکاری می‌کند و "کولمن" در یکی از جلسات ویدئویی خود با همکارانش در این باره فکر کرد که چگونه می‌تواند تربچه را روی ماه پرورش دهد. وی به فکر انجام برخی از آزمایشات با خاک بدون مواد مغذی و یا با مقدار کمی از مواد مغذی افتاد. سپس وی دانه‌های تربچه را در خاک بیابانی بدون مواد مغذی کاشت.

ایده "کولمن" این است که با کمترین ماده ممکن به تغذیه فضانوردان کمک کند.
وی گفت: ما می‌خواهیم یک قدم کوچک در این راستا برداریم و نشان دهیم که خاک ماه دارای موادی است که می‌توان از آن به عنوان مواد مغذی برای پرورش گیاهان استفاده کرد. این کار شامل گرفتن مواد شیمیایی مناسب برای اجازه دادن به گیاه برای ساخت کلروفیل و رشد دیواره های سلولی است.

تربچه به نیاز کم خود به آب مشهور است، اما در کمال تعجب، هرچه "کولمن" کمتر به آن آب می‌داد، تربچه بیشتر رشد می‌کرد.

وی گفت: درست است که ویژگی‌های ماه کمی متفاوت از زمین است و ما نمی‌توانیم به طور صحیح در اینجا به آزمایش کامل بپردازیم، اما ما در حد توان خودمان این کار را انجام می دهیم و بعد می خواهیم نشان دهیم که در واقع این کار روی ماه امکان‌پذیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار