مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان:
نقشه راه نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان، در سال جهش تولید تدوین شد
تهران (پانا) - مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، از تدوین نقشه راه نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان در سال جهش تولید خبر داد.
به گزارش روابط عمومی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، ایوب ابراهیمی، مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، از جایگاه محوری دستگاه تعلیم و تربیت کشور سخن گفت و بیان کرد: «بنا بر اعتقاد اندیشمندان این عرصه آموزش و پرورش مهم ترین نهاد ساخت جوامع مترقی است.»
ابراهیمی، منابع انسانی را اصلی ترین رکن رشد و پیشرفت پایدار جوامع دانست و افزود: «ریشه و بن مایه توسعه انسانی به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار، در گلدان آموزش و پرورش جای و از آن ارتزاق میکند.»
مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، اهمیت تمرکز بر دانشگاه فرهنگیان و تربیت دانشجو معلمان در راستای توسعه و تعالی آموزش و پرورش را یک باور فراگیر اعلام کرد و با اشاره به بند "ب" ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور بیان کرد: «دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، عناصری کانونی برای تامین منابع انسانی دستگاه آموزش و پرورش به شمار میروند.»
وی، از فعالیت دانشگاه فرهنگیان از سال ۱۳۹۱ منتهی به شهریور ماه سال جاری سخن گفت و افزود: «در این مدت و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین ۱۱۷ هزار و ۵۷۱ نفر معلم معادل ۱۲ درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش تامین شده است.»
وی، از مجموع رقم اعلام شده سهم دانشجو معلمان دوره کارشناسی و مهارت آموزان ماده ۲۸ را به ترتیب ۸۱ هزار و ۷۶۹ و ۳۸ هزار و ۸۰۲ نفر اعلام کرد.
ابراهیمی، برنامه محوری و تنظیم برنامه عمل مبتنی بر نیازهای واقعی، آینده نگرانه و منابع و امکانات به عنوان ظرفیتهای موجود در دسترس را از جمله موضوعات اساسی و مورد تأکید در مدیریت برشمرد.
مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، نهادینه سازی ارزیابی مستمر توام با تمرکز زدایی و تدوین نقشه راه نظارت را راهکاری عملیاتی به منظور تحقق بهبود کیفیت عملکرد واحدهای دانشگاهی و پاسخگویی به هنگام به نیازها و انتظارات ذی نفعان در سال جهش تولید دانست.
وی، فعالیت کارکنان دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی و مسئولان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانها در راستای تدوین نقشه راه نظارت و ارزیابی را قابل تقدیر خواند و با تاکید بر این باور که کیفیت تصادفی نیست، بلکه همیشه نتیجه تلاش هوشمندانه است بیان کرد: «کیفیت، مهم ترین مولفهای است که باید مورد تحلیل قرار گیرد.»
ابراهیمی، اقدام اگاهانه و عمل هوشمندانه مبتنی بر برنامه و نقشه راه، نظارت و راهنمایی توانمندساز، ارزیابی مستمر و مداوم با شاخصهای روشن، مشارکت فعال مجموعه عوامل موثر و ذینفعان، تمرکز زدایی در انجام فعالیتها و چرخش از حوزه ستاد به صف، توسعه ظرفیت تصمیم سازی و تصمیم گیری، خود ارزیابی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی به نظارت و ارزیابیهای بیرونی را از ارکان و رویکردهای مهم این حوزه مبتنی مهم ماموریت مداری، مشتری محوری، فرایندگرایی و ارتقای مستمر در سیستم ذکر کرد.
وی، در ادامه تفویض اختیار به شورای مدیریت، نظارت و ارزیابی و توسعه منابع و تقویت جایگاه نظارت و ارزیابی استانها را از اهم کارکردهای نقشه راه تدوین شده برشمرد و گفت: «بهره مندی از نقشه راه نظارت و ارزیابی، ارتقای حس مسئولیت پذیری و پاسخگویی به موقع به ذی نفعان را به دنبال دارد.»
مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، با معرفی مسئولان نظارت و ارزیابی استان به عنوان ناظران مقیم در حوزه های اجرایی، بر نقش خطیر این افراد برای اجرا، تحلیل و بررسی و کاربست نتایج به دست آمده و اجرای برنامه های نقشه راه نظارت تاکید و اظهار کرد: «مسئولیت حمایت و بسترسازی مراقبت از صحت اجرای برنامهها بر عهده مدیر استان و شورای مدیریت، نظارت و ارزیابی است.»
ابراهیمی، برنامه های نظارت و ارزیابی خارج از دانشگاه استان را به عنوان نظارت و ارزیابی بیرونی و ناظر بر کنترل عملیات ارزیابی درونی و بررسی مستندات، شواهد و آثار و پیامدهای اقدامات استان دانست و تاکید کرد: «ضروری است در این رویکرد علاوه بر ارسال گزارش اقدامات استان به دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی، مستندات گردآوری شده برای بازبینی و ارزیابی بیرونی در اختیار نهادهای نظارتی از جمله هیات نظارت و ارزیابی استانی مستقر در دانشگاه مادر، قرار گیرد. این مستندات باید ناظر بر برنامه، اجرا، تحلیل نتایج و تصمیمات اصلاحی باشد.»
مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، در پایان ضمن تشکر از اهتمام مدیران استان و مسئولان نظارت و ارزیابی به منظور انسجام بخشی فعالیتها یادآور شد: «برای بهره مندی از خرد جمعی و نظام شورایی، نتایج و تصمیمات اتخاذ شده پیرامون موضوعات، باید مستند به خروجی شورای مدیریت، نظارت و ارزیابی دانشگاه باشد.»
نقشه راه نظارت و ارزیابی، به زودی به استانهای سراسر کشور، ابلاغ خواهد شد.
ارسال دیدگاه