در جلسه مشترک معاونان آموزش ابتدایی و مسئولان عشایر سراسر کشور؛
حکیمزاده: طبق ماده 16 اساسنامه مدارس عشایری، هرگونه الحاق، تخصیص، تجمیع و یا انحلال مدارس عشایری غیرقانونی است
از سال آینده ۱۸ هزار دانشآموز به سیستم آموزش عشایری بازمیگردند
تهران (پانا) - به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش هرگونه الحاق، تخصیص، تجمیع و یا انحلال مدارس عشایری ممنوع است و باید در شورای آموزش و پرورش استان مطرح شود.
رضوان حکیمزاده در جلسه مشترک معاونان آموزش ابتدایی کشور با روسای ادارات آموزش و پرورش عشایر و کارشناسان عشایری سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: «سال تحصیلی آینده شاهد تداوم آموزش با کیفیت مناسبتر خواهیم بود چون تجارب ارزشمندی از آموزش غیرحضوری در مناطقی که دانشآموزان به اینترنت، تلویزیون و...دسترسی نداشتند، کسب کردهایم.»
وی ضمن تشکر از مسولان ادارات و کارشناسان آموزش و پرورش عشایر کشور به دلیل تداوم آموزش در مناطق عشایری و روستایی گفت: «با تلاش شما مدارس تعطیل شد اما آموزش تعطیل نشد و کروناویروس برای آموزش و پرورش تبدیل به بحران نشد؛ زیرا آموزش و پرورش بعداز شیوع کرونا ویروس و تعطیلی مدارس به شدت تحت فشار بود؛ از این منظر که اگر بستر شاد راهاندازی شده است پس تکلیف سایر دانشآموزان به ویژه در مناطق محروم که دسترسی به اینترنت ندارند چه خواهد شد.»
حکیمزاده افزود: «پس از آنکه تصاویر و ویدئوی اقدامات ارزشمند شما به اطلاع افکار عمومی رسانده شد نگرانیها جای خود را به تحسین داد و تلاش راهبران آموزشی و آموزگاران و دبیران در مناطق عشایری و روستایی با هدایت و حمایت موثر معاونان آموزش ابتدایی و مدیریت خوب مسئولان آموزش و پرورش عشایر منجر به نتیجه گیری موثری شد که در خلاصه کارهایی که ارسال کرده بودید به عنوان دستاورد، در جلسه مشترک به رویت وزیر آموزش و پرورش رسید؛ که وی در همان جلسه نیز تقدیر و تشکر خود را اعلام کرد.»
عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن تاکید بر اهمیت تلاش معاونان آموزش ابتدایی کشور برای اجرای عدالت آموزشی بیان کرد: «نکتهای که حائز اهمیت است تلاشهای همکاران ما در ابعاد مختلف آموزش عشایری است و اکنون با توجه به اینکه دفتر آموزش عشایر ارتقا پیدا کرده و به دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر تبدیل شده است، درخواست میکنم که به این امر توجه بیشتری داشته باشید زیرا میدانیم که عدالت آموزشی یک مطلوب بسیار ارزشمند و یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی، ایجاد عدالت اجتماعی بود که قطعا از بستر عدالت آموزشی فرصتهای برابر یاددهی و یادگیری میگذرد.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تشکر از مدیران کل استانهای مرکزی، قم، زنجان و کردستان بدون آنکه دانشآموز عشایری داشته باشند، شخصی را به عنوان کارشناس برای پیگیری امور دفتر توسعه عدالت آموزشی مشخص کردهاند افزود: «استانهای هرمزگان، بوشهر و مازندران، از سال آینده زیر چتر حمایتی دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر قرار میگیرند و استان سیستان و بلوچستان با تلاشهای که انجام شد ۱۸ هزار دانشآموز عشایری که زیر نظر اداره آموزش و پرورش عشایری استان نبودند مجددا به عنوان دانشآموز عشایری به این گروه از دانشآموزان کشور افزوده شدند و پیشبینی میکنیم تعداد دانشآموزان عشایری در سال تحصیلی آینده به بیش از ۲۰۰ هزارنفر خواهد رسید.»
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در ماده ۱۶ اساسنامه مدارس عشایری هرگونه الحاق، تخصیص، تجمیع و یا انحلال مدارس عشایری حتما باید در شورای آموزش و پرورش استان مطرح شود؛ بنابراین همکاران دقت داشته باشند که اگر آن را رعایت نکنیم هر تصمیمگیری درباره مدارس عشایری غیرقانونی خواهد بود و سازمانهای بازرسی میتوانند ورود پیدا کنند و این تبدیل به مسئله خواهد شد؛ بنابراین قبل از هرگونه تصمیمی دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر را در جریان موضوع قرار دهید؛ زیرا رویکرد وزارت آموزش و پرورش تشکیل و راه اندازی است و به هیچ وجه با دلیلی مانند تقویت منطقه آموزشی یا تبدیل وضعیت نمیتوانیم مدارس عشایر را از زیر چتر تعلیمات عشایری خارج کنیم.»
وی آرمان آموزش و پرورش را استفاده از معلمان با کیفیت در مناطق محروم دانست و افزود: «باید برای جبران کمبودهایی که به صورت نهادینهشده در زندگی دانشآموزان عشایری وجود دارد از جمله عدم دسترسی به امکانات فرهنگی و تولیدات فرهنگی، عدم دسترسی به کتابخانهها و موزهها و نمایشگاههای محصولات فرهنگی لازم است معلمانی را به کار بگیریم که بتوانند این کمبود را جبران کنند و این میسر نمیشود مگر اینکه با شورای معاونان استان در ارتباط بوده و مدیران کل این موضوع را به عنوان یک اولویت پیگیری کنند.»
رئیس ستاد ثبت نام آموزش و پرورش افزود: «سال تحصیلی آینده برای ما بسیار مهم است و سناریوهای تدوین شده در مورد بازگشایی مدارس عشایری اهمیت بیشتری دارد؛ البته مکاتباتی را با وزیر آموزش و پرورش در مورد تهیه تبلت دانشآموزی در مناطق عشایری داشتهایم، امادر هر حال مناطق عشایر جزو مناطق سفید ما خواهند بود و در مناطق سفید آموزش بر پایه آموزش حضوری خواهد بود و تحت هر شرایطی از فضای فناوری به عنوان مکمل یادگیری و تنوع بخشی به یادگیری و محیط های یادگیری استفاده خواهیم کرد. هرچند برنامه این است که در همه مدارس کشور در هر شرایط بتوانیم از فناوری و امکاناتی که وجود دارد برای بهبود و تقویت و تنوعبخشی به منابع یادگیری استفاده کنیم و این کار حمایت شما همکاران را میطلبد.»
ارسال دیدگاه