حسینی مطرح کرد: شباهتها و تفاوتهای آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی
امسال ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار خواهند گرفت
تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان در محل استانداری کرمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که با حضور معاونان استاندار کرمان و اعضای شورای آموزش و پرورش کرمان برگزار شد به بیان شباهتها و تفاوتهای آموزش و پرورش استثنایی و آموزش و پرورش عادی پرداخت و اظهار کرد: «آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ است و از زمان تاسیس تاکنون ۱۷.۵ برابر پوشش تحصیلی دانشآموزان، ۸ برابر اعتبارات، ۸۲ برابر شیوه تلفیقی فراگیر و ۴۲ برابر اعتبارات ایاب و ذهاب در آن افزایش یافته است.»
سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمامی مأموریتهای آموزش و پرورش عادی را برعهده دارد
وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمامی مأموریتهای آموزش و پرورش عادی را برعهده دارد و علاوه بر آن در سه قلمرو نیز خدمات ویژه به آموزش و پرورش عادی ارائه میکند اظهار کرد: «اولین قلمرو برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی است که نزدیک به یک و نیم میلیون کودک را سالانه از ابعاد مختلف تحصیلی و سلامت مورد سنجش قرار میدهد و امسال ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار خواهند گرفت.»
وی افزود: «دومین قلمرو ارائه خدمات از طریق ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به تمامی دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری است. سومین قلمرو طرح تلفیقی فراگیر است که در ده سال گذشته ۸۲ برابر افزایش یافته است و رویکرد تفکیک را با چرخش تحول آفرین به سمت تلفیق پیش میبرد.»
معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر فعالیتهای آموزش و پرورش عادی و سه ماموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه و مهم دیگر را نیز بر عهده دارد اظهار کرد: «ارائه خدمات و بستههای حمایتی و توانبخشی به دانشآموزان با نیازهای ویژه یک فعالیت مهم آموزش و پرورش استثنایی است.»
وی افزود: «این خدمات شامل بستههای توانبخشی در سه قلمرو، بستههای حمایتی توانبخشی در ۷ آیتم با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان، خدمات حرفهای توانبخشی درون و برون مدرسهای و خدمات مشاورهای حرفهای است.»
معاون وزیر در ادامه به بیان تفاوتهای آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی پرداخت و اظهار کرد: «آموزش و پرورش عادی کار خود را بر اساس برنامه درس ملی پیش میبرد اما آموزش و پرورش استثنایی بر مبنای برنامه درسی انطباق یافته با ارائه خدمات ویژه حرکت میکند.»
آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر ۴ دوره در دو دوره حرفهای و پیش حرفهای خدمات به دانشآموزان ارائه میکند
وی افزود: «آموزش و پرورش عادی در ۴ دوره خدمات به دانشآموزان ارائه میکند اما آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر ۴ دوره در دو دوره حرفهای و پیش حرفهای نیز خدمات به دانشآموزان دارای آسیب ذهنی ارائه میکند. ارزشیابی در آموزش و پرورش عادی نتیجه محور و در آموزش و پرورش استثنایی فرایند محور است و از بعد قوانین نیز آموزش و پرورش عادی دارای مقررات با حداقل انعطاف است و این در حالی است که آموزش و پرورش استثنایی قوانین منعطف و ویژه دارد.»
معاون وزیر با بیان تفاوتهای دیگر آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی افزود: «هزینههای مالی، اقتصادی، حرفهای و زمانی در آموزش و پرورش استثنایی ۵ برابر آموزش و پرورش عادی است. آموزش و پرورش استثنایی کتابهای ویژه و مناسب سازی شده دارد و تاکنون نیز بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و درسنامه مناسب سازی شده است.»
وی گفت: «وظیفه آموزش و پرورش عادی آموزش به همراه پرورش است و ماهیت کار نیز حرفهای است و در آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر آموزش و پرورش، توانبخشی نیز اضافه شده و ماهیت کار نیز تخصصی و حرفهای است.»
دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی هم رسمی و هم اجباری است
معاون وزیر در ادامه گفت: «در آموزش و پرورش عادی دوره پیش دبستانی اگر چه دورهای رسمی است اما اجباری نیست درحالیکه در آموزش و پرورش استثنایی این دوره هم رسمی و هم اجباری است و علاوه بر آن میتواند از بدو تولد نیز وجود داشته باشد.»
حسینی با بیان اینکه سه بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است افزود: «در سال جاری علاوه بر برنامههای معمول و مرسوم که به شکل کمی و کیفی ارتقا یافته است و ۶۳ درصد آنها تاسیسی و نوآورانه است سه بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی، مدرسه انطباقی و توسعه مشارکتها با ۸۳درصد برنامههای نوآورانه نیز طراحی و به اجرا گذاشته شده است.»
حسینی در پایان با اشاره به مشقتها و سختیهای کار تدریس به دانشآموزان استثنایی، اظهار کرد: «به دنبال این هستیم که حق ویژهای برای معلمان استثنایی داشته باشیم.»
ارسال دیدگاه