رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی در نشست هماندیشی وتخصصی این مرکز مطرح کرد؛
برنامههای سال ۹۹؛ توسعه روابط عمومی الکترونیک، ارتباطات مردمی، رسانهای، افکار سنجی و استفاده از ظرفیت اتاقهای فکر اجتماعی
تهران (پانا) - رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی در نشست هماندیشی و تخصصی این مرکز، برنامههای سال ۹۹ این مرکز را توسعه روابط عمومی الکترونیک، ارتباطات مردمی، رسانهای، افکار سنجی و استفاده از ظرفیت اتاقهای فکر اجتماعی برشمرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، فریبرز حمیدی در نشست هماندیشی و تخصصی این مرکز که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، بیان کرد: روابط عمومیها به دلایل مختلف باید بتوانند گامبهگام و درعینحال با سرعتی قابلقبول، روشهای سنتی را کنار گذاشته و با استفاده از ابزار روابط عمومی الکترونیک، وظایف خود را انجام دهند و یا تلفیقی از روابط عمومی سنتی و الکترونیک را بکار گیرند؛ چراکه مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است. مخاطبان امروزی، خود به دنبال اطلاعات میرود و منتظر دریافت اطلاعات از دیگران نیستند، بنابراین روابط عمومیها باید بتوانند با استفاده از شیوههای نوین، اطلاعات لازم مخاطب را در سریعترین زمان ممکن در اختیار وی قرار دهند.»
وی افزود: «حجم وسیع اطلاعات و دادههای گسترده که همه روزه بر میزان آن افزوده میشود، یکی دیگر از الزامات حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک محسوب میشود، چراکه روشهای سنتی قادر به دستهبندی و ایجاد امکان دسترسی به حجم بالای دادههای سازمانهای اجتماعی، اقتصادی فرهنگی و خدماتی نیستند و تنها روابط عمومی الکترونیک میتواند با استفاده از فناوریهای نوین این علم و این مشکل را مرتفع کند.»
حمیدی با تشریح روابط عمومی الکترونیک گفت: «روش به کار گرفتن فنآوری جدید ارتباطی و رسانههای نوین اطلاعرسانی برای ارائه خدمات منطبق بر خواستهها و نیازهای مخاطبان بهطور لحظهای (online) بهمنظور تحقق بخشیدن به هدفهای روابط عمومی است.»
وی سرعت اطلاعرسانی را اصلیترین دلیل تمایز روابط عمومی الکترونیک از روابط عمومی سنتی دانست و بیان کرد: «باید بپذیریم اطلاعیابی و اطلاعرسانی درست زمانی بهطور منطقی و اصولی محقق میشود که زمینه پژوهشی داشته باشد و یک ارتباط دوسویه زمینه اعتماد مخاطبان را فراهم سازد و با ارزیابی دیدگاههای مخاطبان و تبادل اطلاعات زمینه مشارکت فعال و پویای آنان ایجاد میشود.»
صداقت، دقت، سرعت و جامعیت چهار استراتژیهای روابط عمومی
رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی اذعان کرد: «استراتژیهای ما در روابط عمومی؛ صداقت، دقت، سرعت و جامعیت است و پاسخگویی، اعتماد، نقد، توجه به افکار عمومی، نوآوریهای خبری، نگاه معلمی از اخلاق و روشهای حرفهای در روابط عمومی است.»
وی افزود: «نقد منصفانه در اخلاق حرفهای به معنی ایجاد فرصت برابر برای همگان در بیان نکات مثبت و منفی یک موضوع به همراه ارائه راهکارها از منظری علمی باهدف آگاهی است.»
حمیدی در پایان گفت: «در برنامههای روابط عمومی برای سال ١٣٩٩، توسعه روابط عمومی الکترونیک، تدوین طرح توسعه نوین ارتباطات مردمی، توسعه ارتباطات رسانهای، تدوین طرح مدیریت خدمترسانی به فرهنگیان، برنامه افکار سنجی و استفاده از ظرفیت اتاقهای فکر اجتماعی مد نظر قرار گرفته شده است.»
ارسال دیدگاه