در آیین افتتاحیه فعالیتهای تابستانی؛
حاجی میرزایی: مهم ترین کارکرد پایگاههای تابستانی، فراهم کردن مجالی برای حضور موثر دانشآموزان است
تلاش ما پوشش همه ساحتهای انسانی در برنامه درسی است
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش مهم ترین کارکرد پایگاههای تابستانی را فراهم کردن مجالی برای حضور موثر دانشآموزان در چنین مدرسهای عنوان کرد.
محسن حاجی میرزایی در آیین افتتاحیه پایگاههای تابستانی دانشآموزان ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت امام رضا (ع) یکی از مهمترین فعالیتهای انسان در دوره زندگی را یادگیری عنوان کرد و گفت: «هیچ کار دیگری را نمیتوانیم معادل یادگیری مقایسه کنیم. این فرایند از بدو تولد آغاز میشود و تا آخرین لحظههای زندگی انسان ادامه دارد.»
وی با بیان اینکه کیفیت زندگی انسانها به عمق یادگیری آنها وابسته است، اظهار کرد: «انسانها طوری زندگی، عمل و ارتباط میگیرند که یاد گرفتهاند و هرچقدر یادگیریها عمیق تر و کیفی تر باشد؛ زندگی انسانها مناسبتر و با کیفیت تر خواهد بود. انسانها از طریق چهار نوع ارتباط؛ ارتباط با خود، خدای خود، خلق خدا و خلقت؛ ارتباط برقرار میکنند و یاد میگیرند.»
حاجی میرزایی با اشاره اینکه با ضمیمه شدن اندیشه، عمق یادگیری انسان افزایش مییابد، گفت: «یادگیری محدود به زمان، مکان و دورهای خاص از زندگی انسان نیست. تمام حیات انسان سرشار از عرصههای یادگیری و فراگیری است. مهمترین تمایزهای انسانها با هم در کیفیت یادگیری است. جایی که فرهنگها، تمدنها، جوامع و... از هم جدا میشوند محصول فرایند کمیت و کیفیت یادگیری آن جوامع و تمدنها است.»
بهترین دوره یادگیری از بدو تولد تا نوجوانی است
وزیر آموزش و پرورش در ادامه در مورد بهترین دوره یادگیری انسانها بیان کرد که بهترین دوره یادگیری از بدو تولد تا نوجوانی است؛ لذا در این دوره سرعت و عمق یادگیری با دیگر روزهای عمر انسان قابل مقایسه نیست بنابراین باید توجه جدی به این دوره از عمر بشر کرد و یادگیری موثر و عمیق را برای آن تدارک دید.
وی تعبیر اوقات فراغت را تعبیر رسایی ندانست زیرا انسان دائم درحال یادگیری است. حاجی میرزایی در تشریح تفاوت یادگیری در مدرسه با سایر مکانها گفت: «یادگیری در مدرسه منظم، مستمر و قابل اندازه گیری است اما یادگیریهای خارج از مدرسه مبتنی بر شوق، ذوق و رغبت است لذا مدرسه خوب باید مانند خانه باشد و مناسبات آن با احساس راحتی توام باشد.»
وی با بیان اینکه یادگیری در بیرون از مدرسه فرصتی طلایی است چرا که مدرسه بزرگتر است و جنس یادگیری در ایام اوقات فراغت نیز از این جنس است، به سند تحول به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «تربیت انسانها در سند تحول چند ساحتی است لذا تلاش ما پوشش همه ساحتهای انسانی در برنامه درسی است اما در بیرون از مدرسه فرصت بیشتری برای آموختن ساحتهای مختلف تربیتی داریم لذا مهمترین کارکرد پایگاههای اوقات فراغت فراهم کردن حضور دانشآموزان در چنین مدرسه بزرگی است.»
اگر بین مدرسه و جامعه نتوانیم ارتباط برقرار کنیم اهداف مدرسه آسیب میبیند
وزیر آموزش و پرورش بر ارتباط بین مدرسه و جامعه تاکید کرد و گفت که اگر بین مدرسه و جامعه نتوانیم ارتباط برقرار کنیم اهداف مدرسه آسیب میبیند، ارتباط مدرسه با خانه، محله و ... همه این ارتباطها یک هدف را دنبال میکند لذا ما در اوقات فراغت هم همان هدف ارتباطی را دنبال میکنیم. باید به اوقات فراغت به عنوان فرصت طلایی زندگی نگاه کرد، اگر اوقات موثری را بدون بهره گیری موثر داشته باشیم به دانشآموزان آسیب خواهیم زد؛ لذا غنی کردن اوقات فراغت کودکان کمک به مدرسه است.»
به گفته حاجی میرزایی، پایگاههای تابستانی عرصهای برای احیا، استمرار، نشاط، شادابی و بهره مندی دانشآموزان به مهارتهای مختلف است. عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه کرونا محدودیتهایی برای جوامع و از جمله مدارس و محیطهای یادگیری ایجاد کرده است، اظهار کرد: «کرونا باعث شده تا نتوانیم به طور مطلوب دور هم جمع شویم اما کرونا امکانات دیگری را برای ما فراهم کرده است و اکنون افراد متبحر و برجسته میتوانند آموزشهای خود را به طور کشوری و از طریق فضای مجازی برگزار کنند لذا عمق، تنوع و کیفیت یادگیریها افزایش مییابد.»
وی ایجاد این ظرفیت جدید را باعث کاهش هزینهها دانست و گفت: «این موضوع باعث میشود تعداد افرادی که از این کلاسها استفاده میکنند، زیاد شود، لذا باید این فرصت را مغتنم شمرده و در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، هنری و... برای دانشآموزان فضایی بهتر در راستای بهره مندی از امکانات فضای مجازی را فراهم کنیم.»
همه تشکلهای دانشآموزی باید وارد فعالیتهای اوقات فراغت شوند و فرصتهای گسترده تری را در اختیار دانشآموزان قرار دهند
وزیر آموزش و پرورش براینکه باید تابستان امسال برای کودکان پربار تر باشد، تاکید و اظهار کرد: «همه تشکلهای دانشآموزی باید وارد فعالیتهای اوقات فراغت شوند و فرصتهای گسترده تری را در اختیار دانشآموزان قرار دهند. تعداد پایگاههای اوقات فراغت مهم نیست بلکه نتیجه فعالیتها مهم است لذا زمانی میتوانیم بگوییم فعالیتها اثر بخش بوده است که دانشآموزانی توانمند و آماده برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم و این موضوع به معنای بهره مندی دانشآموزان از پایگاههای اوقات فراغت است.»
حاجی میرزایی در پایان بر اهمیت اوقات فراغت تاکید کرد و به مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور که از طریق ویدیو کنفرانس در این برنامه حضور داشتند، بیان کرد: «بخشی از کار آموزش و پرورش در تابستان سازماندهی اوقات فراغت دانشآموزان است لذا مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور توجه زیادی به این موضوع داشته باشند.»
ارسال دیدگاه