همه چیز درباره «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی»

تهران (پانا) - قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هفته گذشته پس از 8 سال به تصویب هیات دولت رسید و حقوق 3.5 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی قرار است از ابتدای مردادماه از 400 تا 800 هزار تومان افزایش یابد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
همه چیز درباره «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی»

همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان این سازمان بود که سرانجام پس از 8 سال انتظار، قرار است اجرا شود. بر اساس این طرح افراد بازنشسته بر اساس سابقه پرداخت بیمه بیشتر، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به درستی و براساس نظریه‌های کارشناسی اجرا شود، باید میزان حقوق این افراد با بازنشستگان کشوری همسان شود به این معنا که حداقل حقوقی که یک بازنشسته‌ تامین اجتماعی دریافت می‌کند برابر با حداقل حقوق بازنشسته‌ کشوری باشد.

حدود ۸ سال قبل قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما سال‌ها از تصویب این قانون توسط مجلس گذشته بود و به دلیل محدودیت منابع مالی، خبری از اجرای این قانون نبود و اجرای آن منوط به تامین اعتبارات لازم از سوی دولت بود. اوایل امسال محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد اما از این میزان بودجه، اعتباری برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته نشد. در نهایت با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مدیران تامین اجتماعی و بعد از برگزاری جلسات مختلف، مشخص شد برخی از اموال دولت به عنوان رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی واگذار می‌شود تا این سازمان درآمد حاصل از فروش یا عرضه سهام در بورس را صرف اجرای همسان سازی کند.

پس از موضوع واگذاری برخی اموال دولت به عنوان رد دیون به سازمان تامین اجتماعی، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره این موضوع گفت: «لیستی از دارایی‌های قابل واگذاری دولت به سازمان تأمین اجتماعی با همکاری سازمان خصوصی سازی، وزارت اقتصاد، معاونت امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، ریاست سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است و در اولین فرصت در جلسه هیأت دولت مطرح و پیگیری می‌شود تا یک حجم قابل ملاحظه‌ای از دارایی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شود و طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرا شود.»

شریعتمداری درباره اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز گفت: «تلاش می‌شود هرچه زودتر این اتفاق بیفتد.» در نهایت روز چهارشنبه‌ای که گذشت (۱۸ تیرماه) مصوبه اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در جلسه هیأت وزیران به تصویب رسید و هیأت دولت با واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در تأدیه بدهی اش به سازمان تأمین اجتماعی موافقت کرد.

بر اساس مصوبه هیأت دولت، بخشی از سهام دولت در ۹ شرکت مهم دولتی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد و این سازمان متعهد است با اتکاء به این منابع جدید ظرف مدت کوتاهی طی ماه‌های آتی نسبت به اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اقدام فوری به عمل آورد.

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز درباره جزئیات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، گفت: «طی جلساتی که با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان داشتیم، تعیین شد از ابتدای مرداد ماه حقوق بازنشستگان با احتساب رقم همسان‌سازی واریز شود. با اجرایی شدن این موضوع، پرداخت حقوق ماهانه مستمری بگیران این سازمان از ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد.»

وی همچنین تاکید کرد که تصمیم نخست تامین اجتماعی بر این بود که این موضوع را از اول شهریور اجرا شود اما در جلسه‌ای که برگزار شد مقرر شد تا از اول مرداد، اعمال شود.

بعد از همسان‌سازی حقوق، موضوع افزایش رقم بن خواربار و مسکن بازنشستگان مطرح شد که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این‌باره توضیح داد: «رقم بن خواربار و مسکن افزایش خواهد یافت و حقوق مرداد ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی با احتساب رقم همسان سازی و افزایش بن خواربار و مسکن واریز می‌شود. فرد حداقل بگیر با ۳۰ سال سابقه، اگر تا اسفند ماه سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرده با اعمال ۲۶ درصد افزایش حقوق سال ۹۹ حدود ۲ میلیون تومان دریافت می‌کند که اکنون با احتساب رقم متناسب سازی و افزایش بن خواربار و حق مسکن بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار