شهید یا مجروح شدن 7هزار کودک یمنی از سوی ائتلاف سعودی

تهران (پانا) - وزیر بهداشت و جمعیت یمن گفت سازمان ملل متحد یک بار با سکوت خود برابر محاصره و قتل کودکان توسط حملات نیروهای ائتلاف و این بار با خارج کردن عربستان از لیست سیاه ناقضان حقوق کودک، کودکان یمنی را به قتل رساند.

کد مطلب: ۱۰۹۱۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
شهید یا مجروح شدن 7هزار کودک یمنی از سوی ائتلاف سعودی

به گزارش شبکه خبری العالم از شبکه المسیره یمن، طه المتوکل، در جلسه مشاوره بخش بهداشت و درمان یمن که به منظور اعلام نتایج ارزیابی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در استان عمران این کشور برگزار شد، افزود: «بیش از هفت هزار کودک یمنی از اولین بمباران نیروهای متجاوز ائتلاف تاکنون در خانه‌های خود شهید و یا مجروح شده‌اند و سازمان ملل از اینکه عربستان را از لیست سیاه ناقضان حقوق کودک خارج کرده است، خجالت نمی‌کشد. یک هفته پیش از خارج شدن عربستان از لیست سیاه ناقضان حقوق کودک، ریاض با انجام حملات هوایی به شهرهای یمن ۳۷ کودک یمنی را شهید یا مجروح کرد.»

وزیر بهداشت و جمعیت یمن اظهار داشت: «عمر ۲۰ درصد از کودکان یمنی تازه متولد شده که بر اثر حملات و محاصره این کشور جان خود را از دست داده‌اند، زیر ۲۸ روز بوده و این آمار در سطح بین‌الملل مستند است.»

المتوکل خاطرنشان کرد: «براساس آمار مستند در سطح بین الملل سالانه ۵۳ هزار کودک زیر یکسال و ۷۲ هزار کودک زیر پنج سال در یمن بر اثر محاصره‌ این کشور توسط نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند.»

وزیر بهداشت یمن افزود: «ما امروز بر روی آزادگان جهان برای افشای جنایات سازمان ملل در حق کودکان در یمن و در برابر تجاوزات مداوم و محاصره کشنده حساب باز کرده‌ایم.»

المتوکل تأکید کرد که سازمان ملل به جای اینکه سران عربستان سعودی را به دادگاه بکشاند، ابزارهای بخشش آن‌ها شده و خون کودکان یمنی را از دامن آن‌ها پاک می‌کند. وی در ادامه همچنین به بحران کمبود سوخت در یمن اشاره کرد و گفت: «ممکن است عملیات آمبولانس‌ها و بخش مراقبت‌های ویژه در نتیجه بحران مشتقات نفتی متوقف شود و سازمان ملل نیز به رغم آگاهی از این بحران بدون سر و صدا در حال مشاهده این وضعیت است.»

وزیر بهداشت یمن با اشاره به اینکه در صورت نرسیدن مشتقات نفتی به مراکز دیالیز یمن بیش از سه هزار و ۵۰۰ بیمار کلیوی در معرض مرگ قرار دارند، افزود: «بخش مراقبت از نوزادان زیر ۲۸ روز نیز در صورت ادامه جنایات سعودی برای جلوگیری از ورود کشتی‌های نفتی متوقف خواهد شد و در نتیجه آن صدها کودک جان خود را از دست خواهند داد.»

وی همچنین اظهار داشت که کارخانه تولید اکسیژن هشدار داده‌اند که به دلیل کمبود مشتقات نفتی در اثر جلوگیری نیروهای ائتلاف از ورود کشتی‌های نفتی به یمن، در آستانه تعطیلی کامل قرار دارند. المتوکل از تمامی پزشکان مشاور یمنی خواست تا سه ساعت از وقت روزانه خود را به کار در مراکز قرنطینه اختصاص دهند و پیام‌های بشردوستانه و ملی خود را برای مقابله با متجاوزان به دنیا برای کمک به یمن محاصره شده ارسال کنند.

پیش از این، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای نسبت به گزارش سالیانه «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد درباره کشتار کودکان یمنی و خارج کردن نام ائتلاف متجاوز عربی از فهرست سیاه کشتار کودکان و همچنین قرار ندادن نام سران ریاض در این فهرست به عنوان سرکرده این ائتلاف، انتقاد کرد. طبق این بیانیه، گوترش در گزارش سالیانه خود اعلام کرد که ائتلاف تحت سرکردگی عربستان مسئول کشتار ۲۲۲ کودک یمنی طی سال ۲۰۱۹ است، اما سازمان ملل، نام عربستان را از فهرست سیاه کشتار کودکان خارج کرد.

دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه، گوترش را به نادیده گرفتن نقض‌های صورت گرفته توسط کشورهای قدرتمند از جمله روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی، متهم کرد. عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز و کشتار کودکان و زنان یمنی را آغاز کرد، اما ظرف تقریباً شش سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور فقیر به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده‌ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار