استاندار گیلان در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات استان و ارتباط تصویری با فرمانداران:

لزوم ارتقاء شاخص‌های ایمنی حمل ونقل و ترافیک

رشت ( پانا) - استاندار گیلان بر لزوم ارتقاء شاخص های ایمنی حمل ونقل و ترافیک از جمله کیفیت روسازی، خط کشی و علائم جاده ای تأکید کرد و گفت: لازم است تولیدات خلاقانه رسانه ای برای اصلاح فرهنگ رفتاری رانندگان از سوی رسانه های جمعی، در دستور کار باشد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
لزوم ارتقاء شاخص‌های ایمنی حمل ونقل و ترافیک

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع عصر امروز (سه شنبه) در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات استان که فرمانداران نیز به صورت ارتباط تصویری حضور داشتند، اظهار کرد: گیلان، استانی است که به تناوب و در فصول مختلف سال به ویژه نیمه اول هر سال و به دنبال هر تعطیلی، مقصد سفر گردشگران از نقاط مختلف کشور قرار می گیرد از این‌رو لازم است بهبود روند توسعه و تقویت ایمنی راه‌ها به طور جدی مورد توجه باشد.

وی آرامش، رفاه و امنیت جان مردم در راه ها را دارای اهمیتی زیاد دانست و افزود: معتقدم برای ایمن سازی راه‌ها و کاهش عوامل خطرساز در سفر، باید با برنامه ریزی و اقدامات مورد نیاز تلاش شود تا تصادفات جاده ای کاهش یابد و مصوبات شورای عالی ترافیک شهرهای کشور نیز اجرا گردد.

دکتر زارع با اشاره به بهتر شدن کیفیت راه‌ها نسبت به گذشته تاکید کرد: با این وجود باید در خصوص ارتقاء شاخص های ایمنی حمل ونقل و ترافیک از جمله کیفیت روسازی، خط کشی و علائم جاده ای نیز اقدام شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه ترمیم و اصلاح خط‌ کشی در افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها مهم است، خاطرنشان کرد: به موازات این اقدامات باید در مورد آشکارسازی، رفع و اصلاح نقاط پرتصادف نیز اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی بیان کرد: سامانه های هوشمند در کاهش تصادف و ارتقاء سطح ایمنی راه ها نقش موثری دارند از این‌رو تاکید می کنم که به این امر بصورت ویژه توجه شود و فرمانداران نیز در جلسات شورای برنامه ریزی برای آن اعتبار لازم را پیش بینی کنند.

استاندار گیلان مهندسی ایمنی و برنامه ریزی های عملی برای کاهش رفتارهای پر خطر را نیاز جدی امروز در کشور دانست و گفت: در این مسیر لازم است آشنایی عابران پیاده با نحوه تردد ایمن در جاده‌ها، آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی به موتورسواران، رعایت نکات ایمنی هنگام موتورسواری و تردد در جاده‌های استان، افزایش اطلاعات ترافیکی و پیشگیری از وقوع تصادفات به صورت مستمر در مناطق مختلف شهری و روستایی در دستور کار باشد.

وی با اشاره به سهم قابل توجه عامل انسانی در بروز تصادفات تصریح کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته؛ سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی که چهار عامل اصلی بروز تصادفات هستند؛ به عوامل انسانی برمی گردد و بر این مبنا برای مدیریت این چالش ها؛ موثرترین راه بهبود و ارتقاء روند آموزش است.

دکتر زارع اضافه کرد: صداوسیما و رسانه های فراگیر، به صورت مستقیم در تغییر فرهنگ رفتار رانندگان مسئول هستند و باید تولیداتی متناسب با ذائقه مخاطبان و نیز برخوردار از فرهنگ بومی و البته با بهره گیری از خلاقیت و اثرگذاری، ارائه کنند.

وی توسعه انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات را نیازمند مشارکت و هم افزایی بین تمامی دستگاه ها خواند و اظهار داشت: اصلاح نقاط حادثه خیز، افزایش کیفیت و ایمنی خودروها و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اموری است که باید در سایه تلاش و تعامل نهادهای مختلف صورت پذیرد.

دکتر زارع با یادآوری اینکه سال گذشته گیلان در کاهش تلفات ناشی از تصادف رتبه دوم کشوری را کسب کرد، بر ضرورت استمرار اقدامات پیشگیرانه در وقوع تصادف تاکید و اضافه کرد: مدیریت ایمنی، وظیفه ای بین‌دستگاهی و میان‌بخشی است که نهادهای متعددی متولی آن هستند اما موضوع ارتقاء ایمنی راه‌ها باید پیوسته مورد باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: تدوین ساز و کار ارائه آموزش‌های لازم به رانندگان ناوگان عمومی، ارتقاء عملیات امداد و نجات تصادفات رانندگی، روش‌های موثر آموزش و صدور گواهینامه رانندگی و نیز ارتقاء مدیریت صحنه تصادفات رانندگی از جمله ضرورت هایی است که این شورا باید نسبت به انجام آنها اقدام کند.

وی همچنین بر لزوم تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی تاکید کرد و افزود: از فرمانداران انتظار دارم این امر را مدیریت نموده و با اخذ تصمیمات موثر در شورای ترافیک شهرستان ها و استفاده از ظرفیت شورای شهر، بخشداری و دهیاری ها، اقدامات موثری در جهت کاهش تصادفات به انجام رسانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار