رفاه اجتماعی، شاخص توسعه یافتگی کشور

شیراز(پانا)- استاندار فارس در نشستی با کارکنان تامین‌اجتماعی، یکی از شاخص های توسعه یافتگی در کشورهای پیشرفته را شاخص رفاه اجتماعی دانست که اساسی‌ترین مطلب آن پوشش بیمه‌ای اعم از درمانی و دیگر پوشش های مورد نیاز است.

کد مطلب: ۱۰۹۷۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد
رفاه اجتماعی، شاخص توسعه یافتگی کشور

عنایت اله رحیمی، هدف از ایجاد نهاد تامین اجتماعی را در واقع ایجاد دولت رفاه و افزایش عدالت اجتماعی برشمرد و بیان کرد: در همه دولت‌ها تلاش بر این بوده که عدالت اجتماعی با حضور همین نهادها گسترش پیدا کند و قشرهای نیازمند تحت پوشش قرار بگیرند.
رحیمی افزود: در برهه‌ای از زمان سازمان تامین اجتماعی دچار کم‌توجهی شد و معضلاتی هم بر آن عارض شد اما تلاش دولت یازدهم و دوازدهم این بود که استقلال سازمان حفظ شود.
او با اشاره به حمایت‌های دولت در جلسات تسهیل و رفع موانع تولید گفت: سعی بر این است که تناسب بین ورودی و خروجی سازمان حفظ شود و انتظار بیش از حد از سازمان تامین اجتماعی ممکن است چرخه حرکت معمول آن را دچار نقصان و ایراد کند زیرا در صورتی که ورودی‌های تامین اجتماعی کاهش یابند طبیعتاً پرداختی آن را نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد.
استاندار فارس در توصیه‌ای به مدیران تامین اجتماعی خواستار ایجاد نگرشی جدی در میان همه کارکنان شد و عنوان کرد: مدیران باید توجه کنند که ما هم روزی در موقعیت ارباب رجوع قرار می گیریم پس باید تکریم و حفظ کرامت کسانی که به ما مراجعه می‌کنند را در ذهن خود و کارکنان نهادینه کنیم و آنها را عزیز بداریم.
رحیمی با اشاره به شرایط کنونی اقتصادی کشور گفت: امروز مردم تحت فشار معیشت و تورم و گرانی هستند و باید از فشاری که امروز بر مردم هست بکاهیم و باید وضعیت را به سمت تعادل پیش ببریم زیرا تلاطم هایی که در زمینه تحریم‌ها بر اقتصاد ما تحمیل شده روی معیشت و سلامت و امنیت تاثیر می گذارد.
او از مدیران حاضر در این دیدار خواست تا با توجه به قابلیت‌ها و تجربیات و اشراف کارکنان در سطح استان که همواره با مسایل اجرایی در ارتباط هستند، پیشنهادها و راهکارهای حل مسایل را به ستادهای کشوری ارایه دهند، زیرا که این نقطه نظرات اساسی تر و عقلانی تر و راهگشاتر خواهد بود.
رحیمی در ادامه گفت: کارکنان تامین اجتماعی باید مولد ساز سرمایه‌های عظیمی باشند که بیمه شدگان به رسم امانت در اختیار آنها قرار داده اند و از طرفی باید به فکر سرمایه‌گذاری مناسب برای افزایش ارزش این سرمایه ها باشند.
استاندار فارس همچنین به افزایش پوشش بیمه ای در استان فارس اشاره کرد و گفت: حتی المقدور تلاش شود تا آن کسانی که مشمول بیمه های دیگر قرار ندارند با رعایت مقررات زیر چتر تامین اجتماعی قرار بگیرند.
رحیمی با اشاره به طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: باید به فکر افزایش توان خرید مستمری بگیران باشیم و دولت نیز در این ایام بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان برای توجه به همین نهادهای حمایتی به ویژه تامین اجتماعی تامین اعتبار کرده است و در طول چند سال گذشته نیز به تناسب افزایش خوبی در زمینه افزایش مقرری مستمری بگیران داشته ایم.
او با اشاره به پایین بودن نرخ بهره مندی بیمه شدگان فارس از خدمات درمانی تامین اجتماعی به نسبت میانگین کشوری تاکید کرد: گسترش قرارداد با مراکز درمانی درجه یک و قابل قبول برای ارائه خدمات و تلاش در جهت ساخت و بهره برداری از بیمارستان جدید تامین اجتماعی می تواند در بهبود این روند کمک شایانی کند.
مدیر کل تامین اجتماعی فارس نیز در این دیدار گفت: بعد از گذشت 30 سال اولین باری است که عالی ترین مقام دولت در استان فارس در مجموعه اداره کل تامین اجتماعی فارس قدم می‌نهد و از این حیث امیدواریم که این حرکت منشا خیرات بسیاری برای این مجموعه باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه استان فارس چهارمین استان کشور از حیث پوشش بیمه‌ای کشور است افزود : قریب به دو میلیون و 220 هزار نفر و به معنای دیگر 46 درصد از جمعیت فارس تحت پوشش خدمات این سازمان هستند.
کشاورز با اشاره به هزینه‌های ماهیانه این سازمان در قالب تعهدات بلند و کوتاه مدت به مخاطبین تامین اجتماعی گفت: ماهیانه مبلغی بالغ بر 400 میلیارد تومان صرف مستمری بازنشستگان، 50 میلیارد تومان صرف تعهدات کوتاه مدت و مقرری بیمه بیکاری و قریب به 105 میلیار تومان صرف هزینه درمانی بیمه شدگان استان می کنیم و این در حالی است که مبالغ درآمدی ما از محل دریافت حق بیمه کمتر از 410 میلیارد تومان است و مطالبات ما از کارفرمایان نیز 1200 میلیارد تومان است.
مدیر کل تامین اجتماعی فارس در ادامه به معرفی خدمات سازمان در دوران شیوع کرونا پرداخت و اضافه کرد :
برای جلوگیری از شیوع کرونا علاوه بر رعایت استاندارد های بهداشتی اقداماتی همچون تمدید کلیه دفترچه های درمانی، توقف بازرسی های کارگاهی، تایید استراحت پزشکی بیمه شدگان بدون تشکیل کمیسیون، پرداخت بیمه بیکاری بیمه شدگان کارگاه های آسیب دیده و تمدید مهلت پرداخت حق بیمه بیمه های توافقی و همچنین حذف مراجعه حضوری برای تمدید اعتبار دفترچه های درمانی را در دستور کار قرار دادیم.
وی همچنین از طرح ابتکاری مدیر عامل سازمان در شناسایی و بکار گماردن افراد دارای صلاحیت در پست های مدیریتی گفت: با برگزاری آزمون کتبی و بررسی و احراز صلاحیت ها، حائزین شرایط پست های مدیریتی دارای تعهد و تخصص درون سازمان شناسایی شدند و با بازنشستگی 60 نفر از کارکنان و جایگزین کردن افراد موفق در این آزمون در حقیقت250 گردش شغلی ایجاد شد.
کشاورز به برنامه های آتی اداره کل تامین اجتماعی استان فارس اشاره کرد و افزود: تاسیس شعبه 6 تامین اجتماعی شهر شیراز، افزایش پوشش بیمه ای در حوزه بانوان، زنان خانه دار، دانشجویان، کارگاههای کشفی و اتباع بیگانه شاغل در فارس از جمله برنامه های پیش روی ماست.
او از اجرای طرح متناسب سازی حقوق مستمری بگیران نیز خبر داد و ادامه داد: با پیگیری های سالاری مدیر عامل سازمان، عمل به خواسته چندین ساله مستمری بگیران محقق شد و با دریافت 32 هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق سازمان در قالب سهام شرکت های دولتی، منابع افزایش مستمری بازنشستگان تامین شد و پیش بینی می کنیم که 50 میلیارد تومان از این مبلغ جهت اجرای طرح در استان فارس به صورت ماهیانه مورد نیاز باشد که در این صورت 400 تا 800 هزار توان به حقوق بازنشستگان از اول مرداد اضافه خواهد شد.
کشاورز با اشاره به حمایت تامین اجتماعی از شرکت ها و کارفرمایان بدهکار در شرایط بداقتصادی تصریح کرد: در 108 جلسه کمیته رفع موانع تولید در سال 98 تلاش کردیم که با اعمال قانون بخشودگی جرائم بیمه ای، تقسیط و امهال بدهی کارفرمایان به بازتوانی و رونق تولید این شرکت ها کمک کنیم.
امیری، مدیر درمان تامین اجتماعی فارس نیز در این دیدار گفت: در بخش درمان مستقیم با یک بیمارستان فوق تخصصی 300 تخت بستری و 224 تخت فعال و 22 مرکز درمانی ملکی فعال و 2 مرکز درمانی زرقان و فیروز آباد هم در حال ساخت در خدمت بیمه شدگان فارس هستیم.
وی با اشاره به خدمات درمانی بیمارستان شهید بهشتی شیراز در دوران کرونا اضافه کرد: در پنج ماه گذشته 580 نفر بیمار کرونایی در این بیمارستان پذیرش و بستری شده اند و در حال حاضر نیز 41 بیمار کرونایی بستری هستند.
امیری در ادامه به معرفی خدمات بخش درمان غیر مستقیم نیز اشاره کرد و گفت: برای پاسخگویی به نیاز های درمانی بیمه شدگان 7240 تخت بستری بیمارستان های مختلف را در قرارداد داریم که 6120 از آن متعلق به بیمارستان های دولتی، 320 تخت مربوط به بخش خصوصی و 450 تخت خیریه و 350 نظامی هستند.
وی پیگیری های مدیرعامل سازمان را در پرداخت معوقات دانشگاهی و مراکز خصوصی عامل مهم برگشت اعتبار به دفترچه های درمانی تامین اجتماعی بر شمرد و گفت: به جرات می توان گفت تمام معوقات و بدهی های این سازمان به مراکز درمانی پرداخت شده و اطمینان و اعتبار به دفترچه های درمانی بازگشته است.
مدیر درمان تامین اجتماعی فارس تصریح کرد: در سال گذشته برای سلامت و بازتوانی بیمه شدگان و مستمری بگیران فارس 1250 میلیارد تومان در دو بخش درمان مستقیم و غیر مستقیم هزینه شده است.
امیری در خصوص وضعیت عمرانی بیمارستان جدید تامین اجتماعی شیراز نیز گفت: با پیگیری استاندار فارس و دستور مستقیم مدیر عامل سازمان، فرایند مناقصه و تعیین پیمانکار برای این بیمارستان 320 تختخوابی در مرداد ماه سال جاری انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار