رخشانی مهر: 130 هزار کلاس درس به همت خیرین ساخته شده است
تاکنون بیش از ۳۰ هزار خیّر حقیقی و حقوقی شناسایی و جذب شدهاند که ۶ هزار نفر از آنان به عنوان خیرین حقوقی شامل نهادهای حقوقی، بنیادها و خیریهها بودند
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس کشور خبر داد از مجموع ۵۳۰ هزار کلاس درس، 130 هزار کلاس درس به همت خیرین ساخته شده است.
مهراله رخشانی مهر در مراسم رونمایی از سردیس و تمبر یادبود دکتر محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و تبیین طرح بسته تحولی «آجر به آجر» در اردوگاه شهید باهنر تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره وی گفت: نام دکتر حافظی با جامعه خیرین مدرسهساز عجین شده است. از سال ۱۳۷۷ که هسته اولیه این نهاد مردمی شکل گرفت از همان ابتدا دکتر حافظی در تاسیس این نهاد نقش محوری و کلیدی داشت. او متاثر از غم از دست دادن فرزند برومند خود در سال ۷۴ که شاید امتحان الهی بوده است، چهار سال بعد سنگ بنای احداث یک دبیرستان پسرانه در شهر بروجرد را بنا نهاد، به قول خودش او اگرچه یک فرزند از دست داد اما با احداث مدرسه صدها فرزند به دست آورد.
وی ادامه داد: احساس مسئولیت و درد مندی دکتر حافظی موجب شد که او به ساخت یک مدرسه بسنده نکند. گویی راه را پیدا کرده بود او همزمان با افزایش نیازهای کشور به مدارس جدید، در کنار آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس اقدام به تأسیس نهاد مردمی خیرین مدرسهساز کرد و برای نخستین بار در سطح کشور جامعه خیرین مدرسه ساز را شکل داد که تشکیل این نهاد مقدس، مدرسهسازی را دستخوش تغییر و تحول جدی کرد.
رخشانیمهر با اشاره به دستاورهای تاسیس جامعه خیرین مدرسهساز افزود: اگر نهاد خیرین مدرسهساز نبود، امروز درصد زیادی از مدارس کشورمان چند شیفته بود. از مجموع ۵۳۰ هزار کلاس درس موجود در کشور، تاکنون حدود ۱۳۰ هزار کلاس درس به همت خیرین ساخته شده است که اگر قرار بود این حجم از مدارس و کلاسهای درس را دولت به تنهایی احداث کند به طور قطع هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت، بنابراین یکی از دستاوردهای فعالیت خیرین مشارکت اقتصادی در کمک به دستگاه تعلیم و تربیت بوده است.
وی ادامه داد: دستاورد دیگر شکلگیری این نهاد، تاثیرگذاری فرهنگی این نهاد است. تاکنون بیش از ۳۰ هزار خیّر حقیقی و حقوقی شناسایی و جذب شدهاند که ۶ هزار نفر از آنان به عنوان خیرین حقوقی شامل نهادهای حقوقی، بنیادها و خیریهها بودند. بدون تردید شناسایی و جذب این تعداد خیرین مدرسه ساز بیانگر آن است که جامعه نوعدوست ایرانی دغدغه آینده و تامین فضای آیندهسازان کشورمان را دارد و این سرمایه کم نظیر یک سرمایه اجتماعی ارزشمند به شمار میآید که آینده کشورمان را در این بخش تضمین می کند. بدون تردید تاثیر فرهنگی این مهم کمتر از دستاوردهای اقتصادی مشارکت خیرین مدرسهساز نیست و چه بسا از آن مهمتر است نقش دکتر حافظی در تحقق تمام موفقیتها، نقش محوری بوده است که در تمام این سال ها آن مرحوم با ویژگیهای منحصر به فرد خود به خوبی سکان اداره این نهاد را برعهده گرفت و آن را به خوبی هدایت کرد.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه ویژگیهایی چون دغدغهمندی، احساس مسئولیت، خستگیناپذیر، مردمی بودن و تواضع و فروتنی دکتر حافظی از مهمترین عوامل موفقیت ایشان در مدیرت نهاد جامعه خیرین مدرسهساز بود، افزود: دکتر حافظی نسبت به آینده دانشآموزان و فرهنگ تعلیم و تربیت بیتفاوت نبود و احساس مسئولیت کرد. در شرایطی که فضاهای آموزشی کشور نیاز مبرم به حمایت داشت، وارد میدان شد و طی دو دهه گذشته عمر گرانبها و سرمایه خود را صرف این کار بزرگ کرد و همین عامل نیروی محرکه حرکت وی در این مسیر پر فراز و نشیب بود.
وی ادامه داد: مرحوم حافظی انسان دردمندی بود و به همین دلیل انگیزه و نیروی کافی برای حرکت در این مسیر را به دست آورد و موفق شد. خستگی ناپذیری و مصمم بودن وی باعث شد ۲۰ سال در تمام استانهای کشور و در صدها شهرستان و منطقه مجامع شهرستانی خیرین مدرسهساز را تشکیل داد و به تنهایی در اکثر جلسات مجامع و برنامههای افتتاح و کلنگزنی پروژهها در دورترین نقاط کشور و روستاها و شهرها حضور داشت و با کمترین تشکیلات اداری بهترین کارنامه را در این عرصه بر جای گذاشت. او در وسط میدان جهاد مقدس مدرسه سازی حضور پیدا کرد و نامی جاودان از خود برجای گذاشت.
رخشانیمهر گفت: مرحوم حافظی در عین برخورداری از بالاترین رتبه اجتماعی و اقتصادی، بسیار فروتن و متواضع بود. انسانی مبادی آداب که با همه گروههای اجتماعی رفتاری خوش داشت و تواضع و فروتنی در رفتارش برجسته و زبانزد همگان بود. مدیری توانمند بود که مثلث مدرسهسازی را در کشورمان تشکیل و آن را تقویت کرد مثلثی که شامل مجامع استانی خیرین، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس بود. او این مثلث را از سطح کلان کشور تا سطوح شهرستانی و استانی پیش برد و این موضوع امروز به صورت یک الگوی مدیریتی قابل توجه و قابل پیروی است.
وی با اشاره به عمل نیکی که خیرین مدرسهساز انجام میدهند گفت: بهجت راستین به این نیکاندیشان و خیرین مدرسهسازی تعلق دارد که سرافرازی و نیکنامی این دنیا و سعادت جاودان عقبی را توأمان احراز می کنند. نیکوکارانی که متاع دنیا را با رضای باری تعالی معاوضه نمودند و چه زیبا شهدکلام را ائمه اطهار علیهم السلام با رساترین بیان فرمودهاند که چه تجارتی و چه معاملهای سودآورتر از این که فرصت و توشه دنیا را وسیله آبادانی آخرت قرار میدهند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد: تمام شهرها و روستاهای دور و نزدیک، همیشه به یاد خواهند آورد قدمهای خستگی ناپذیر مردی از جنس حماسه و ایثار را، فرهنگیان و آیندهسازان ایران اسلامی از یاد نخواهند برد.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: نهال نوپای خیرین هماکنون به یک درخت تناور تبدیل شده است که ثمرات ارزشمند این درخت امروز در عرصههای مختلف ظاهر شده است و باید این راه مقدس تداوم یابد.
وی با اشاره به طرح "آجر به آجر" که در راستای جذب مشارکت آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه تدوین شده است، گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک جامعه خیرین مدرسهساز سرمایههای خرد مردمی از تمام اقشار جامعه حتی به اندازه یک آجر جذب کرده و قدمی بزرگ برای توسعه فضاهای آموزشی کشور برداریم.
رخشانیمهر در پایان اظهار امیدواری کرد: با اجرای این بسته تحولی علاوه بر توسعه فرهنگ مشارکت و کار خیر، همه مردم را در عمران و آبادانی خانه دوم آیندهسازان سهیم میکنیم.
ارسال دیدگاه