رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفت‌وگو با پانا؛

«آمریکا» جایگزین «چین» شود، جای مخالفان و موافقان با سند همکاری عوض می‌شود

هر کسی که رگ گردنش خیلی برای میهن غیرتی می‌شود، ابتدا سند را مطالعه کند/ امارات و عربستان نوکر چین نیستند، نوکر آمریکا هستند ولی روابط اقتصادی آن‌ها با چین بهتر و بیشتر از ما است

تهران (پانا) - رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین به هجمه‌هایی که این روزها حول موضوع سند همکاری ایران با کشور چین به دولت انجام می‌شود واکنش نشان داد و تاکید کرد اگر در این سند به جای "چین"، "آمریکا" را قرار دهیم، جای موافقان و مخالفان عوض می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۹۷۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
«آمریکا» جایگزین «چین» شود، جای مخالفان و موافقان با سند همکاری عوض می‌شود

مجیدرضا حریری به انتقادات و شایعاتی که درباره سند همکاری ایران و چین در رسانه‌ها منتشر شده است، واکنش نشان داد و به پانا گفت: «این قرارداد برای مدت 25 سال امضا خواهد شد، 25 سال هم عددی است که معمولا برای برنامه‌های بلندمدت به کار می‌رود. سند چشم‌انداز ما هم 20 ساله است. قراردادها و تعهدنامه‌هایی که کشورهای دیگر هم با هم می‌بنند، همین است. حتی کشورهای دیگر هم که برای خود چشم‌اندازهایی تعیین می‌کنند، بلندمدت است، مانند عربستان سعودی که از سال 2010 برنامه خود را برای 2030 برنامه‌ریزی کرد.»

اکنون روابط اقتصادی چین با عربستان حتی بیشتر از همکاری با ایران است و حتی امارات. امارات و عربستان نوکر چین نیستند، نوکر آمریکا هستند ولی روابط اقتصادی آن‌ها با چین بهتر و بیشتر است. همه این‌ها دلیل اقتصادی دارد و من دلیل غیراقتصادی برای آن نمی‌شناسم

وی به انتقادها از دولت در این باره اشاره کرد و ادامه داد: «سند این همکاری در 18 صفحه منتشر شده است، متن آن در دسترس همگان هست، هر کسی که رگ گردنش خیلی برای میهن غیرتی می‌شود، ابتدا سند را مطالعه کند و موافقان هم باید آن را بخوانند.»

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تاکید کرد: «هر کسی که نقدی دارد می‌تواند آن را بر مبنای فضای نقد مطرح کند. چون هنوز چیزی نهایی نشده است، مطمئنا نقدهای منطقی هم شنیده خواهد شد.»

حریری گفت: «سند را نمی‌خوانند و براساس شنیده‌ها عده‌ای این سمت جوی و عده‌ای آن سمت جوی می‌ایستند، مانند همه رفتارهای دیگر ما. عده‌ای با جمهوری اسلامی موافقند و عده‌ای مخالف هستند. اگر در این سند به جای "چین"، "آمریکا" را بگذاریم جای موافقان و مخالفان عوض می‌شد و به متن سند کاری ندارند. اگر این اتفاق بیافتد هر کسی که تا الان با سند همکاری ایران و چین موافق بوده است، مخالف خواهد شد و بالعکس.»

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اظهار کرد: «آینده روابط ایران و چین در صورتی که روند اقتصاد ما منطقی پیش برود، فارغ از اینکه کدام سلیقه در ایران دولت تشکیل می‌دهد، اقتصادهایی مانند اقتصاد چین با اقتصادهایی مانند اقتصاد ما، مکمل یکدیگر هستند و با همدیگر کار اقتصادی مفصل می‌کنند. اکنون روابط اقتصادی چین با عربستان حتی بیشتر از همکاری با ایران است و حتی امارات. امارات و عربستان نوکر چین نیستند، نوکر آمریکا هستند ولی روابط اقتصادی آن‌ها با چین بهتر و بیشتر است. همه این‌ها دلیل اقتصادی دارد و من دلیل غیراقتصادی برای آن نمی‌شناسم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار