عراقی: جهش تحصیلی دانشآموزان ۳۱ خرداد آغاز میشود
گذراندن یا نگذراندن دوره پیش دبستانی، تأثیری در نتیجه طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان ندارد
تهران (پانا) - معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد که جهش تحصیلی دانشآموزان جزو قوانین است و از ۳۱ خرداد آغاز شده و تا ۲۲ مرداد ادامه دارد.
محمدحسن عظیمعراقی در نشست خبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، با اشاره به زمان اجرای جهش تحصیلی دانشآموزان، بیان کرد: «جهش تحصیلی جزو قوانین است و از ۳۱ خرداد آغاز شده و تا ۲۲ مرداد ادامه دارد. افرادی که میخواهند جهش تحصیلی انجام دهند، در مدرسه نوبتگیری میکنند و سنجش هوش آنها در آموزش و پرورش استثنایی انجام میشود.»
از ۱۰ هزار دانشآموز که خواستار جهش تحصیلی در گذشته بودند، ۵۰ درصد در آزمون هوش قبول شدند
وی ادامه داد: «در سال گذشته ۱۰ هزار دانشآموز خواستار جهش تحصیلی بودند، تمام دانشآموزانی که درخواست جهش تحصیلی دارند باید در ارزشیابی امسال و سالهای قبل در تمام دروس، خیلی خوب کسب کرده باشند. از ۱۰ هزار دانشآموز که خواستار جهش تحصیلی در گذشته بودند، ۵۰ درصد در آزمون هوش قبول شدند.»
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با اشاره به تأثیر گذراندن دوره پیش دبستانی در طرح سنجش کلاس اولیها، عنوان کرد: «گذراندن یا نگذراندن دوره پیش دبستانی تأثیری در نتیجه طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان ندارد.»
وی در خصوص لزوم شناسایی اختلالاتی مانند اضطراب جدایی در نوآموزان و اینکه آیا ارزیابی در طرح سنجش انجام میشود، اشاره کرد: این موارد بر اساس مشاهدات آزماینده انجام میشود. سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز از ۱۵ تیر نوبتگیری شروع میشود و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.»
خدمات حمایتی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
عراقی به خدمات حمایتی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز اشاره کرد و گفت: «در سال ۹۸، طرح خدمات حمایتی اجرا شد که ۱۱ هزار پرونده را بررسی کردیم و ۴ میلیارد تومان شامل عینک، سمعک، خدمات بیمارستانی، آزمایشگاهی و داروهای مستمر پرداخت شد. همچنین در خدمات توانبخشی، استفاده از نیروی انسانی مانند کاردرمان و گفتار درمان صورت گرفت که ۳ میلیارد تومان نیز هزینه شد.»
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره کمک روانی به خانوادههایی که فرزندشان دارای مشکل تشخیص داده میشود، بیان کرد: «برای این موضوع از ۲ سال قبل یک نیروی مشاور در پایگاههای سنجش پیشبینی کردیم که حضور دارد و نگرانی خانوادهها را کاهش داده و شرایط را برای آنها توضیح میدهد.»
وی با ذکر مثالی گفت: «در برخی موارد نوآموز، دیرآموز تشخیص داده میشود و این در حالی است نوآموز از نظر رفتاری هیچ مشکلی نداشته است که خانواده متوجه آن شوند و ممکن است اگر کودک به مراکز تخصصی ارجاع داده شود، خانواده نگران شوند و یا نخواهند بپذیرند که مشاور در این راستا بسیار کمک کننده است.»
تاثیر هوش در سنجش نوآموزان
به گفته عراقی، در بخش هوش در سنجش نوآموزان، ۱۰ درصد ارجاع تخصصی صورت میگیرد، این آمار در پیشدبستانی ۱۰.۹ درصد و در بدو ورود به دبستان ۱۰.۳ درصد است. در شنوایی سنجی در پیشدبستانی و در بدو ورود به دبستان میزان ارجاع تخصصی ۲.۱ درصد است و در بینایی سنجی نیز ارجاع تخصصی در پیشدبستانی ۵.۷ درصد و در بدو ورود به دبستان ۴.۳ درصد است.»
ارسال دیدگاه