در برنامه پرسشگر شبکه آموزش؛
حسینی: سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از 15 تیرماه آغاز میشود
تا چند روز آینده کانال ویژه محتوای آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد راهاندازی میشود
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از آغاز سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از 15 تیرماه خبر داد که هدفگذاری امسال افزایش نرخ پوشش به 99 درصد است.
سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «عملکرد مدارس استثنایی در تعطیلی ناشی از کرونا» به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت درباره نحوه شناسایی کودکان با نیازهای ویژه اظهار کرد: «در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، بر اساس اساسنامه سال ۱۳۷۰، هفت گروه را تحت پوشش داریم که کودکان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، آسیب جسمی -حرکتی، ناتوانیهای ذهنی، مشکلات ویژه یادگیری، طیف اوتیسم و چندمعلولیتیها از این جملهاند.»
آغاز سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از ۱۵ تیرماه
وی افزود: «برنامهای تحت عنوان سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال ۱۳۷۲ و با ۱.۵ درصد پوشش آغاز شد که در سال ۹۸ به ۹۷.۶ درصد نرخ پوشش رسید. چند سالی است که پیش دبستانیها را نیز تحت پوشش قرار دادهایم؛ سال گذشته ۵۰ درصد کودکان پیش دبستانی غربال شدند و هدفگذاری امسال ما پوشش ۵۵ درصدی کودکان پیش دبستانی است.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونا، سنجش سلامت را از ۱۵ تیرماه آغاز میکنیم گفت: «هدفگذاری امسال ما افزایش نرخ پوشش به ۹۹ درصد است.»
حسینی در پاسخ به اینکه دانشآموزان استثنایی در هفت گروه یادشده، تقریبا چند نفر هستند؟ گفت: «اکنون ۸۲ هزار دانشآموز استثنایی داریم که در هزا رو ۶۰۰ مدرسه خاص مشغول به تحصیل هستند. ۷۰ هزار نفر نیز در مدارس عادی درس میخوانند که ما این مدارس عادی را تحت عنوان مدارس پذیرا نامگذاری میکنیم.»
وی افزود: «۲۰ هزار مدرسه پذیرا در سطح کشور داریم و دانشآموزانی را که به عنوان مثال آسیب دیدگی شنوایی، بینایی و یا جسمی دارند ولی از ضریب هوشی خوبی برخوردار هستند تحت پوشش قرار میدهند.»
وجود ۶۰ هزار و ۱۷۰ دانشآموز کمتوان ذهنی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: «بیشترین آمار ما مربوط به ناتوانان ذهنی است. ۶۰ هزار و ۱۷۰ دانشآموز کمتوان ذهنی، ۸ هزار و ۵۱ دانشآموز چندمعلولیتی، ۵۶۷۱ آسیب دیده شنوایی، ۲۵۲۴ دانشآموز در طیف اوتیسم، ۲۱۵۶ دانشآموز آسیب دیده بینایی، ۱۹۷۰ دانشآموز آسیب دیده جسمی حرکتی داریم.»
حسینی در پاسخ به اینکه در طرح سنجش سلامت چند نفر را ارزیابی میکنید؟ گفت: «در سال گذشته یک میلیون و ۵۰ هزار کودک بدو ورود به دبستان و ۳۸۰ هزار کودک پیش دبستانی تحت سنجش قرار گرفتند.»
افزایش تعداد پایگاههای سنجش
وی در پاسخ به اینکه در شرایط کرونا سنجش سلامت این تعداد از دانشآموزان را چگونه انجام میدهید؟ گفت: «اگر سنجش انجام نشود کودک در کلاس اول ابتدایی ثبتنام نمیشود. اکنون با توجه به شرایط کرونا، تعداد پایگاههای سنجش را افزایش دادهایم، تعداد افرادی که در هر پایگاه باید سنجیده شوند از ۴۰ تا ۴۲ نفر به ۲۰ نفر کاهش یافته است. امسال اتاق انتظار ایجاد کردهایم که خانوادهها با رعایت پروتکلهای بهداشتی از آن استفاده میکنند.»
حسینی با بیان اینکه ۶۰ هزار مدرسه که از بچهها ثبتنام میکنند از حالا برای نوبت گیری اقدام میکنند گفت: «زمان انجام تستها برای هرنفر در سال گذشته ۱۵ دقیقه بود که امسال به ۳۰ دقیقه افزایش یافته است. تمهیدات بهداشتی نیز رعایت میشود و خانوادهها مطمئن باشند که فرزندشان آسیبی نخواهد دید.»
اعتبارات ایاب و ذهاب تا ۴۲ برابر افزایش یافته است
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره وجود برخی مشکلات نظیر عدم شناسایی برخی دانشآموزان مانند گروه کم توجه و جنبش افزونی در طرح سنجش سلامت گفت: «کاستیهایی وجود دارد ولی باید بپذیریم که سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از زمان تاسیس تا کنون نرخ دانشآموزان تحت پوششاش به ۱۷.۵ درصد رسیده است. همچنین اعتباراتش رشد ۸ برابری پیدا کرده و اعتبارات ایاب و ذهاب تا ۴۲ برابر افزایش یافته است.»
وی ادامه داد: «امسال به عنوان یک اولویت کاری، "بسته طلایی مداخلات بهنگام" را طراحی کردهایم که در قالب آن قصد پاسخ به چهار سوال مهم را داریم. نخست آنکه آیا همه کودکان استثنایی را شناسایی میکنیم؟ که معتقدیم کامل شناسایی نمیشوند و آنچه اتفاق نظر روی آن وجود دارد حدود دو درصد دانشآموزان هستند.»
حسینی ادامه داد: «دوم آنکه آیا بعد از شناسایی؛ به طور کامل تحت پوشش قرار میگیرند؟ سوم آنکه اگر تحت پوشش هم قرار گرفتند آیا این پوشش به موقع و بهنگام است؟ چهارم اینکه اگر مداخله بهنگام میکنیم آیا این مداخله استاندارد و حرفهای است؟ معتقدیم در هر چهار قلمرو نمیتوانیم جواب کامل و قانع کنندهای داشته باشیم.»
اقدامات این سازمان در ایام تعطیلی مدارس
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره اقدامات این سازمان در ایام تعطیلی مدارس گفت: «ما به فضای کرونا پرتاب شدیم و هیچ کس آمادگی مقابله با شرایط کرونایی را نداشت؛ در حالی که اول مهر آتی دیگر نمیتوانیم چنین ادعایی کنیم و باید سناریوهای مختلفی برای آموزش داشته باشیم که در دست انجام است.»
وی افزود: «چه باید میکردیم؟ اولین کاری که انجام شد آغاز فعالیت مدرسه تلویزیونی بود، سپس مدارس با خلاقیتهایی که داشتند از طریق فضای مجازی آموزش را ادامه دادند و همچنین در این ایام ۳۲۰ هزارساعت فعالیت آموزشی منزل محور و فرد به فرد انجام شده همچنین ۱۰ هزار گروه مجازی با ۲۲ هزار معلم در ۲۲ هزار مدرسه تشکیل شده است. پایگاه جامع مدرسه مجازی را ایجاد کردیم. کار در ۱۳ استان انجام شد و برای سال تحصیلی جدید در هر استان یک پایگاه جامع خواهیم داشت.»
تا چند روز آینده کانال ویژه محتوای آموزش و پرورش استثنایی نیز در شبکه شاد راهاندازی میشود
حسینی با اشاره به طراحی ۶ استودیو برای نابینایان، ناشنوایان، اوتیسم و ... گفت: «۱۸۰۰ محتوا تولید و جمع آوری شده که بعد از بررسی این محتوا آنها را در یک پایگاه گنجانده و در معرض استفاده عموم قرار میدهیم. کانال ویژه آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد ایجاد شده و تا چند روز آینده کانال ویژه محتوای آموزش و پرورش استثنایی نیز در شبکه شاد راهاندازی میشود.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: «با ارسال درسنامه به منازل و مدارس و به کارگیری ظرفیت ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۱۶ مرکز مشاوره، به درستی خانوادهها را هدف قرار دادیم تا تحت آموزش قرار بگیرند که البته معتقدیم هنوز کافی نیست. ۲۵ هزار ساعت آموزش و مشاوره تلفنی به ۹۰ هزار نفر از اولیا ارائه شده است.»
وی به طراحی سه بسته تحولی برای سازمان در سال جاری که یکی از آنها توسعه مشارکتها و کاهش تمرکز است، اشاره کرد و گفت: «بیش از ۸۰ درصد فعالیتهای این بسته، تاسیسی و نواورانه است و یکی از محورها توجه به نقش اولیا است. برای اولین بار پارلمان مشورتی اولیا را در سازمان ایجاد کردهایم و تمام استانها در این پارلمان نماینده دارند.»
حسینی ادامه داد: «در این طرح استفاده از ظرفیت و توان اولیا را در قالب اولیای مدرسه یار، مدیریار، سلامت یار، هنریار و ورزش یار مدنظر قرار دادیم و تاکید شده است که تا پایان سال تحصیلی آینده باید ۳۰ درصد مشارکت اولیا نسبت به سال ۹۸ افزایش یابد.»
سنجش برای دانشآموزان ضروری است
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با بیان اینکه سلامتی دانشآموزان برای ما بسیار مهم است گفت: «اختیاراتی هم به شورای سنجش استانها سپرده شده است. سنجش برای دانشآموزان ضروری است تا مشخص شود هرکدام باید به کدام مدرسه بروند و چه مداخلاتی دریافت کنند.»
وی با اشاره به اینکه اگر سرانه هر دانشآموز عادی چهار میلیون تومان باشد، سرانه تحصیل دانشآموز استثنایی دو میلیون تومان بیشتر است گفت: «بودجه ما در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان بود و امسال به بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است که با احتساب درآمدهای اختصاصی به ۱۶۰ میلیارد تومان می رسد. بخشی از نیازهای ما از طریق وزارتخانه تامین میشود و ۱۶۰ میلیارد تومان هم مازاد بر آن ردیف بودجهای مستقل داریم. بودجه فعلی کفاف فعالیتهای سازمان را نمیدهد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه گاهی نداشتههایمان را بسیار پررنگ میبینیم و داشتههایمان را نمیبینیم گفت: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و امسال در این تنگنای اقتصادی تا ۵۰ درصد افزایش بودجه داشته است.»
آموزش مهارتهای چندگانه
وی درباره بسته تحولی مدرسه انطباقی نیز گفت: «در همین راستا شرایط مدارس باید با بچهها انطباق پیدا کند. ۲۱۰ مدرسه در سطح کشور کمبود داریم که تا کنون کلنگ ساخت ۶۶ مورد آن به زمین زده شده است. کمبود معلم داریم؛ آموزش مهارتهای چندگانه را مدنظر داریم. قرار است سال ۹۹ در هراستانی یک مدرسه استثنایی و یک مدرسه پذیرا مناسب سازی شوند و الگوی مدارس دیگر قرار بگیرند.»
حسینی ادامه داد: «۱۴ استان مدرسه اوتیسم مستقل نداشتند. برای امسال ۱۴ مدرسه اوتیسم در حال ساخت است.»
تولید نرم افزار آموزش موبایلی برای تمام پایههای تحصیلی
وی به تولید نرم افزار آموزش موبایلی برای تمام پایههای تحصیلی نیز اشاره و درباره مشکلات عدم دتسرسی خانوادهها به آموزش مجازی اظهار کرد: «حدود ۴۰ درصد دانشآموزان استثنایی به آموزشهای مجازی دسترسی نداشتند. برای جبران این کاستی اقداماتی چون آموزش تلویزیونی و تهیه درسنامهها و آموزش حضوری در مناطق دوردست انجام شد. اکنون نیز قصد داریم خیران را پای کار بیاوریم و راهبردهایی در حال انجام است تا دسترسی والدین به ابزارهای هوشمند افزایش یابد.»
حسینی تاکید کرد که در ایام کرونا آموزش و پرورش استثنایی کمتر از آموزش و پرورش عادی کار نکرده است. نواقصی هم در کار بوده که طبیعی است. اولیا مهمترین ارزیابان هستند که باید از آنها بازخورد گرفت.
ارسال دیدگاه