مدرک‌گرایی اصلی‌ترین مانع مهارت آموزی است

تهران (پانا) - در برنامه «به وقت ایران» شبکه آموزش سیما به بررسی راهکارهای مهارت آموزی و موانع آن در جامعه و همچنین مشکلات صنعتگران به دلیل نگاه دولتی به تولیدکنندگان اشاره شد.

کد مطلب: ۱۰۹۷۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد
مدرک‌گرایی اصلی‌ترین مانع مهارت آموزی است

به گزارش روابط عمومی شبکه هفت سیما، برنامه «به وقت ایران» با موضوع مهارت آموزی، یکشنبه شب ۲۲ تیر ماه با حضورعلی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و محمودرضا آقا میری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.
در این برنامه، علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تجهیزات کارگاه‌های سازمان فنی حرفه‌ای، دانشگاه فنی حرفه‌ای و دانشگاه آزاد اسلامی برای ۱۵ سال گذشته است و به نوعی متناسب با روح محیط کار نیست. این امر در حالی است که تجهیزات،تکنولوژی و دانش روز به روز در حال تغییر است.
وی افزود: تجهیزات و تکنولوژی کارگاه‌های دانشگاه‌های مهارتی باید به روز باشد و خصوصیت دیگر اینکه مدرسین دانشگاه و اعضای هیات علمی دانشگاه باید در متن صنعت فعال بوده و با تولید و صنعت درگیر باشند. همچنین در آئین نامه نظام آموزشی و فناوری آمده است: مهارت آموزی باید در محیط کار واقعی یا شبیه سازی شده انجام شود؛ما در نظام آموزشی خود تا چه حد به این موارد پایبند هستیم؟
جدی خاطرنشان کرد:اولین مشکل در نظام آموزشی ما این است که دانش آموزان تا ۱۸ سالگی در مدرسه مشغول تحصیل هستند. پس از آن خانواده‌ها آنها را راهی خدمت سربازی می‌کنند و بدون مهارت وارد جامعه می‌شوند.
وی اظهار داشت: دانش آموزان دهه ۶۰ و ۷۰ که خبره‌تر بودند، به رشته ریاضی فیزیک و پس از آن رشته تجربی و انسانی و اگر دانش آموزان از همه جا می‌ماندند به فنی حرفه‌ای و هنرستان که مهارت آموزی بودند، می‌رفتند. خانواده‌ها جوانان را ترغیب به پشت میز نشینی کرده بودند، ولی در حوزه مهارت آموزی باید هدف محور باشیم.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از اشکالات مجلس ما متاسفانه این است که دولت ساخته است.مجلسی که ما تشکیل می‌دهیم بیش ۹۰ درصد از بدنه دولت است. در کمیسیون صنایع و معادن دولتگرایانی هستند که نگاه دولتی دارند و دست و پای صنعتگران را بسته‌اند.
وی افزود:در بخش صنایع در بخش دولتی و شبه دولتی کار شده است اما کسی که در دولت کار می‌کند مشکلات صنعتگر را نمی‌بیند. وقتی در کمیسیون صنایع و بخش‌های مرتبط قانونی را می‌خواهند، بگذارند چون که نگاه دولتی دارند، نگاه کنترلی و بندها را بیشتر می‌کنند.
جدی با اشاره به نگاه وزارت صمت به صنعتگران بیان داشت: چون نگاه به تولیدکنندگان و صنعتگران نگاه مثبتی نیست، کسانی که در اتاق بازرگانی و صمت هستند این تصور را ندارند که حقوقی که می‌گیرند غیر مستقیم از آن کارآفرین و صنعتگرمی گیرند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه‌ها به کارآفرین که فردی جهادگر است باید عوض شود و فضا را باید برای صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان باز کنیم.
همچنین محمودرضا آقا میری با بیان اینکه دربحث مدرک گرایی مشکل از نظام آموزشی است که رشد کمی گسترده‌ای کرده است، گفت: در کشور ما جوانان به سمت مدرک گرایی رفته‌اند به حدی که وجود مدرک را برابر با استخدام می‌دانند.
وی افزود: دانشگاه ۲۰سال پیش دانشگاه نسل اول بود که فقط آموزش می‌داد بعد از آن تعداد زیادی از دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه نسل دوم که پژوهش نیز به آن اضافه شد، رفتند و اکنون دانشگاه‌های نسل سوم وچهارم باید کارآفرین باشند؛ چرا که دانشگاه زمانی معنا پیدا می‌کند که مفید باشد و اگر مساله محور نباشد همین می‌شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: کشور ما در دانشگاه بسیار جوان است. ما حدود ۱۰۰ سال است که در کشور دانشگاه داریم و بنده به عنوان استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان می‌کنم که ارتباط دانشگاه کاملاً با صنعت قطع است.
وی اضافه کرد: از آنجایی که مدرک قبل از بروز خلاقیت مطرح می‌شود، مدرک گرایی اولویت شده است و ما باید سیاست‌های مهارت و اشتغالزایی را اصلاح کنیم؛ چرا که ورودمان به اشتغال بر اساس مهارتمان نیست.
آقا میری بیان داشت: در این زمینه دانشگاه آزاد قدم‌هایی برداشته و در کنار رشته‌های مختلف فضاهای کارورزی ایجاد کرده است، اما باز هم به توانایی دانشجو بستگی دارد که اگر بخواهد می‌تواند مهارت را کسب کند.
برنامه «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور،یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار