شکوهی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد؛

چگونگی اولویت‌بندی شاخه‌ها و رشته‌ها در نمون‌برگ‌‌های هدایت تحصیلی

ملاک‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تشریح شد

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره موضوع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان توضیحاتی را ارائه داد.

کد مطلب: ۱۰۹۵۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی اولویت‌بندی شاخه‌ها و رشته‌ها در نمون‌برگ‌‌های هدایت تحصیلی

مسعود شکوهی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که چه تعداد دانش‌آموز امسال در طرح هدایت تحصیلی شرکت دارند گفت: «امسال در این طرح دانش‌آموزان پایه نهم دوره متوسطه اول شرکت می‌کنند که تعداد آنان یک میلیون و ۵۴ هزار و ۹۸۱ نفر است و برای اجرای هدایت تحصیلی در دوره متوسطه اول در برخی از مناطق با کمبود نیروی انسانی مشاور مرد روبه‌رو هستیم اما در مجموع مشاوران در این دوره و برای این دانش‌آموزان حضور دارند.»

شکوهی در ادامه درباره روند هدایت تحصیلی افزود: «‌‌هدایت تحصیلی فرایند ارائه ‌‌خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان‌ است، تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، ‌توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خویش، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، حِرَف و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن، به صورت آگاهانه شاخه و رشته‌تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.»

ملاک‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره ملاک‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان عنوان کرد: «نمون برگ شماره ۶ این موضوع تاکید دارد که صرفا در راستای راهنمایی و مشاوره بدون تاثیرگذاری بر عملکرد انتخاب رشته، براساس ملاک‌هایی مانند نتایج آزمون‌های رغبت و توانایی (هرکدام ۱۵نمره کسب می‌کنند)(۳۰ امتیاز)، نظر خواهی تمامی معلمان (۱۰ امتیاز)، نظرخواهی والدین (۵ امتیاز)، نظرخواهی دانش‌آموز (۱۰ امتیاز)، عملکرد تحصیلی(۳۵ امتیاز)، نظر خواهی مشاور(۱۰ امتیاز) تکمیل می‌شود.»

شکوهی به نمون برگ شماره ۷ هدایت تحصیلی اشاره کرد و گفت: «براین اساس، علاوه بر کسب نمره کف به عنوان شرط لازم، هدایت تحصیلی صرفا بر اساس عملکرد تحصیلی و با لحاظ کردن ظرفیت منطقه و در نهایت رتبه بندی عملکرد تحصیلی انجام می‌شود. به عبارتی دیگر دانش‌آموزان فقط بر اساس ظرفیت منطقه و رتبه‌ای که در عملکرد تحصیلی دارند، طبقه بندی شده و ثبت‌نام آنان صورت می‌گیرد.»

چگونگی اولویت بندی شاخه‌ها و رشته‌ها در نمون برگ‌‌های هدایت تحصیلی

وی درباره چگونگی اولویت بندی شاخه‌ها و رشته‌ها در نمون برگ شماره ۷ هدایت تحصیلی افزود: «نمون برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه کاردانش، رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم و معارف اسلامی بر اساس اولویت (الف) صادر می‌شود. یعنی به عبارتی اگر دانش‌آموزی کف نمره برای ورود به رشته مورد نظر را کسب کند بدون اعمال ظرفیت منطقه، در رشته دلخواه ثبت‌نام می‌شود.»

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نمون برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و رشته‌های علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی براساس اولویت‌های (الف - ب) صادر می‌شود افزود: «یعنی علاوه بر کسب کف نمره هر رشته ،دانش‌آموزان براساس رتبه و ظرفیت منطقه به گروه الف و ب تقسیم می‌شوند و این بدین معنا است که گروه (الف )که دارای رتبه‌های بالاتر است برابر ظرفیت ثبت‌نام می‌شوند و گروه (ب) در صورت عدم ثبت‌نام گروه (الف)، مجاز به ثبت‌نام در رشته مورد نظر هستند.»

شکوهی درباره چگونگی صدور نمون برگ چند نکته را ذکر کرد و گفت: «اکنون مدیران مدارس در حال ثبت و انتقال نمرات دانش‌آموزان در پورتال همگام و ارسال برای مدیران مناطق و تایید آنان برای صدور نمون برگ‌های هدایت تحصیلی هستند. صدور نمون برگ به صورت منطقه‌ای انجام می‌گیرد و هر منطقه‌ای که نمرات دانش‌آموزان را ارسال کنند نمون برگ صادر خواهد شد.»

وی ادامه داد: «مشاهده و پرینت نمون برگ شماره ۶ و ۷ (اولویت انتخاب رشته دانش‌آموز پایه نهم ) از سوی مدیر در مدرسه مقصد (متوسطه دوم) از طریق سامانه همگام امکان پذیر است. امکان مشاهده نمون برگ شماره ۶ و ۷ از سوی دانش‌آموز در پورتال همگام و لینک آن در سامانه شاد وجود دارد.»

آیا دانش‌آموزان فرصت اصلاح نمره را دارند؟

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا دانش‌آموزان فرصت اصلاح نمره را دارند؟ گفت: «در اجرای بند ۵ شیوه نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، دانش‌آموزانی که حد نصاب نمره را در یکی از شاخه‌ها، زمینه‌ها و رشته‌های تحصیلی در خرداد‌ماه کسب نکرده باشند، می‌توانند با تکمیل نمون برگ درخواست تعیین رشته مجدد نسبت به شرکت در امتحان تعیین رشته در شهریور‌ماه (‌هم‌زمان با امتحان دانش‌آموزان تجدیدی‌) اقدام کنند. تاکید می‌شود حد نصاب لازم برای ورود به رشته، بر اساس نمرات پایانی سه ساله دوره اول متوسطه در درس یا دروس مربوطه محاسبه می‌شود. در صورت کسب حد نصاب نمره ورود دانش‌آموز به مدارس غیر دولتی بلا مانع و در مدارس دولتی در صورت وجود ظرفیت امکان پذیر است.»

شکوهی بیان کرد: «نمره امتحان تعیین رشته مانند امتحانات درس‌های شهریور محاسبه می‌شود و در کارنامه تحصیلی و نمون برگ‌های هدایت تحصیلی (با عنوان تعیین رشته) ثبت شده و تاثیری در معدل سالانه یا کل دانش‌آموز ندارد و صرفا در هدایت تحصیلی دانش‌آموز مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

تلاش این است برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در رشته دلخواه حداکثر ظرفیت در حد امکان ایجاد شود

وی در پاسخ به این سوال که هر سال یکی از مشکلات دانش‌آموزان آموزش و پرورش علاقه دانش‌آموزان به رشته علوم تجربی بود آیا ظرفیت لازم برای این رشته وجود دارد؟، گفت: «بین میزان درخواست و تقاضای دانش‌آموزان و ظرفیت شاخه و رشته برابر سیاست‌‌های وزارت آموزش و پرورش، نیروی انسانی موجود و ... عدم توازن وجود دارد. اما تمام تلاش این است برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در رشته دلخواه حداکثر ظرفیت در حد امکان ایجاد شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار