هدایت تحصیلی یک فرآیند است، نه یک فعالیت محدود و مقطعی
تهران (پانا) - هدایت تحصیلی، فرآیندی برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانشآموزان با این هدف است که آنان، ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، تواناییها و ویژگیهای شخصیتی خود رشتهها، حرفهها و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و بر اساس آن بهصورت آگاهانه بتوانند برای آیندهٔ خود تصمیمگیری کنند.
هدایت تحصیلی یک فرآیند است، نه یک فعالیت محدود و مقطعی. در این مسیر تحصیلی، با رویکرد سیستمی و همهجانبه، جلب مشارکت تمامی عوامل مدرسهای، اداری، آموزشی، پرورشی، رسانهای، خانوادگی و دستگاههای اداری ذیربط ضروری است.
نظام تعلیم و تربیت باید دانشآموز را به سطحی از تمایزیافتگی برساند که خود بتواند با آگاهی از استعدادها، تواناییها، رغبتها و انگیزههای خود همچنین ظرفیتها و محدودیتهای محیطی، تصمیمگیری نهایی را بر اساس تعاملی سهجانبه میان مشاور، دانشآموز و خانواده، به بهترین وجه انجام دهد.
ضرورت هدایت تحصیلی مشاوره تحصیلی و اهمیت آن
یک مشاور تحصیلی متخصص و خوب، با برخورداری از مهارت و صلاحیت علمی و حرفهای، تلاش میکند تا با توجه به وضعیت و علاقه دانشآموز، نیاز او را برآورده و با تلاش برای خودشناسی مراجع و اتخاذ بهترین راه و روش، او را به نتیجه دلخواه برساند.
مشاوره تحصیلی، تعیین تکلیف کردن و تحمیل یک راه حل به دانشآموز نیست، بلکه یک نوع آموزش و هنر یادگیری است. بهگونهای که با توجه به وضعیت و علاقه دانشآموز، نیاز او با تلاش برای خودشناسی بر آورده میشود.
اهداف هدایت تحصیلی
این اهداف شامل:
شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگیهای شخصی دانشآموزان
کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفهای به دانشآموزان
کمک به هدایت متوازن دانشآموزان به شاخهها و رشتههای تحصیلی بر اساس سیاست توسعه کشور است.
راهنمایی تحصیلی در دوره دوم متوسطه
هدف عمده خدمات راهنمایی در دوره متوسطه شامل ارائه اطلاعات لازم درباره محیط فیزیکی مدرسه، برنامه درسی متعدد، دروسی که در هر سال ارائه میشود، شرایط و ضوابط لازم برای قبول شدن و فارغ التحصیلی از دبیرستان ارزش گذاری برای ادامه تحصیلات، فرصتها و شرایط ورود به دوره تحصیلی بعد از دبیرستان است.
مشاور، با آگاهی دادن به دانشآموزان در زمینههای شخصی، تحصیلی و شغلی آنها را توانمند میکند تا قادر باشند تصمیم های مناسبی بگیرند.
ارسال دیدگاه