پیشنهاد حذف 16 سهمیه کنکور
تهران (پانا) - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اسناد دانشگاه اسلامی، مهندسی فرهنگی، تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور را چهار سند مرجع شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر چابکسازی ساختار دبیرخانه و شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضرورت دارد این اسناد بازنگری و بهروزرسانی شده و درباره چگونگی شوراهای تخصصی باز اندیشی شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۳۴۳ شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی به ریاست دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از استماع گزارش برنامه جامع پنجساله راهبردی دانشگاه آزاد بر پایه سند دانشگاه اسلامی، ضمن تشکر از فراهم کردن زیرساخت لازم برای اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، سند فوق را محور کار خود قرار داده است، ضرورت دارد همافزایی در سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی انجام شود؛ چراکه سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی مکمل یکدیگر هستند.
عاملی پیشنهاد داد: سند نقشه جامع علمی کشور نیز در برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در کنار برنامه آن دانشگاه درخصوص اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی، لحاظ شود. بخش اعظمی از وقت مدیریتی مسئولان در جلسات گذرانده می شود؛ لذا با ادغام بعضی از شوراهای تخصصی زمینه تمرکز بیشتر و کاهش جلسات می تواند محقق شود.
وی با اشاره به اسناد دانشگاه اسلامی، مهندسی فرهنگی، تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور به عنوان ۴ سند مرجع شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تأکید مقام معظم رهبری بر چابکسازی ساختار دبیرخانه و شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضرورت دارد این اسناد بازنگری و بهروزرسانی شده و در مورد چگونگی شوراهای تخصصی باز اندیشی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت توجه به مصلحت عمومی کشور در امور، تصریح کرد: بخش اعظمی از وقت مدیریتی مسئولان در جلسات گذرانده می شود؛ لذا با ادغام بعضی از شوراهای تخصصی زمینه تمرکز بیشتر و کاهش جلسات می تواند محقق شود.
وی با اشاره به بحث سهمیههای کنکور، تصریح کرد: بخشی از سهمیههای کنکور مصوبه مجلس شورای اسلامی است که با همکاری مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی میتوان آن را ساماندهی کرد. بخشی از سهمیههای کنکور نیز مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به عنوان مثال سهمیه بومیگزینی که انتقادات و پیشنهاداتی در این خصوص به شورا ارسال شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: دغدغه اصلی جامعه دانشآموزی در ارتباط با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس، موضوع کنکور و بحث سهمیههای کنکور است.
عاملی با اشاره به پیشنهاد وزارت علوم مبنی بر حذف ١٦ سهمیه کنکور از ١٩ سهمیه فعلی تصریح کرد: ضرورت دارد این موضوع با مشارکت و تعامل با مجلس ساماندهی شود.
حجت الاسلام والمسلمین روحالله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی نیز در این جلسه با اشاره به گذشت پنج سال از ابلاغ سند دانشگاه اسلامی گفت: اولین دوره بازنگری و ارزیابی چگونگی اجرای سند از طریق کمیتههای چهارگانه انجام و این گزارشها در جلسات شورا و دبیرخانه بررسی و ارزیابی شده است. بررسی نقاط قوت و ضعف در فرآیند اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی و اعلام آن به شورا از وظایف دبیرخانه است.
شاطری ادامه داد: گزارشهایی به شورای اسلامی مبنی بر اینکه در برخی دانشگاهها روند اجرای آئیننامه ارتقاء اساتید در بخش ماده یک با اهداف ذاتی آن همخوانی ندارد، ارسال شده است و دلیل آن برداشتهای متفاوت به دلیل برخی ابهامات و شفاف نبودن این آئین نامه عنوان شده است.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها اظهار کرد: بر اساس شیوهنامه اجرائی آئین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی، ابلاغ شده توسط وزارت علوم، دانشگاهها و مؤسسات مربوطه مجاز هستند برنامههای تکمیلی را بر حسب نیازهای خود، در دورههای مهارتی و معرفتی تدوین و پس از تصویب در شورای مؤسسه، اجرا کنند.
وی اظهار کرد: بخش مهارتی از اختیارات دانشگاههاست و طبق مفاد آئیننامه دورههای دانشافزایی مصوبه شورای اسلامی شدن طراحی دورههای معرفتی به عهده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با محوریت دفتر هماندیشی است و مسئول و متولی دو امر تأمین محتوا و مدرس با همکاری دانشگاهها است.
وی افزود: عنوان همکاری دانشگاهها در این مصوبه برای بعضی از دانشگاهها محل ابهام شده و طراحی دورههایی با عنوان دانشافزایی، منجر به نادیده گرفته شدن سرفصلهای مصوب ۵ گانه در دورههای معرفتافزایی و کنُد شدن فرآیند شده است.
شاطری با اشاره به ماده یک فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی آئیننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی گفت: هدف از تدوین بندهای دهگانه، ارتقاء و تقویت نقش فرهنگی دانشگاهیان و اساتید بوده است اما به دلیل عدم وجود وحدت رویه در طراحی دستورالعمل و آئیننامههای اجرایی، آئیننامههای مختلفی در دانشگاهها طراحی شده است که ضرورت دارد بازنگری انجام شود.
حجتالاسلام شاطری گفت: در فرایند اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی، اولویت با اقدامات پیشران و اقدامات تکمیلی است که باید توسط دستگاهها اجرا شود. فرآیند نظارت باید از طریق کمیتههای چهارگانه انجام شود. یکی از وظایف کمیتههای چهارگانه رصد و ارزیابی میزان و چگونگی اجرایی شدن سند است که باید از دستگاهها، اجرای سند را مطالبه کنند.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به بحث طراحی درسهای مهارتی تأکید کرد: نباید بخش دانشافزایی حذف شود و ضرورت دارد آئیننامه دانش افزایی شفافسازی شود.
وی درمورد آئیننامههای اجرایی مختلف در دانشگاهها گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هیأتهای ممیزه میتوانند آئیننامه و شیوهنامههای مختلفی تدوین کنند اما نباید با آئیننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی تناقض داشته باشد.
وزیر علوم با بیان اینکه ضرورت دارد برای ارزیابی میزان اجرایی شدن و شناسایی نقاط ضعف در اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی، کار میدانی انجام شود، خاطرنشان کرد: اقدامات لازم در بخشهای فرهنگی، نهاد نمایندگی و مجموعه مدیریتی دانشگاهها برای اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی انجام شده است.
غلامی گفت: با اقدام نوآورانهای مانند طراحی سامانه میتوان اجرایی شدن سند را ارزیابی کرد و با شناسایی نقاط ضعف در حوزه اجرا، سند دانشگاه اسلامی به روزرسانی شود.
غلامی ادامه داد: در وزارت علوم تلاش بر این است که سند دانشگاه اسلامی اجرا شود و امید است با همفکریها و همدلیها در دوره اجرای گام دوم انقلاب اسلامی به اجرایی شدن سند کمک شود.
بازنگری آئیننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی
در ادامه دکتر محمدعلی کینژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ماده یک فعالیتهای فرهنگی آئیننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی گفت: این ماده در ارتقاء و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی تأثیرگذار است و با توجه به گذشت زمان ضرورت دارد آئیننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی بازنگری شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها به صورت غیرحضوری انجام میشود، پیشنهاد داد: با توجه به فراهم بودن شرایط برای تغییر ساختارها، کمیتهای برای بازنگری تشکیل شود.
ارسال دیدگاه