در جلسه ویدئو کنفرانس روسای ادارات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش؛
کاظمی: اگر میخواهیم فعالیتها رنگ تربیتی داشته باشند محتواهای دانشآموز محور را گسترش دهیم
تهران (پانا) - معاون پرورشی وفرهنگی تاکید کرد برای اینکه نقش تربیت خود را پررنگ کنیم باید به سمت فعالیتهای دانش آموز محور و نقش دادن به دانشآموزان همچنین تولید محتوای دانشآموزی برویم تا سوادرسانهای دانشآموزان را بالا ببریم.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در جلسه ویدئو کنفرانس روسای ادارات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با آرزوی توفیق و عرض خدا قوت برای همه عزیزانی که در حوزه قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش در خط مقدم تلاش میکنند گفت: «حضور در این عرصه وجه ممیزهای دارد که باید شاکر و قدردان باشیم و قدردانی ما بر این باشد که حداکثر توان خود را در این حوزه مصروف کنیم.»
وی ادامه داد: «از آقای مسیبزاده و همه همکاران وی که جز سخت کوشان این حوزه هستند و از معاونان پرورشی استانها که حساسیت خاصی در این حوزه دارند تقدیر و تشکر میکنم. اگر در این حوزه فعالیت کم بگذاریم باید نگران باشیم زیرا در آموزش و پرورش ما متولی قرآن، عترت و نماز هستیم و باید تلاش دو صد چندان داشته باشیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی افزود: «در فضای مجازی هم کارهای خوبی شده است همین ویدئو کنفرانسها نشانههایی از این فضای جدید است در این فضا باید طراحیها و معماریهای جدیدی انجام دهیم. انتقادی که از فضای مجازی میشود کمرنگ شدن مسائل تربیتی و آموزشی است و باید فکر کنیم که این فضا را بیشتر تربیتی کنیم.»
کاظمی فعالیتهای حوزه قرآن عترت و نماز را با نظم و انظباط دانست و افزود: «تشکیل قرارگاه مجازی قرآن عترت و نماز که مدیریت خوبی هم در آن بخش میشود نیز باید تبادل تجربیات ارزندهای صورت بگیرد. اوقات فراغت مهمترین دغدغه و اولویت اول آموزش و پرورش است لذا خواهشی که دارم این است که تمام تمرکز را بر روی دارالقرآنهای کشور بگذارید و از نزدیک رصد کنید هر روز یک دارالقرآن را ارزیابی کنید و کلاسها را به صورت منظم مورد ارزیابی قرار دهید و در انتها اثربخشی فعالیتها را مورد سنجش قرار دهید.»
وی گفت: «نظارتها را به سمت فضای مجازی ببرید این فضای نظارتی در شبکه شاد ایجاد میشود تا بر فعالیتهای کمی و کیفی دارالقرآنها بتوانیم نظارت بکنیم. مدلی از ارزیابی برای مدیران دارالقرآنها و خود دارالقرآنها تدوین شود که در صورت تایید و درصورت کیفیت و کمیت مناسب برای تشویق و تجلیل از آنها هدایایی تقدیمشان خواهد شد.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: «در حوزه فضای مجازی تجربه گردانی یکی از اولویتها میتواند باشد زیرا در حوزه اوقات فراغت همه استانها از یک ظرفیت برخوردار نیستند این تجربه گردانی باعث میشود تا بتوانیم از ظرفیتهای سایر استانها نیز بهره ببریم.»
کاظمی همچنین یک پیشنهاد برای دارالقرآنها ارائه کرد و گفت: «بهتر است یک دارالقرآن را کشوری اعلام کنیم کلاسها در حد کشوری و اساتید نیز از اساتید ملی کشور انتخاب شود و البته ظرفیت محدودی در این کلاسها در نظر گرفته شود این میتواند یک تجربه در سطح ملی برای ما باشد این نشان میدهد که می توان یک استاد برجسته را به استانهای محروم و استانهایی که کم برخوردار هستند و نمیتوانند کلاسهای باکیفیت تشکیل دهند ببریم.»
کاظمی گفت: «خود را محدود به فضای مجازی نکنید ما البته فضای شبکه شاد را داریم اما خلاقیتها و نوآوریهای فضای مجازی و کار تربیتی در این فضا را نباید فراموش کنیم و بهتر است تجربیاتی را که کسب میکنیم با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. ما باید با استفاده از تجربه تابستان بتوانیم خود را برای یک سال تحصیلی خوب آماده کنیم و فعالیت دارالقرآنها میتوانند برای این امر یک الگو باشد. ما برای اینکه نقش تربیت خود را پررنگ کنیم باید به سمت فعالیتهای دانشآموز محور و نقش دادن به دانشآموزان همچنین تولید محتوای دانشآموزی برویم تا سوادرسانهای دانشآموزان را بالا ببریم.»
کاظمی در خاتمه به توانمندسازی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: «این امر هم در کنار همه این فعالیتها و نکته بسیار مهم است که باید مد نظر قرار بگیرد.»
ارسال دیدگاه